W dniu 21 maja 2019 r. w sprawie III CZP 25/19 Sąd Najwyższy w Izbie Cywilnej w składzie siedmiu sędziów rozpatrywał na posiedzeniu jawnym zagadnienie prawne dotyczące istnienia orzeczenia wydanego w składzie, w którym zasiadała osoba powołana do pełnienia urzędu sędziego Sądu Najwyższego mimo uprzedniego zaskarżenia do Naczelnego Sądu Administracyjnego uchwały Krajowej Rady Sądownictwa obejmującej wniosek o powołanie tej osoby do pełnienia tego urzędu, wstrzymania wykonania tej uchwały i niezakończenia postępowania przed Naczelnym Sądem Administracyjnym do chwili doręczenia aktu powołania.
Sąd Najwyższy, uznając, że doszło do rażącego naruszenia prawa w postępowaniu nominacyjnym, powziął wątpliwość, czy sąd, w którego składzie zasiadała osoba powołana z takim naruszeniem, jest sądem niezawisłym, bezstronnym i ustanowionym uprzednio na mocy ustawy w rozumieniu prawa Unii Europejskiej. W związku z tym wystąpił do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z następującym pytaniem prawnym:
Czy art. 2, art. 6 ust. 1 i 3 oraz art. 19 ust. 1 drugi akapit Traktatu o Unii Europejskiej w związku z art. 47 Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej i z art. 267 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że nie jest sądem niezawisłym, bezstronnym i ustanowionym uprzednio na mocy ustawy w rozumieniu prawa Unii Europejskiej sąd, w którego jednoosobowym składzie zasiada osoba powołana do pełnienia urzędu sędziego z rażącym naruszeniem reguł prawa Państwa Członkowskiego dotyczących powoływania sędziów, w szczególności polegającym na powołaniu tej osoby do pełnienia urzędu sędziego mimo uprzedniego zaskarżenia do właściwego sądu krajowego (Naczelnego Sądu Administracyjnego) uchwały organu krajowego (Krajowej Rady Sądownictwa) obejmującej wniosek o jej powołanie do pełnienia urzędu sędziego, mimo wstrzymania wykonania tej uchwały zgodnie z prawem krajowym oraz mimo niezakończenia postępowania przed właściwym sądem krajowym (Naczelnym Sądem Administracyjnym) przed doręczeniem aktu powołania?
Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej będzie stanowił istotną przesłankę rozstrzygnięcia zagadnienia prawnego rozpatrywanego w sprawie III CZP 25/19 z perspektywy prawa polskiego i prawa Unii Europejskiej.
Uwzględniając znaczenie odpowiedzi na przedstawione pytanie oraz zagrożenia dla ochrony praw i wolności obywatelskich, ale także dla funkcjonowania Sądu Najwyższego z udziałem osób, których pytanie to dotyczy, Sąd Najwyższy wniósł o zastosowanie przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej trybu przyspieszonego.
Uzasadnienie postanowienia SN z dnia 21 maja 2019 r. (sygn. III CZP 25/19)