Państwowa Komisja Wyborcza (PKW) uchwałą nr 156/2025 z 11 kwietnia 2025 r., odmówiła rejestracji kandydata na Prezydenta RP Romualda Starosielca w wyborach zarządzonych na 18 maja 2025 r. Pełnomocnik Komitetu Wyborczego kandydata zaskarżył uchwałę PKW nr 156/2025, w której odmówiono jego rejestracji z powodu niedołączenia do zgłoszenia wykazu co najmniej 100 000 obywateli popierających jego zgłoszenie. Skarżący kwestionował uznanie 15 352 podpisów za nieprawidłowo złożone z uwagi na błędy w adresie twierdząc, że dane adresowe na listach były wystarczające do weryfikacji tego, czy osoby tam podpisane miały prawo wybierania do Sejmu RP, gdyż pozwalał na to nr PESEL.
Sąd Najwyższy wskazał, że art. 303 § 1 pkt 3 Kodeksu wyborczego (k.wyb.), jasno stanowi, że do zgłoszenia kandydata załącza się wykaz podpisów obywateli popierających zgłoszenie, zawierający – oprócz własnoręcznego podpisu – czytelne wskazanie imienia (imion) i nazwiska, adresu zamieszkania, daty udzielenia poparcia oraz numeru ewidencyjnego PESEL obywatela udzielającego poparcia. Z tej przyczyny niezasadny był zarzut skarżącego kwestionujący decyzję PKW uznającą 15 352 podpisów za nieprawidłowo złożone ze względu na wady dotyczące adresu zamieszkania.
Sąd Najwyższy nie podzielił też zarzutu naruszenia art. 127 ust. 1 i 3 Konstytucji RP przez zastosowanie unormowań art. 303 § 1 pkt w zw. z art. 5 pkt 9 i 14 k.wyb., które na mocy art. 127 ust. 7 uszczegóławiają przepisy Konstytucji RP. W świetle tego ostatniego przepisu, dopiero łączne zestawienie norm konstytucyjnych i wydanych na ich podstawie norm ustawowych pozwala ustalić, jakie obowiązki ciążą na PKW i tym samym, jaki jest zakres jej prawnego umocowania przy weryfikacji poparcia dla kandydata.
Sąd Najwyższy przyznał natomiast rację Skarżącemu, który stwierdził, że PKW działała niezgodnie z obowiązującym prawem, odmawiając wydania mu kopii protokołów z liczenia podpisów. Ustawodawca nakłada na PKW obowiązek udostępnienia ww. dokumentów, który wynika z art. 8 § 1 k.wyb. oraz art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 902). W świetle tego pierwszego przepisu dokumenty z wyborów są przekazywane do archiwów państwowych i mogą być udostępniane, zaś w świetle drugiego przepisu każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w ustawie.
Postanowienie SN z dnia 16 kwietnia 2025 r. (sygn. akt I NSW 13/25)