Wydarzenia

Łączne rozpoznawanie protestów wyborczych o identycznej treści

3 lipca 2025 r.

W związku z powtarzającymi się pomówieniami ze strony Prokuratora Generalnego i innych polityków, insynuującymi, jakoby Sąd Najwyższy w sposób niezgodny z prawem rozpatrzył protesty wyborcze o identycznej treści, które w liczbie 54 645 wniesiono po ogłoszeniu wyniku wyborów Prezydenta Rzeczpospolitej 2 czerwca b.r., informujemy opinię publiczną o utrwalonej praktyce kancelaryjnej, którą Sąd Najwyższy stosuje w takich sytuacjach.

W Sądzie Najwyższym przyjęto dwa sposoby postępowania z protestami wyborczymi o tożsamej treści. Po pierwsze, tożsame protesty łączono postanowieniem.

Przykładowo uczyniono tak postanowieniem Sądu Najwyższego z 1 grudnia 1995 r., III SW 1091/95, kiedy to na podstawie art. 219 i art. 13 § 2 k.p.c. połączono do wspólnego rozpoznania 139 391 protestów wyborczych. Nie uczyniono tego jednak w zindywidualizowany sposób, wymieniając wszystkie osoby składające protest o określonej treści, ale poprzestając na wskazaniu numerów paczek. W postanowieniu tym połączono więc 219 paczek protestów oznaczone numerami: od 561 do nr 664, od nr 805 do nr 820, od nr 830 do nr 930 i w paczce numer 980 (skan postanowienia poniżej). Wszystkie te protesty zostały ujęte w Repertorium Izby Administracyjnej, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych pod jednym numerem repertorium 1091. Poniżej prezentujemy skany podobnych postanowień spraw procedowanych pod sygnaturą III SW 1092/95 i III SW 1093/95.

Drugim sposobem było łączenie protestów na podstawie zarządzenia (np. zarządzenie z dnia 1 grudnia 1995 r. w sprawie III SW 247/95).

Dotychczas w Izbie Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych Sądu Najwyższego protesty o tej samej treści łączone były postanowieniami. W ten sposób, podczas rozpoznawania spraw z protestów przeciwko wyborowi Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 2020 r. połączono do wspólnego rozpoznania 4085 protestów wyborczych, w których podniesione zostały analogiczne zarzuty (I NSW 84/20).

Po tegorocznych wyborach Prezydenta RP z uwagi na bardzo duży wpływ jednobrzmiących protestów wyborczych i skrócony czas ich rozpatrywania w przypadku wyborów Prezydenta RP (30 dni), mając na względzie szybkość postępowania i ekonomikę procesową, przy jednoczesnym zapewnieniu rozpatrzeniu istoty wszystkich podniesionych zarzutów, Sąd Najwyższy po przekroczeniu pułapu 10 tysięcy protestów wyborczych powrócił do stosowanej przez Izbę Administracyjną, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych praktyki łączenia spraw w drodze zarządzeń. Dlatego w repertorium NSW w roku 2025 zostało zarejestrowane „zaledwie" 10 653 wpisów dotyczących protestów wyborczych, które obejmują łącznie 54 645 protestów i wszystkie one zostały rozpoznane. Dla porównania, w roku 1995, gdy wpłynęło do Sądu Najwyższego ponad pół miliona protestów wyborczych, w ówczesnym repertorium SW odnotowano jedynie 1 103 sprawy.

W tym roku, największa liczba, bo 49 527, protestów zostało połączony do wspólnego rozpoznania pod sygnaturą I NSW 208/25. Liczba ta obejmuje protesty zarejestrowane na pozycjach od 18980 do 32025 w Dzienniku pism i akt przychodzących Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych w roku 2025, które dołączono do tej sprawy na mocy zarządzenia przewodniczącego Wydziału I SSN Oktawiana Nawrota w dniu 24 czerwca b.r., zaś pozostałe połączono postanowieniami sędziego sprawozdawcy SSN Grzegorza Pastuszko z 27 czerwca.

W analogiczny sposób (częściowo w drodze postanowienia, a częściowo w drodze zarządzenia) połączono 3 960 protestów o identycznej treści pod sygnaturą I NSW 1371/25.

Dlatego całkowicie pozbawione podstaw, wprowadzające w błąd opinię publiczną i obraźliwe dla Sądu Najwyższego jest insynuowanie przez niektórych polityków (również biorących udział w posiedzeniu SN w przedmiocie stwierdzenia ważności wyboru Prezydenta RP), jakoby protesty były procedowane w sposób bezładny lub jakkolwiek wadliwy. Aberracyjnym curiosum natomiast są publiczne stwierdzenia polityków, jakoby w roku 1995 (kiedy to rozpatrywano protesty w paczkach wiązanych po kilkaset), zajmowano się protestami indywidualnie i w sposób staranny, a w roku 2025 uczyniono to w sposób niechlujny, fasadowy czy wręcz pozorny. Politycy głoszący tego typu tezy, nie mają żadnej wiedzy na temat procedowania protestów i jedynie dezinformują opinię publiczną wzbudzając społeczny niepokój i podważając demokratyczny werdykt społeczeństwa.

Dodatkowo, w związku ze wzbudzającymi niepokój społeczny wypowiedziami, jakoby nieznany był dokładny wynik wyborów na Prezydenta RP, należy zwrócić uwagę, że, w świetle art. 127 ust. 6 Konstytucji RP, dla określenia wyniku wyborów na Prezydenta RP, miarodajna jest nie tyle dokładna liczba głosów oddanych na poszczególnych kandydatów, co raczej to, który z kandydatów w ponownym głosowaniu otrzymał więcej głosów. W tym zakresie, wynik głosowania przeprowadzonego w dniu 1 czerwca 2025 r. nie może budzić żadnych wątpliwości.

Repertoria z 1995 r.

Postanowienia o połączeniu wraz z okładką spraw:

III SW 1091/95

III SW 1093/95

Podmiot udostępniający informację:
Sąd Najwyższy
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Brzózka Maciej
Czas udostępnienia informacji w BIP:
4 lipca 2025 r., godz. 13:04
Przejdź do początku