
 
  

Sygn. akt I CSK 99/16 

  

WYROK 

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 
  
 

Dnia 20 stycznia 2017 r. 

Sąd Najwyższy w składzie: 

  

SSN Maria Szulc (przewodniczący) 

SSN Józef Frąckowiak 

SSN Karol Weitz (sprawozdawca) 

Protokolant Beata Rogalska 

  
 

w sprawie z powództwa M.L., O. spółki o.o. w [...] 

i P. S.A. w [...] 

przeciwko T. L. i G. spółce z o.o. w [...] 

o ochronę dóbr osobistych, 

po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Cywilnej w dniu 20 stycznia 2017 r., 

skargi kasacyjnej pozwanych od wyroku Sądu Apelacyjnego w [...] 

z dnia 11 września 2015 r., sygn. akt VI ACa …/14,  

  
 

uchyla zaskarżony wyrok w pkt I (pierwszym) i III (trzecim)  

i w tym zakresie przekazuje sprawę Sądowi Apelacyjnemu  

w [...] do ponownego rozpoznania oraz rozstrzygnięcia  

o kosztach postępowania kasacyjnego.  

  
 

 



2 
 

UZASADNIENIE 

 

Występujący jako powodowie M.L., O. Spółka z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w [...] (dalej: „O.”) i  P. Spółka Akcyjna z siedzibą w 

[...] dalej: „P.”) wnieśli o ochronę dóbr osobistych w postaci dobrego imienia i 

godności osobistej naruszonych publikacją T.L. pt. „[...]” zamieszczoną na jego 

blogu prowadzonym w portalu „[...]”. Domagali się zobowiązania pozwanych, tj. T.L. 

i G. Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w [...] (dalej: „G.”), do 

złożenia i  publikowania przeprosin – o treści i formie określonej w pozwie – na 

stronie internetowej „[...]” i w tygodnikach „Wprost”, „Polityka”, „DoRzeczy”, 

„Newsweek Polska” oraz nakazania im usunięcia z zasobów internetowych portalu 

„[...]” materiału prasowego pt. „[...]” względnie nakazania im publikowania 

bezpośrednio przy tym materiale oświadczeń o treści wskazanej w pozwie przez 

okres jego publikowania. Powodowie żądali też zasądzenia solidarnie od 

pozwanych na rzecz Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich i Fundacji Tygodnika 

Wprost kwot po 19 000 zł tytułem świadczenia na cel społeczny. 

Wyrokiem z dnia 30 maja 2014 r. Sąd Okręgowy w [...] oddalił powództwo w 

całości. 

O. jest wydawcą tygodnika „[...]”. P. objęło 61% kapitału zakładowego w O.. 

M.L. jest prezesem zarządu, założycielem i  głównym akcjonariuszem P.. Wydawcą 

tygodnika „[...]” jest F. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w [...]. 

Jej głównym udziałowcem jest A. Spółka Akcyjna z siedzibą w [...], przekształcona 

ze Spółki M. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. T.L. jest dziennikarzem 

różnych mediów. Publikuje również na portalu internetowym „[...]”. 

W dniu 14 lutego 2013 r. na portalu „[...]” w ramach bloga T.L. ukazał się 

jego artykuł pt. „[...]”, w którym autor porównał dwa nowe konserwatywne tygodniki, 

tj. „[...]” oraz „[...]”, zestawiając ze sobą konkretne ich cechy. Artykuł utrzymany jest 

w konwencji satyry. Drugi akapit artykułu ma następującą treść: „Nie okazała się też 

decydująca kwestia kapitału stojącego za tygodnikami niepokornych. Z jednej 

strony kapitał wySkokowy, z drugiej cinkciarski, trudny wybór, jedźmy dalej.” W 

siódmym akapicie stwierdzono z kolei: „Z jednej strony mamy więc „[...]”, „tygodnik 



3 
 

młodej Polski” (to ukłon redakcji w stronę […]), pismo które „tworzą dziennikarze, 

którzy nie raz dawali dowód, że są w stanie zapłacić każdą cenę, by pisać tylko 

prawdę i całą prawdę (nie raz, dokładnie dwa razy). Z drugiej niepokorni z 

tygodnika L. (choć czas pokaże, że bardziej L.). Ja tego rozstrzygnąć nie jestem w 

stanie. Tu ostre pióra, tu orle, no nie wiem, wciąż nie wiem.” 

Sąd Okręgowy przyjął, że publikacja T.L. nie naruszyła godności M.L. oraz 

dobrego imienia wszystkich powodów. W świetle zasad współżycia społecznego 

brak też podstaw do przypisania pozwanym bezprawności naruszenia dóbr 

osobistych. Wprawdzie określenie „cinkciarski kapitał” należy uznać za pejoratywne, 

ale – jak podniósł Sąd – strona powodowa nie zaprzeczyła, że „był prowadzony w 

powodowej Spółce audyt, w czasie którego wskazano, że niektóre pozycje mogły 

być zaksięgowane w inny sposób. Powód M.L. nie przeczył również okoliczności 

nałożenia kary w toku postępowania administracyjnego na Spółkę”. Według Sądu 

Okręgowego okoliczności te uzasadniały posłużenie się przez pozwanego 

określeniem „cinkciarski kapitał”. Ponadto w wypowiedzi pozwanego brak 

odniesienia do któregokolwiek z powodów. Ma ona charakter niesprecyzowany i 

może dotyczyć każdego podmiotu, który w  jakikolwiek sposób przyczynia się do 

finansowania omawianego tygodnika, w  tym kupuje gazetę. Dlatego tej wypowiedzi 

nie można przypisać skutku w  postaci naruszenia dóbr osobistych powodów. 

Ponadto Sąd przyjął, że publikacja T.L. ma charakter polemiczny w stosunku 

do artykułów publikowanych w tygodnikach „[...]” oraz „[...]” i  nie przekracza „ona 

ramy wzajemnego dyskursu, w którym w świetle zasad współżycia społecznego 

dopuszczalne jest użycie zwrotów mających charakter negatywny”. Posłużenie się 

oceną „cinkciarski kapitał” nie jest rażące i nie stanowi ekscesu „w zakresie formy 

wyrażenia”. W tym zakresie Sąd odwołał się do orzecznictwa Sądu Najwyższego i 

Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (dalej „Trybunał”). 

Powodowie złożyli apelacje od wyroku z dnia 30 maja 2014 r. Zarzucili w niej 

naruszenie art. 233 § 1 k.p.c., art. 24 § 1 k.c., art. 10 Europejskiej konwencji 

o  ochronie praw człowieka i podstawowych wolności z dnia 4 listopada 1950 r. 

(Dz. U. z 1993 r., Nr 61, poz. 284 ze zm., dalej: „Konwencja”), art. 41 w zw. z art. 1 



4 
 

i  art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. – Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, 

poz. 24 ze zm., dalej „p.p.”). 

Sąd Apelacyjny w [...] wyrokiem z dnia 11 września 2015 r. zmienił w  części 

zaskarżony wyrok w ten sposób, że nakazał pozwanym złożenie oddzielnych 

oświadczeń o określonej treści i w określonej formie i ich opublikowanie w 

określony sposób oraz zniósł między stronami koszty postępowania przed sądem 

pierwszej instancji (pkt I), a w pozostałym zakresie oddalił apelację powodów (pkt 

II). Ponadto zniósł między stronami koszty postępowania apelacyjnego (pkt III). 

Powołując się na utrwalone orzecznictwo Sądu Najwyższego, Sąd podniósł, 

że ochrona dóbr osobistych opiera się na koncepcji obiektywnej, w myśl której 

ocenę, czy dane dobro osobistego zostało naruszone, odnosi się do poglądów 

panujących w społeczeństwie, posługując się w tym celu abstrakcyjnym wzorcem 

„przeciętnego obywatela”, a nie jednostkowymi odczuciami osoby, o której dobro 

chodzi. Kryteria oceny naruszenia należy poddać obiektywizacji, uwzględniając 

odczucia szerszego grona uczestników i powszechnie przyjmowane, a zasługujące 

na akceptację normy postępowania, w tym normy obyczajowe i wynikające 

z  tradycji. 

Wskazał, że według słowników słowo „cinkciarz” jest potocznym określeniem 

osoby nielegalnie handlującej walutą. Konotacje tego pojęcia odnoszą się do takich 

znaczeń jak „nieuczciwy, oszukańczy”. W odniesieniu do pojęcia „kapitał” oznacza 

to kapitał uzyskany w sposób nieuczciwy lub oszukańczy bądź kapitał zgromadzony 

w niejasny sposób, pochodzący z nieustalonych (nielegalnych) źródeł. W świetle 

tekstu T.L. taki kapitał ma być podstawą finansowania „[...]” i tak miało to być 

odebrane przez opinię publiczną, co ma poświadczać tekst na stronie portalu „[…]” 

z dnia 16 lutego 2012 r. Wbrew stanowisku Sądu pierwszej instancji Sąd 

Apelacyjny uznał, że określenie „cinkciarski kapitał” – ze względu na powiązania 

kapitałowe – należy traktować jako odnoszące się do powodów. 

Według judykatury Sądu Najwyższego naruszenie dobrego imienia polega 

na pomówieniu innej osoby o takie postępowanie lub właściwości, które mogą 

poniżyć ją w opinii publicznej albo narazić na utratę zaufania potrzebnego dla 

danego zawodu, stanowiska lub rodzaju działalności. Godność osobista 



5 
 

konkretyzuje się natomiast w poczuciu własnej wartości jednostki i oczekiwaniu 

szacunku ze strony innych ludzi, a jej naruszenie określane jest jako zniewaga. 

W  odniesieniu do osób prawnych dobre imię należy utożsamiać z dobrą sławą, 

renomą, jaką cieszy się podmiot w relacjach wynikających z prowadzonej 

działalności, w tym relacjach handlowych. 

Zarzut „cinkciarskiego”, tj. „oszukańczego, pochodzącego z niepewnego, czy 

też nielegalnego źródła” kapitału powodowych spółek stanowi naruszenie dobrego 

imienia M.L. jako prezesa P. i osoby kojarzonej z tą spółką oraz renomy (dobrej 

sławy) O. i P.. Sąd Apelacyjny uznał zatem, że w tym zakresie trafny jest zarzut 

naruszenia art. 24 § 1 k.c. 

Odnosząc się do kwestii, czy naruszenie dóbr osobistych było bezprawne, 

Sąd Apelacyjny podniósł, że stwierdzenie „cinkciarski kapitał” ma charakter 

mieszany – zawiera negatywną ocenę kapitału finansującego tygodnik „[...]” 

i  wskazuje na sposób jego pozyskania przez podmioty nim dysponujące. 

Stwierdzenie to – jako wypowiedź ocenna – nie może być kwalifikowane 

w  kategoriach prawdy i fałszu, ale weryfikacji pod takim kątem mogą podlegać 

okoliczności faktyczne stanowiące jego podstawę. Do nadużycia wolności słowa 

może dojść, gdy brak dla niego dostatecznej podstawy faktycznej, na co wskazuje 

orzecznictwo Trybunału (m.in. z 12 lipca 2001 r. w sprawie Feldek przeciwko 

Słowacji oraz z 26 kwietnia 1995 r. w sprawie Prager i Oberschlick przeciwko 

Austrii). 

W treści artykułu T.L. brak przytoczenia faktów będących podstawą dla 

wyrażonej przez autora oceny. W tym zakresie nie poczyniono również żadnych 

ustaleń w toku postępowania przed Sądem pierwszej instancji. Nie są przekonujące 

twierdzenia strony pozwanej, że podstawą do formułowania oceny o „cinkciarskim 

kapitale” mogło być stwierdzenie przez Związek Kontroli Dystrybucji Prasy 

zawyżenia o 10 % danych o sprzedaży tygodnika „[…]” za okres od stycznia do 

listopada 2010 r., a także fakt nałożenia przez Komisję Nadzoru Finansowego w 

2010 r. kary pieniężnej za podanie nierzetelnych informacji o kondycji finansowej 

tygodnika „[…]” po jego zakupie przez P.. Okoliczności te nie wynikają z treści 

tekstu T.L.. Z tego względu, a także z powodu upływu czasu między wskazanymi 



6 
 

zdarzeniami a publikacją tekstu T.L. i braku powszechnej znajomości tych zdarzeń 

przeciętny odbiorca tekstu nie ma podstaw do tego, aby łączyć z nimi epitet 

„cinkciarski”. W efekcie, według Sądu Apelacyjnego, powołany epitet pełni w 

tekście wyłącznie funkcję inwektywy lub zaczepki słownej, nie jest zaś formą – 

uzasadnionej okolicznościami – krytyki działalności gospodarczej i finansowej 

powodów stojących za czasopismem „[...]”. 

Sąd Apelacyjny podniósł też, że tekst T.L., będący jego odpowiedzią na ataki 

na niego ze strony nurtu prasy, do którego należy tygodnik „[...]”, jest – w pewnym 

zakresie – prawnie dopuszczalną polemiką. Niemniej nie uzasadnia to stawiania – 

niepopartego żadnymi okolicznościami faktycznymi wynikającymi z treści artykułu – 

zarzutu co do zasad finansowania tygodnika „[...]” przez określanie źródeł tego 

finansowania mianem „kapitału cinkciarskiego”. Uzasadnienia dla takiego zarzutu 

nie stwarzają różnice ideowe i  polityczne pomiędzy pozwanym T. L. a tygodnikami 

„[...]” i  „[...]”.  

Skoro nie ujawniono żadnych istotnych okoliczności uzasadniających użycie 

przez pozwanego epitetu „cinkciarski”, to nie doszło do wyłączenia bezprawności 

jego zachowania. Nastąpiło nadużycie wolności słowa i w konsekwencji bezprawne 

naruszenie dóbr osobistych pozwanych. 

Sąd wskazał dalej, że portal informacyjno-publicystyczny „[...]” jest prasą w 

rozumieniu art. 7 ust. 2 pkt 1 p.p., a tekst T.L. pt. „[...]” należy zakwalifikować jako 

materiał prasowy w rozumieniu art. 7 ust. 2 pkt 4 p.p. W świetle art. 38 p.p. 

odpowiedzialność za naruszenie prawa spowodowane publikacją tego tekstu 

ponosi autor T.L. i G., będąca wydawcą i administratorem portalu „[...]”.  

Odpowiedzialność G. nie jest wyłączona na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy z 

dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (ówcześnie jedn. 

tekst: Dz. U. z 2013 r., poz. 1422 ze zm., obecnie jedn. tekst: Dz. U. z 2016 r., poz. 

1030 ze zm., dalej: „u.ś.u.d.e.”), stanowiącego transpozycję do prawa polskiego 

postanowień dyrektywy 2000/31/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z  dnia 8 

czerwca 2000 r. w sprawie niektórych aspektów prawnych usług społeczeństwa 

informacyjnego, w szczególności handlu elektronicznego w ramach rynku 

wewnętrznego (dyrektywa o handlu elektronicznym) (Dz. Urz. UE L 178, s. 1, 



7 
 

poleskie wydanie specjalne: Dz. Urz. UE: rozdział 13, t. 25, s. 399, dalej: dyrektywa 

2000/31/WE). Wskazując na przyjętą przez Trybunał Sprawiedliwości Unii 

Europejskiej wykładnię art. 14 dyrektywy o handlu elektronicznym, miarodajną 

również dla stosowania art. 14 ustawy, Sąd uznał, że G. nie ograniczała swej 

działalności, jako administrator portalu „[...]”, jedynie do roli pośrednika, którego 

zachowanie miało charakter czysto techniczny, automatyczny i  bierny i który w 

sposób całkowicie neutralny jedynie przechowywał i prezentował na swoim portalu 

artykuł pt. „[...]”, opublikowany na blogu T.L.. Pozwana spółka dokonywała doboru 

blogerów, którym udostępniała miejsce na serwerze, oraz decydowała o zakresie 

tematycznym blogów prowadzonych w jej serwisie. Ponadto blog T.L. był w sposób 

szczególny wyróżniony i reklamowany na portalu tej spółki. G. nie była więc jedynie 

pośrednikiem usługi hostingu i tym samym nie można uznać, że nie posiadała 

wiedzy o informacjach przez nią przekazywanych i przechowywanych oraz nie 

posiadała kontroli na tymi informacjami. Nie mieściła się wobec tego w  zakresie 

wyłączenia odpowiedzialności prawnej przewidzianego w art. 14 ust. 1 u.ś.u.d.e. 

Rozważając celowość zastosowania środków ochrony dóbr osobistych 

(art. 24 ust. 1 i art. 43 k.c.) Sąd drugiej instancji przyjął, że wystarczające jest 

zobowiązanie obu pozwanych – z osobna – do umieszczenia na stronie 

internetowej „[...]” oświadczenia o treści wskazanej w pozwie. Nie ma jednakże 

potrzeby nakładania na każdego z pozwanych obowiązku składania osobnego 

oświadczenia w stosunku do każdego z powodów. Powołując się na art. 10 

konwencji i orzecznictwo Trybunału nie uwzględnił żądania usunięcia z  zasobów 

internetowych portalu „[...].” tekstu pt. „[...]”, uwzględnił natomiast żądanie 

ewentualne  o nakazanie pozwanym publikacji bezpośrednio przy tym tekście 

oświadczenia o przeproszeniu powodów za bezprawne naruszenie ich dóbr 

osobistych. Ponadto, Sąd Apelacyjny nie uwzględnił roszczenia majątkowego 

powodów, ponieważ uznał, że zastosowane w sprawie środki ochrony 

niemajątkowej zaspokajają w pełni interes powodów, stanowiąc należytą i 

proporcjonalną kompensatę skutków dokonanego naruszenia ich dóbr osobistych. 

Skargę kasacyjną od wyroku z dnia 11 września 2015 r. wnieśli T.L. i  G., 

zaskarżając go w części uwzględniającej apelację powodów (pkt I) oraz w części 

rozstrzygającej o kosztach postępowania apelacyjnego (pkt III). Zarzucili w ramach 



8 
 

pierwszej podstawy kasacyjnej (art. 3983 § 1 pkt 1 k.p.c.) naruszenie art. 24 § 1, art. 

24 § 1 k.c. w zw. z art. 41 p.p., art. 24 § 1 k.c., art. 14 ust. 1 i art. 15 u.ś.u.d.e. oraz 

art. 14 i 54 ust. 1 Konstytucji i art. 10 ust. 1 konwencji, a w ramach drugiej podstawy 

kasacyjnej (art. 3983 § 1 pkt 2 k.p.c.) – naruszenie art. 391 § 1 w zw. z art. 328 § 2 i 

art. 231 k.p.c. Na tych podstawach wnieśli o  uchylenie wyroku w zaskarżonej 

części i orzeczenie w tym zakresie co do istoty sprawy, ewentualnie o uchylenie 

wyroku w zaskarżonej części i przekazanie w tym zakresie sprawy Sądowi 

Apelacyjnemu w [...] do ponownego rozpoznania. 

Sąd Najwyższy zważył, co następuje: 

Naruszenie art. 391 § 1 w zw. z art. 328 § 2 k.p.c. (prawidłowo powinno być 

art. 328 § 2 w zw. z art. 391 § 1 k.p.c.) zdaniem skarżących miało polegać na braku 

wyjaśnienia przez Sąd Apelacyjny, dlaczego nakazał publikację oświadczenia 

przepraszającego zarówno M.L. jako akcjonariusza P., jak i  P. jako udziałowca O., 

będącego wydawcą tygodnika „[...]”. Zarzut ten, pomijając, że nie został on bliżej 

uzasadniony w skardze kasacyjnej, jest bezzasadny, ponieważ wyjaśnienie, o które 

chodzi, znalazło się na stronie 5 i 6 zaskarżonego wyroku. 

Zarzut naruszenia art. 231 k.p.c., którego skarżący dopatrywali się w tym, że 

Sąd Apelacyjny miał bezpodstawnie przyjąć domniemanie faktyczne co do wiedzy 

G. o treści wpisów dokonywanych na blogu przez T.L., jest – jako dotyczący 

ustalenia faktów – niedopuszczalny (art. 3983 § 3 k.p.c.). 

Podnosząc zarzuty naruszenia art. 24 § 1 k.c. i art. 24 § 1 k.c. w zw. z art. 41 

p.p. skarżący zmierzali w pierwszej kolejności do podważenia przyjętej przez Sąd 

Apelacyjny oceny, że użycie określenia „cinkciarski” w odniesieniu do kapitału, który 

ma być źródłem finansowania tygodnika „[...]”, stanowiło naruszenie dobrego 

imienia i godności osobistej powoda M.L. oraz dobrej sławy P. i  O., i tego, że – ze 

względu na satyryczny charakter tekstu T.L. – ewentualne naruszenie tych dóbr 

osobistych powodów nie było bezprawne. 

Jeśli naruszenie dóbr osobistych w postaci dobrego imienia lub godności 

osoby fizycznej (art. 23 k.c.) względnie dobrej sławy osoby prawnej (art. 23 w zw. 

z  art. 43 k.c.) ma być wynikiem użycia w stosunku do tych osób określonych słów 

lub sformułowań w materiale prasowym, to podstawowym warunkiem stwierdzenia, 



9 
 

że do takiego naruszenia doszło, jest wyczerpujące rozważenie znaczenia tych 

słów lub sformułowań, z uwzględnieniem możliwych ich konotacji i odniesień. 

W  zależności od tego, o jakie słowa lub sformułowania chodzi, w grę wchodzi 

potrzeba uwzględnienia ich etymologii, kontekstu społecznego i historycznego 

ich  powstania, utrwalonego ich rozumienia i odbioru społecznego, a także 

ewentualnych przemian w tym zakresie, wpływających na ich współczesny odbiór. 

Rozpatrując znaczenie słów i sformułowań i dokonując ich oceny trzeba brać 

ponadto pod uwagę kontekst sytuacyjny lub rodzaj wypowiedzi, w której zostały 

użyte, a także zastosowany środek komunikacji. Sąd co do zasady ustaleń i ocen 

w  tym zakresie dokonuje na podstawie własnej kompetencji językowej. 

W  szczególnie uzasadnionych i wyjątkowych wypadkach może dopuścić dowód 

z  opinii biegłego (np. językoznawcy, por. art. 278 § 1 k.p.c.). 

Sąd Apelacyjny, rozważając znaczenie słowa „cinkciarz” i pochodzącego od 

niego epitetu „cinkciarski”, nie przeprowadził wyczerpującej analizy ich kontekstów 

znaczeniowych, przyjmując jednostronnie i wręcz arbitralnie założenie, że konteksty 

te są wyłącznie wysoce negatywne, co doprowadziło go do wniosku, iż kapitał 

„cinkciarski” to kapitał uzyskany nieuczciwie lub oszukańczo bądź kapitał 

zgromadzony w niejasny sposób, pochodzący z nieustalonych (nielegalnych) źródeł. 

Sąd nie uwzględnił ewentualnej roli etymologii słowa „cinkciarz” (według 

przeważającego zapatrywania pochodzi ono od zniekształcenia angielskiego 

zwrotu change money) i faktu, że powstało ono w czasie państwa realnego 

socjalizmu, które monopolizowało obrót dewizami, jako określenie osoby, która – 

wtedy nielegalnie – łamała ten monopol. Nie wziął pod uwagę, że działalności osób 

handlujących obcymi walutami przed 1989 r. towarzyszyły negatywne zjawiska 

(zdarzające się oszustwa, podejrzenia o związki ze służbami ówczesnego państwa), 

niemniej działalność ta ujawniała zarazem cechy, które dzisiaj kojarzą się 

z  przedsiębiorczością. Nie odniósł się wreszcie do tego, czy znaczenie i odbiór 

słów „cinkciarz” i „cinkciarski” nie uległo modyfikacji po 1989 r., odkąd handel 

dewizami nie jest objęty monopolem państwa, a na rynku wymiany walut 

funkcjonuje relatywnie znany i identyfikowany jako działający z powodzeniem 

podmiot, posługujący się w nazwie słowem „cinkciarz”.  



10 
 

Sąd Najwyższy, nie przesądzając, czy doszło do naruszenia dobrego imienia 

i godności lub dobrej sławy powodów, uznał, że ocena w tym zakresie dokonana 

przez Sąd Apelacyjny była przedwczesna. Niezbędne jest poszerzenie analizy 

znaczenia słów „cinkciarz” i „cinkciarski”. Powoduje to, że – na obecnym etapie 

ustaleń – nie można odeprzeć zarzutu naruszenia art. 24 § 1 k.c. 

W myśl art. 24 § 1 w zw. z art. 41 p.p. wyłączona jest bezprawność 

naruszenia dóbr osobistych przez publikację prasową w sytuacji, w której chodzi 

o  krytykę, która przybiera postać satyry, o ile spełnione są przesłanki wynikające 

z  art. 41 p.p. (por. wyroki Sądu Najwyższego z dnia 20 czerwca 2001 r., I CKN 

1135/98, OSNC 2002, nr 2, poz. 23, z dnia 27 stycznia 2006 r., III CSK 89/05, 

nie publ., i z dnia 2 lutego 2011 r., II CSK 431/10, nie publ.). Sąd Apelacyjny, 

uzasadniając pogląd, że naruszenie dóbr osobistych, których mieli dopuścić się 

pozwani, było bezprawne i że nie ma podstaw do przyjęcia, że jego bezprawność 

została uchylona, nie rozważył, czy w sprawie wchodziło w grę zastosowanie 

art. 41 p.p. Nie rozpatrzył w ogóle kwestii, czy tekst T.L. pt. „[...]” można 

zakwalifikować do gatunku satyry, a jeśli tak, to, czy spełnione są przesłanki, które 

w świetle tego przepisu uzasadniają wniosek, że ewentualne naruszenie dobrego 

imienia i godności lub dobrej sławy powodów nie było bezprawne. W tym 

kontekście należy zgodzić z  pozwanymi, że satyryczny charakter przedmiotowego 

tekstu jest łatwo dostrzegalny. Nie sposób nie dostrzec również tego, że tekst ten 

jest głosem pozwanego T.L. w ważnej społecznie kwestii, którą jest pojawienie się 

na rynku prasowym dwóch tygodników o potencjalnie istotnym znaczeniu dla tego 

rynku oraz dla obywateli jako czytelników. Za trafny więc trzeba uznać zarzut 

naruszenia art. 24 § 1 k.c. w zw. z art. 41 p.p. 

Przyjęcie, że uzasadnione są zarzuty naruszenia art. 24 § 1 k.c. i art. 24 § 1 

k.c. w zw. z art. 41 p.p., spowodowało uchylenie zaskarżonego wyroku w granicach 

jego zaskarżenia. Przesądzało również, że przedwczesne było rozważanych innych 

zarzutów naruszenia prawa materialnego podniesionych w skardze kasacyjnej. 

Z tych względów Sąd Najwyższy, na podstawie art. 39815 § 1 zd. 1 k.p.c., 

orzekł, jak w sentencji. 

 



11 
 

 

 

 

aj  

  
 kc 

 


