W piątek 27 czerwca 2025 r. Sąd Najwyższy wydał dwa postanowienia, w których pozostawił bez dalszego biegu dwa protesty wyborcze wraz z wieloma tysiącami innych identycznych protestów, które zostały połączone do wspólnego rozpoznania.
Pierwszy z protestów zarejestrowany został pod sygnaturą I NSW 208/25. Protest ten złożono przy wykorzystaniu wzoru opracowanego przez posła Romana Giertycha, który za pośrednictwem Internetu skłonił do złożenia tego wzoru, jako swego protestu wyborczego, wiele tysięcy wyborców. W ramach sprawy I NSW 208/25 odniesiono się do zarzutów powielonych w 49 598 identycznych protestach wyborczych, pozostawiając je bez dalszego biegu.
Dodać należy, że oprócz identycznych protestów powielających wzór posła Romana Giertycha, bardzo wielu wyborców nadsyłało jako protesty wyborcze, krótkie oświadczenia deklarujące poparcie dla „protestu Romana Giertycha". Te krótkie pisma, niekiedy składane na skrawkach papieru, nie były dołączane do wspomnianej grupy 49 598 protestów, dla których wyrażano w ten sposób poparcie. Są one rozpatrywane osobno. W grupie tej znajdują się również pisma sporządzone nie w oparciu o wspomniany wzór protestu, ale w oparciu o treść wiadomości e-mail, w której poseł Giertych instruował, jak należy złożyć protest wyborczy z wykorzystaniem jego wzorca. Wyborcy drukowali tę korespondencję, dopisywali na niej swoje dane wraz z numerem PESEL (zgodnie z instrukcją) i przesyłali do Sądu Najwyższego, mimo że wydruki te nie zawierały żadnych zarzutów przeciwko ważności wyboru Prezydenta RP.
Inny protest, powielony przez wiele tysięcy wyborców, został zarejestrowany po raz pierwszy pod sygnaturą I NSW 1371/25. Protesty rozpatrzone łącznie pod tą sygnaturą zostały sporządzone w oparciu o wzór posła do Parlamentu Europejskiego Michała Wawrykiewicza. Pod tą sygnaturą łącznie rozpatrzono 3 960 identycznych w treści protestów wyborczych. Również one, postanowieniem z 27 czerwca 2025 r. I NSW 1371/25, zostały pozostawione bez dalszego biegu.
Tego samego dnia (27 czerwca 2025 r.) zapadły postanowienia w ponad 400 innych sprawach zainicjowanych protestami wyborczymi. Jedynie w kilkunastu spośród nich Sąd Najwyższy mógł zająć merytoryczne stanowisko, wyrażając opinię o zasadności 8 protestów i o niezasadności 6 protestów.
Opinie te będą wzięte przez Sąd Najwyższy pod uwagę przy podejmowaniu uchwały w przedmiocie ważności wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Posiedzenie składu całej Izby Kontroli Nadzwyczajnej i spraw Publicznych Sądu Najwyższego, na którym ma zapaść ta uchwał, wyznaczone zostało na dzień 1 lipca 2025 r. na godz. 13:00 (sygn. akt I NSW 9779/25).