
 
  

Sygn. akt I CSK 603/16 

  

WYROK 

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 
  

Dnia 30 czerwca 2017 r. 

Sąd Najwyższy w składzie: 

  

SSN Dariusz Dończyk (przewodniczący) 

SSN Anna Kozłowska 

SSN Roman Trzaskowski (sprawozdawca) 

  
w sprawie z powództwa X.Y. 

przeciwko T. S.A. w [...] 

o ochronę dóbr osobistych, 

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Cywilnej 

w dniu 30 czerwca 2017 r., 

skargi kasacyjnej powódki od wyroku Sądu Apelacyjnego w [...] 

z dnia 15 czerwca 2016 r.,  

  
uchyla zaskarżony wyrok w części oddalającej powództwo  

     w zakresie roszczeń niemajątkowych oraz w części dotyczącej  

     kosztów postępowania i w tym zakresie przekazuje sprawę  

     Sądowi Apelacyjnemu w [...] do ponownego  

     rozpoznania i rozstrzygnięcia o kosztach postępowania  

     kasacyjnego.  

  
 

 

 

 



2 
 

UZASADNIENIE 

 

 

W pozwie skierowanym przeciwko T. S.A. w [...] (dalej także: T.) X.Y. 

domagała się nakazania pozwanej złożenia oświadczenia o określonej treści i 

formie, obejmującego wyrazy ubolewania i przeprosiny za bezprawne naruszenie 

dobrego imienia oraz godności osobistej powódki w audycjach emitowanych przez 

T. (pkt 1, podpunkty 1-5), jak również zasądzenia kwoty 300.000 zł na cel 

społeczny - Polski Czerwony Krzyż (pkt 2). W piśmie z dnia 23 września 2013 r. 

powódka sprecyzowała, że żąda ochrony następujących dóbr osobistych: godności, 

wiarygodności i renomy oraz „publicznej powagi nazwiska” i „obrazu przyszłości” 

(ewentualnie „wizerunku”). 

Wyrokiem z dnia 2 kwietnia 2015 r. Sąd Okręgowy w [...] nakazał T. S.A. w 

[...] opublikowanie na własny koszt, w terminie 14 dni od daty uprawomocnienia się 

wyroku oświadczenia o treści: „Wyrażamy ubolewanie z powodu naruszenia dóbr 

osobistych Pani X.Y. w audycjach emitowanych w okresie od marca do maja 2013 

roku przez stacje […]  poprzez przypisywanie Pani S. wypowiedzi i poglądów 

homofobicznych, których nigdy nie wygłosiła ani nie napisała, w tym przyrównanie 

ich do wypowiedzi o charakterze antysemickim. Przepraszamy tym samym za 

bezprawne naruszenie dobrego imienia oraz godności osobistej pani X.Y. Zarząd T. 

S.A. i złożenie go w formie, miejscach i czasie bliżej oznaczonych, zasądził od 

pozwanej na rzecz Polskiego Czerwonego Krzyża w [...] kwotę 150 000 (sto 

pięćdziesiąt tysięcy) zł, oddalił powództwo w pozostałym zakresie i orzekł o 

kosztach postępowania.  

W wyniku apelacji strony pozwanej Sąd Apelacyjny wyrokiem z dnia 

15 czerwca 2016 r. zmienił zaskarżony wyrok w ten sposób, że oddalił powództwo, 

odstępując od obciążenia powódki kosztami postępowania w obu instancjach.  

W sprawie ustalono m.in., że w dniu 22 marca 2013 r. X.Y. opublikowała na 

portalu internetowym […] artykuł pt. „[...]” nawiązujący do felietonu M.N. pt. „[...]”, w 

którym autor wyraził się z dezaprobatą o wypowiedzi aktora G.M. ganiącego w 



3 
 

wywiadzie z R. M. sposób przygotowywania współczesnych sztuk teatralnych, m.in. 

obecność na scenie zbyt dużej liczby osób, w tym „[…]...”. 

W swym tekście powódka skrytykowała stanowisko M.N., oceniając m.in., że 

jego felieton stanowił nadużycie i manipulację. Podkreśliła, w środowisku, w którym 

dorastała, obecne były osoby i pary o orientacji homoseksualnej i było to dla niej 

naturalne. Nie można jej uważać za homofobkę i właśnie dlatego nie daje ona 

gejom taryfy ulgowej. Są wśród nich zdolni i niezdolni, uczciwi i spryciarze i też 

ofiaty sprytu. Spryciarze z gejowskich środowisk żonglują dziś słowem "tolerancja". 

Wyraziła pogląd, że jest to nowość w ich wielowiekowej obecności w sztuce. 

Spryciarze zręcznie wykorzystują fakt, że świadomość i tolerancja jest w naszym 

kraju w powijakach. W imię pracy nad świadomością społeczną są w stanie każdy 

głos krytyczny nazwać homofobią. Powódka pisała: „To czysta manipulacja i przede 

wszystkim blokowanie prawdziwej, rzetelnej dyskusji. Wprowadzanie na widownię 

rozszeptanych amatorów jest niedopuszczalne dla normalnego aktora, który chce 

się rozwijać w swoim zawodzie jak z pewnością to jest w przypadku G.M.. Geje 

chcą być widoczni jako zbiorowość i widoczni są. I jeśli zachowują się irytująco, to 

to irytuje.” Dalej powódka zaznaczyła, że „Nie tylko w Watykanie jest 

homoseksualny lobbing. I nie tylko kler należy za to ścigać. Gazeta, do której pisuję 

felietony bardzo chętnie i pilnie zamieszcza fakty świadczące o lobbingach 

homoseksualnych wśród kleru. Spróbuj jednak napisać tekst o takim lobbingu 

w teatrze. Ja spróbowałam. Tekst został zatrzymany i określony jako donos. 

Ja  zostałam nazwana szmatą. Otóż, jeśli mamy szczerze rozmawiać o prawach 

gejów do normalnego życia, to zachowujmy się jak w normalnym kraju i dajmy 

prawo do oceniania gejów też. Dyktat środowisk homoseksualnych musi się 

spotykać z odporem tak jak pary gejowskie muszą się doczekać praw małżeńskich. 

I nie trzeba sprawdzać nikogo pod względem preferencji seksualnych, żeby ten 

dyktat widzieć. Na zebraniu w Teatrze Dramatycznym wybitny homoseksualny 

reżyser powiedział do mnie - "Będziesz coraz bardziej martwa i coraz bardziej 

niepotrzebna". Wierzę mocno, że to się uda bo ja dzieciństwo spędziłam wśród 

innych, mniej sprawczych gejów. Nie uda się jednak odebrać ostrości widzenia, ani 

gejom praw do traktowania ich równorzędnie. Test M.N. jest po prostu durną 

manipulacją, bez względu na to jak wielkim jest on pederastą”.  



4 
 

Publiczna wypowiedź X.Y.   spotkała się z żywym zainteresowaniem i była 

głównym tematem jej rozmowy z […] w „[…]” wyemitowanej na antenie […] w dniu 

25 marca 2013 r.  

W nawiązaniu do pytań i uwag prowadzącej powodka wyraziła m.in. pogląd, 

że środowiska homoseksualne, tak i inne grupy społeczne, nie są wolne od zjawisk 

takich jak mobbing i lobbing, w związku z czym, w imię fałszywie pojętej tolerancji, 

nie wolno na nie przymykać oczu. Podkreśliła, że nie żywi żadnych wrogich uczuć 

do środowisk homoseksualnych i popiera postulat przyznania osobom 

homoseksualnym prawa do zawierania małżeństw. Wyjaśniła też, że słowa „tekst 

M.N. jest po prostu durną manipulacją, bez względu na to jak wielkim jest on 

pederastą” stanowiły odniesienie do tytułu felietonu napisanego przez M.N., 

zatytułowanego „[...]”. 

W dniu 26 marca 2013 r. w programie „[…]” prowadzonym przez […], 

również odniesiono się do wyrażonych przez powódkę poglądów. W rozmowie z T. 

N. zestawiono je z wypowiedziami L. W., który krytycznie odniósł się do mniejszości 

seksualnych - jego zdaniem powinny „stać za murem” - przez co utracił honorarium 

w związku z odwołaniem przez organizatorów zaplanowanych z nim spotkań i co w 

jego ocenie wskazywało, że mniejszość seksualna prześladuje większość. 

Nawiązując do wypowiedzi powódki, A. M. stwierdził: „Teraz Pani X.Y. też się 

wypowiedziała, że istnieje takie lobby gejowskie, prawda. Ona co prawda się do 

teatru ogranicza…tą swoją. Ono różne naciski powoduje, czegoś się domaga. Więc 

wygląda na to, że L. W. znalazł popleczników. No i podnosi się takie - nie wiem jak 

to nazwać - przeciwników tego, żeby uznać gejów za takich samych ludzi, jak 

wszystkich innych. Podnoszą się głosy - trochę to tak jak z Żydami było w pewnym 

okresie - że sami są winni Holocaustu, prawda, więc geje być może tutaj sami są 

sobie winni, że ich ludzie nie lubią, czy że nie mają mniej praw. Jednym słowem 

zaczyna się kontrofensywa. I myśli pan, że ma szansę w Polsce? Bo... powolutku, 

powolutku, z roku na rok rośnie akceptacja dla inności. Natomiast wydaje się teraz, 

że to może się wszystko cofnąć”. W trakcie rozmowy traktowano wypowiedzi 

powódki i L. W. równoważnie i omawiano je łącznie. Jak wskazał T.N., poglądy te 

wpisują się w naturalną skłonność ludzi do wykluczania pewnych grup społecznych 

i porównał to zjawisko ze sposobem myślenia o niewolnictwie w XIX wieku, czy też 



5 
 

o prawach wyborczych kobiet, co zadedykował pani X.Y.   T. N. wyraził też 

przypuszczenie, że za kilkadziesiąt, czy też może nawet kilkanaście lat z tego typu 

poglądów będzie się powszechnie śmiało”.  

W czasie rozmowy A. M. z T. N. na znajdującym się w tle ekranie 

wyświetlano zdjęcie z wizerunkiem L. W., a następnie powódki.  

W dalszej części programu temat lobby gejowskiego poruszony został 

w rozmowie z B. K. i K. L., radnym […]  i działaczem środowisk gejowskich. K. L. na 

wstępie zaznaczył, że należy odróżnić wypowiedź L. W. od wypowiedzi powódki. 

Wskazał, że nie wie, jakie stosunki panują w polskim teatrze, jeśli jednak w teatrze 

rzeczywiście funkcjonuje lobby gejowskie, które rości sobie więcej praw, to zgadza 

się ze stanowiskiem powódki. Zaznaczył, że tego typu działania są na pewno 

złe i nie na tym powinny polegać działania na rzecz emancypacji osób 

homoseksualnych. A. M. przerwał tę wypowiedź, twierdząc, że jako absolwent 

teatrologii wie, iż sytuacja nie przedstawia się tak, jak twierdzi powódka. 

Przygotowując się do programu, jego prowadzący nie zapoznał się 

z rozmową powódki z […] w programie „[…]”. 

W kolejnym dniu, tj. 27 marca 2013 r., na antenie […] został wyemitowany 

materiał „[…]”, odnoszący się do wypowiedzi X.Y., w tym do jej rozmowy 

w programie „[…]”, którego fragmenty wykorzystano w reportażu. Reportaż 

rozpoczął się od zdania wypowiedzianego przez powódkę: „Jak nie jesteś gejem, 

to masz gorzej po prostu”, po czym nastąpiło wyciszenie pozostałej części zdania 

„tak mówią młodzi ludzie”, a na pierwszy plan wysunął się czytany przez lektora 

komentarz autora reportażu: „X.Y. - aktorka mocno skonfliktowana z reżyserem-

gejem, w „[...]” szokuje”. Dalej przedstawiony został kolejny fragment wypowiedzi 

powódki: „Jest takie zjawisko jak mobbing, że jest takie zjawisko jak lobbing”, po 

czym nastąpiło wyciszenie oraz ucięcie reszty zdania „że trzeba się bronić przed 

manipulacją”, a lektor wskazał: „Nie jesteś gejem - nie grasz w spektaklach. 

Homoseksualni reżyserzy wykorzystują młodych aktorów. W teatrach jest 

mobbing, wszechobecne i wszechmogące homoseksualne lobby - tak twierdzi 

X.Y.”. Następnie przedstawione zostały wypowiedzi osób, które poproszono 

o komentarz w sprawie, przy czym zostały one wyemitowane bez zadanych tym 



6 
 

osobom pytań. Poprzedziła je wypowiedź lektora: „Na aktorkę spadają gromy, że 

przesadziła, że szuka mitycznego lobby, że wini innych za własne niepowodzenia. 

Aż wreszcie - że jest niepoprawna”. Osoby te nie podzielały stanowiska powódki. 

Jedną z tych osób był E.K., którego stanowisko opisano w następujący sposób: 

„E.K. wypowiedzi swojej, jak mówi, przyjaciółki, oceniać nie chce. Nie mówi, że 

była homofobiczna czy niewłaściwa, ale sam by jej nie powtórzył. Mówi, że była 

niepotrzebna”. Po przedstawieniu wybranych wypowiedzi osób związanych ze 

środowiskiem teatralnym padło stwierdzenie: „O co zatem chodziło X.Y.? Być 

może o nagłośnienie jakiegoś problemu, być może o naruszenie tabu. Ale własne 

spostrzeżenie umieściła w kontekście całego środowiska, jednej grupy. A to nic 

innego, jak stereotyp - mówi profesor K.”. W tym miejscu przedstawiono 

prześmiewczy komentarz I. K.: „Te pedały oczywiście ze sobą się trzymają, to 

oczywiste, prawda. I każden jeden jest podobny do drugiego, co jest oczywistym 

absurdem”. Następnie lektor zaznaczył: „Dlatego o aktorce złośliwi mówią teraz, 

że to taki W., ale z teatru”, po czym przedstawione zostaje nagranie fragmentu 

wypowiedzi L. W.: „Nie podoba mi się afiszowanie, nie podoba mi się nawet, co 

robią ze mną, że straciłem już jakieś kontrakty. Więc to jest... mniejszość atakuje 

większość w sposób brutalny”, opatrzone komentarzem: „W ten sposób 

wypowiedź byłego prezydenta stoczniowca i aktorki zdają się być łudząco 

podobne. Może jedynie kulturą języka nieco się różnią”.  

Stosownie do poczynionych w sprawie ustaleń, autor reportażu zwracał się 

do powódki z prośbą o wskazanie osób, które popierają jej stanowisko, jednakże 

powódka odmówiła.  

W dniu 5 maja 2013 r. w stacji T. wyemitowano program „[…]”, który 

rozpoczął się od słów prowadzącego Z. Ł.: „Po tym jak znana aktorka X.Y. 

opowiedziała o dominującym, jej zdaniem, w polskich teatrach lobby gejowskim”. 

W materiale przedstawiono fragment rozmowy powódki z dziennikarzem T., w 

trakcie której autorka wypowiadała się na temat swojego życia zawodowego i 

osobistego, w tym na temat konfliktu z reżyserem K. L. oraz sposobu działania 

lobby gejowskiego. Na zakończenie programu prowadzący stwierdził, że „X.Y. 

obstaje przy zdaniu, że w polskim teatrze osoby o heteroseksualnej orientacji 



7 
 

mają gorzej niż geje. Zaznacza jednocześnie, że daleka jest od homofobii i jest 

np. zwolenniczką małżeństw homoseksualnych”. 

Ponadto ustalono, że przed publikacją tekstu „[…]” powódka 

zaangażowana była w walkę o prawa osób homoseksualnych, za co zdobywała 

wyrazy uznania. Po publikacji i rozmowie w programie „[…]” wielokrotnie 

doświadczyła ze strony osób postronnych negatywnych komentarzy, 

choć poprzez udzielanie wywiadów starała się prezentować własny punkt 

widzenia oraz przedstawić szerszy kontekst swoich wypowiedzi.  

Kwalifikując żądanie powódki, Sąd Apelacyjny przyjął - zgodnie ze 

stanowiskiem Sądu pierwszej instancji - że domagała się ona ochrony dóbr 

osobistych w postaci godności osobistej oraz dobrego imienia, a ich naruszenia 

dopatrywała się w stwierdzeniach lub ocenach dotyczących jej poglądów, 

przedstawionych w wyemitowanych przez pozwaną materiałach: programie 

„Tak  jest” z dnia 26 marca 2013 r., reportażu „[…]” z dnia 27 marca 2013 r. oraz 

programie „[…]” z 5 maja 2013 r. Zasadniczo odmiennie ocenił natomiast kwestię 

ich naruszenia i jego bezprawności.  

Za nieuprawnione uznał stanowisko dotyczące naruszenia prawa powódki 

do wizerunku, ponieważ żądanie jego ochrony nie było objęte określoną w pozwie 

podstawą faktyczną powództwa. 

Rozpatrując tezy o naruszeniu godności osobistej i dobrego imienia 

powódki, Sąd Apelacyjny podkreślił m.in., że decydującego znaczenia dla oceny 

nie mają subiektywne odczucia osoby żądającej ochrony, lecz obiektywna reakcja 

społeczna na dane zachowanie, wobec czego stwierdził, iż kluczowe jest 

ustalenie, czy opisane w pozwie działania dziennikarzy obiektywnie wywołały 

przykry oddźwięk społeczny dla powódki. Analizując publikacje prasowe złożone 

przez stronę pozwaną doszedł do wniosku, że krytyka powódki formułowana była 

przede wszystkim w oparciu o jej publiczne wypowiedzi, a nie na podstawie 

programów telewizyjnych pozwanej i - wobec braku innych przekonywujących 

dowodów - uznał, że stawianie dziennikarzom pozwanej zarzutu wykreowania 

negatywnego wizerunku powódki jest bezpodstawne. 



8 
 

Niezależnie od tego, Sąd Apelacyjny ocenił, że treści zawarte w programie 

„[…]” nie naruszają dóbr osobistych powódki. Nie podzielił oceny Sądu pierwszej 

instnacji, że A. M. kierował pod adresem powódki oskarżenia, iż - podobnie jak L. 

W. - dyskryminuje ona osoby o orientacji homoseksualnej i traktuje je jak 

obywateli „drugiej kategorii”, którzy nie powinni mieć takich samych praw jak 

obywatele heteroseksualni, oraz porównywał sposób jej myślenia do poglądu na 

temat genezy Holocaustu, wywołując wrażenie, że dyskryminacja 

homoseksualistów spowodowana jest ich własnym zachowaniem. Sąd 

odwoławczy bowiem uznał, że nawiązanie do osoby powódki nastąpiło „niejako 

przy okazji” omawiania przez rozmówców głównego wątku dotyczącego poglądów 

L.W. odnoszących się do środowisk homoseksualnych, co wynikało ze zbieżności 

czasowej ich publicznych wypowiedzi. A. M. ocenił, że kolejne wypowiedzi na 

temat środowiska osób orientacji homoseksualnej mogą sugerować, iż obok głosu 

L. W., pojawiają się także inne głosy świadczące o braku zgody na traktowanie 

tych osób tak samo jak osób heteroseksualnych, co może świadczyć o swoistej 

kontroefensywie przeciwko nurtowi liberalnemu. Wypowiedź ta, mająca 

niewątpliwie charakter ocenny, mieści się, zdaniem Sądu Apelacyjnego, 

w granicach dozwolonej krytyki, wynikającej z art. 41 ustawy z dnia 26 stycznia 

1984 r. (Dz. U. Nr 5, poz. 24 ze zm.; dalej także „prawo prasowe”).  

Zdaniem Sądu Apelacyjnego, również nawiązanie do kwestii żydowskiej, 

„jakkolwiek może budzić nieprzyjemne skojarzenia i z tej racji zapewne nie 

powinno mieć miejsca”, nie służyło przyrównaniu stanowiska osób bardzo 

krytycznie odnoszących się do osób orientacji homoseksualnej (jak L. W.), 

czy wskazujących na negatywne zjawiska istniejące w tym środowisku (jak  X.Y.) 

do poglądów o charakterze antysemickim czy też antydemokratycznym. Samo 

takie nawiązanie nie uzasadnia zarzutu antysemityzmu. Podobnie przekonanie, 

że niechęć niektórych osób do społeczności żydowskiej ma swoją przyczynę w 

zachowaniu jej przedstawicieli. Użycie słowa „Holokaust”, oceniając rzecz 

racjonalnie i obiektywnie, w sposób wolny od emocji, nie niesie treści 

pejoratywnych związanych z osobą powódki i jej poglądami. W ocenie Sądu 

Apelacyjnego, nie sposób oprzeć się wrażeniu, że z punktu widzenia przeciętnego 

widza wypowiedź prowadzącego program - dość chaotyczna i sprawiająca 



9 
 

wrażenie nieprzemyślanej - była przede wszystkim niezrozumiała. Nawet gdyby 

przyjąć, że porównanie - odnoszące się do Holokaustu stanowiło działanie celowe 

i przemyślane, należałoby postrzegać go jedynie jako „wzmocnienie” siły 

przekazu, uzasadnione w świetle równie mocnych słów użytych przez powódkę w 

opublikowanym tekście, czy później, w trakcie rozmowy w programie „[…]”. W 

ocenie Sądu Apelacyjnego sugestia,  

że powódka kieruje się schematem myślowym, upatrującym źródeł niechęci 

wobec osób orientacji homoseksualnej w zachowaniu tych osób, ma charakter 

opinii, która nie jest równoznaczna z przypisaniem jej poglądów homofobicznych  

i w żaden sposób nie godzi w jej dobra osobiste.  

Niezależnie od zakwestionowania tezy o naruszeniu dóbr osobistych 

powódki, Sąd drugiej instancji wskazał, że tego rodzaju wypowiedzi, jak 

analizowana wypowiedź A. M., mieszczą się w granicach wyznaczonych przez art. 

1 prawa prasowego, a także pozostają w zgodzie z art. 41 tej ustawy.  

Odnośnie do stawiających powódkę w negatywnym świetle porównań 

historycznych, nawiązujących do dziewiętnastowiecznych poglądów na temat 

niewolnictwa czy wyborczych praw kobiet, zawartych w programie „[...]”, 

Sąd Apelacyjny zwrócił uwagę, że słowa te, wypowiedziane w dość żartobliwej, 

nieco satyrycznej formie, nie pochodzą od dziennikarza telewizji [...], lecz od T. 

N., toteż czynienie pozwanej zarzutu naruszenia w ten sposób dóbr osobistych 

powódki jest nieuprawnione. Ponadto, krytyczny wydźwięk ocen wypowiedzi 

powódki dokonanych przez T. N. został złagodzony w dalszej części programu, gdy 

jeden z kolejnych gości powiedział, że - o ile wypowiedź X.Y. o „gejowskim lobby” w 

teatrze odpowiada prawdzie - to jest to zjawisko jednoznacznie negatywne. 

Bezprawnego naruszenia dóbr osobistych Sąd Apelacyjny nie dopatrzył się 

także w reportażu „[...]”. Zwrócił w szczególności uwagę, że osobisty wątek 

reżysera - geja został wprowadzony do publicznego dyskursu przez samą 

powódkę, przy czym padła sugestia, że w związku z tym doświadcza „pewnej kary”, 

dotyka ją pewnego rodzaju blokada na jej twórczość czy informację, o tym co robi. 

Na własnym przykładzie stwierdziła, że „dyktat gejowski” utrudnia pracę, bo jest to 

„środowisko sprawcze”, a nadto, że tego rodzaju doświadczenia ma wiele osób. W 



10 
 

tym kontekście usytuowała także odmowę publikacji jej tekstu w […]. W świetle 

tego rodzaju deklaracji, ten fragment reportażu nie może być uznany jako niosący 

nieprawdziwe informacje na temat wypowiedzi powódki, zaś sformułowane oceny 

dotyczące powiązania przez powódkę zdarzeń z przeszłości (z udziałem 

homoseksualnego reżysera) z obecną trudną sytuacją zawodową niewątpliwie jest 

uprawnione i nie przekracza granic uprawnionej interpretacji faktów. Zdaniem Sądu 

drugiej instancji, określenie „szokujące” w odniesieniu do słów o mobbingu i 

lobbingu ze strony środowisk homoseksualnych działających w świecie teatru jest 

adekwatne do wagi tego stwierdzenia i zaskakującej nowości, jaką niesie dla 

szerszej opinii publicznej. 

 Sąd drugiej instancji uznał za prawdziwą informację przedstawioną 

w komentarzu autora reportażu, dotyczącą wypowiedzi powódki na temat 

wykorzystywania aktorów przez homoseksualnych reżyserów. Przyjął też, 

że przytoczone w reportażu stwierdzenia co do uprzywilejowanej pozycji w teatrze 

osób orientacji homoseksualnej czy też odnoszące się do zjawisk mobbingu 

i lobbingu ze strony tych osób, oddają rzeczywisty przekaz płynący z tekstu „[...]” i 

wypowiedzi powódki w programie „[...]” i nie można je uznać za wyrwane z 

kontekstu.  

W ocenie tego Sądu, naruszeniem dóbr osobistych przez pozwaną nie było 

także przedstawienie ocen stanowiska powódki - w większości krytycznych - przez 

osoby, z którymi rozmawiał autor reportażu, gdyż oceny te pochodziły od osób 

trzecich. Brak w reportażu głosów poparcia dla poglądów formułowanych przez 

powódkę, w sytuacji, w której autor programu zwracał się do powódki z prośbą 

o wskazanie takich osób, lecz spotkał się odmową, nie wywołuje zastrzeżeń; wśród 

prezentowanych wypowiedzi były i takie, które potwierdzały, że zjawiska opisane 

przez powódkę rzeczywiście mają miejsce.  

Sąd zaaprobował natomiast stanowisko Sądu Okręgowego, że powódka nie 

twierdziła, iż lobby gejowskie istniejące w teatrze było wszechobecne 

i wszechmocne. Zgodził się, że przypisanie takich słów powódce nie znajduje 

podstawy w zebranym materiale dowodowym, może być jednak uznane 

za  dozwoloną przesadę. Nieprawdziwe było też stwierdzenie, że według X.Y. 



11 
 

warunkiem uzyskania roli w spektaklu teatralnym była homoseksualna orientacja 

aktora. Sąd ocenił jednak, że słowa te wpisują się w prezentowane przez nią 

stanowisko odnośnie do wpływów środowisk homoseksualnych w społeczności 

teatralnej, nie odbiegają od innych wypowiedzi powódki, nie wypaczają ich sensu, a 

także w żaden sposób nie wpływają na społeczny odbiór powódki i prezentowanych 

przez nią poglądów czy też postrzeganie jej jako osoby o radykalnych poglądach, 

bliskich homofobii. Przyjął, że ta krótka nieprawdziwa informacja zamieszczona w 

treści reportażu, choć pozostaje poza granicami rzetelnego dziennikarstwa, nie 

oznacza - biorąc pod uwagę całokształt ocenianych okoliczności – że doszło w ten 

sposób do naruszenia dóbr osobistych powódki. 

Wobec tego Sąd Apelacyjny ocenił jako nieprawidłowe stanowisko, 

że  sporny reportaż kreuje negatywny wizerunek X.Y. jako osoby homofobicznej, 

bazującej na płytkich i krzywdzących stereotypach.   

Za pozbawione racji uznał także stwierdzenie o bezprawnym naruszeniu 

dóbr osobistych powódki w programie „[...]”. 

W konkluzji, Sąd drugiej instancji doszedł do przekonania, że działania 

dziennikarzy pozwanej Spółki, realizując interes społeczny i cechując się 

wymaganą starannością i rzetelnością, uchylają bezprawność ewentualnych 

naruszeń dóbr osobistych X.Y..  

Skargą kasacyjną od wyroku Sądu Apelacyjnego wniosła powódka, 

zaskarżając go w części oddalającej powództwo w zakresie roszczeń 

niemajątkowych. Zarzuciła naruszenie prawa materialnego, tj. art. 23 k.c., art. 23 

w związku z art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz art. 38 ust. 1 prawa prasowego, art. 23 k.c. 

w związku z art. 12 ust. 1 pkt 1 prawa prasowego, art. 23 k.c. w związku z art. 12 

ust. 1 pkt 1 i art. 41 prawa prasowego, art. 23 k.c. w związku z art. 41 w związku 

z art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 prawa prasowego, art. 24 § 1 k.c. i art. 24 § 1 w związku 

z art. 6 k.c., jak również naruszenie przepisów postępowania mających wpływ 

na wynik sprawy, tj. art. 328 § 2 w związku z art. 391 § 1 k.p.c. Wniosła o uchylenie 

zaskarżonego wyroku w zaskarżonej części i przekazanie sprawy w tym zakresie 

do ponownego rozpoznania Sądowi Apelacyjnemu i rozstrzygnięcia o kosztach 

postępowania, ewentualnie - w razie uznania zarzutów naruszenia przepisów 



12 
 

postępowania za bezzasadne - o orzeczenie przez Sąd Najwyższy co do istoty 

sprawy, tj. o uchylenie zaskarżonego wyroku w zaskarżonej części i oddalenie 

apelacji pozwanej w zakresie dotyczącym roszczeń niemajątkowych oraz 

o zasądzenie kosztów postępowania.  

Sąd Najwyższy zważył, co następuje: 

 Zarzut naruszenia art. 328 § 2 w związku z art. 391 § 1 k.p.c. może być 

skutecznym zarzutem kasacyjnym tylko wyjątkowo, gdy treść uzasadnienia 

orzeczenia zaskarżonego skargą kasacyjną nie pozwala na określenie ustaleń 

faktycznych i ocen prawnych, które legły u podstaw rozstrzygnięcia, co 

uniemożliwia dokonanie kontroli kasacyjnej (por. wyroki Sądu Najwyższego z dnia 

28 listopada 2014 r., I CSK 735/13, nie publ., z dnia 16 grudnia 2015 r., IV CSK 

149/15, nie publ., z dnia 17 grudnia 2015 r., I CSK 1028/14, nie publ., 

z dnia 15 kwietnia 2016  r., I CSK 278/15, nie publ. i powołane tam dalsze 

orzeczenia). Sytuacja taka nie występuje w niniejszej sprawie. Wprawdzie 

uzasadnienie zaskarżonego wyroku nie wyodrębnia w sposób przejrzysty wątków 

dotyczących naruszenia dobra osobistego i jego bezprawności, jednakże 

stanowisko Sądu Apelacyjnego w tej kwestii może być każdorazowo ustalone.  

Formułując zarzuty naruszenia prawa materialnego (art. 23 i art. 23 

w związku z art. 12 ust. 1 pk1 lub 2 i w związku z art. 41 prawa prasowego, art. 24 

w związku z art. 6 k.c.), skarżąca dążyła w istocie do wykazania, że - 

wbrew zapatrywaniom Sądu Apelacyjnego - treści zawarte w programie „[...]” oraz 

reportażu „[...]” w teatrze” naruszały jej dobra osobiste, miały charakter bezprawny i 

uzasadniały roszczenia niemajątkowe (zarzuty nie dotyczą oceny programu „[...]”). 

Zdaniem powódki, jej poglądy zostały tam przedstawione w przekłamanej formie, 

jako homofobiczne, dyskryminujące osoby homoseksualne i porównywalne do 

przekonań, jakie legły u podstaw Holokaustu. Twierdzenia dziennikarzy pozwanej 

były nieprawdziwe, cytaty wyrywkowe, pomijające kontekst i właściwy sens 

wypowiedzi, zaś opinie i oceny formułowane pod jej adresem, jak m.in. porównanie 

poglądów powódki nt. homoseksualistów do  poglądów L. W. czy też do przekonań, 

jakie legły u podstaw Holokaustu, nie posiadały odpowiednich podstaw faktycznych 

i zostały wyrażone bez  zapoznania się z istotnymi dostępnymi źródłami bądź też 



13 
 

pozostawały z nimi w sprzeczności, a zatem nie spełniały wymagania szczególnej 

staranności i rzetelności dziennikarskiej - wobec czego nie realizowały przesłanek 

wyłączenia bezprawności naruszenia dóbr osobistych (obalenia domniemania 

bezprawności), także w postaci działania w społecznie uzasadnionym interesie.  

Odmienna ocena Sądu Apelacyjnego zdaniem skarżącej wynikała m.in. - 

z błędnego przyjęcia, że dla stwierdzenia naruszenia dóbr osobistych przez 

określoną wypowiedź istotne jest to, czy ta wypowiedź spowodowała rzeczywiste 

pogorszenie się postrzegania społecznego osoby poszukującej ochrony, 

podczas  gdy z ugruntowanego orzecznictwa oraz poglądów doktryny wynika, 

że  dla stwierdzenia, czy doszło do naruszenia dóbr osobistych, konieczne jest 

zbadanie, czy określona wypowiedź mogła wywołać u przeciętnej osoby 

negatywne oceny i odczucia w stosunku do osoby poszukującej ochrony 

(zarzut  błędnej wykładni art. 23 k.c.). Sąd odwoławczy nie uwzględnił ponadto, 

że nawet w stosunku do osób publicznych granicę dopuszczalnej krytyki prasowej 

wyznacza prawdziwość twierdzeń oraz rzetelność ocen formułowanych przez 

dziennikarzy (zarzut nieprawidłowego zastosowania art. 23 k.c. w związku z art. 41 

w związku z art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 prawa prasowego). Bezpodstawnie uznał też, 

że o wyłączeniu bezprawności naruszenia dobra osobistego przez nieprawdziwe 

twierdzenie mogą decydować okoliczności takie jak „dozwolona przesada" lub 

„szerszy kontekst wypowiedzi" (zarzut nieprawidłowego zastosowania art. 23 k.c. 

w związku z art. 12 ust. 1 pkt 1 prawa prasowego). Skarżąca zarzuciła też Sądowi 

nieprawidłowe zastosowanie art. 23 k.c. w związku z art. 12 ust. 1 pkt 1) i 2) oraz 

art. 38 ust. 1 prawa prasowego, polegające na uznaniu, że pozwana nie odpowiada 

za naruszenia dóbr osobistych wynikające z zamieszczenia w jej programach 

wypowiedzi osób trzecich lub za wypowiedzi takich osób w czasie emisji programu 

na żywo, podczas gdy to pozwana odpowiadała za dobór zaproszonych gości, 

dobór zadawanych im pytań, wybór wyemitowanych fragmentów odpowiedzi na te 

pytania, a także montaż i produkcję programów, a więc w znacznym stopniu 

posiadała kontrolę nad tym, jakiego rodzaju i treści wypowiedzi osób trzecich trafią 

do widzów jej programów, oraz w jakim zostaną umieszczone kontekście, a zatem 

powinna ponosić odpowiedzialność prawną za treść emitowanych przez siebie 

materiałów. 



14 
 

Rozpatrując zasadność tych zarzutów, należy zgodzić się z oceną Sądów 

obu instancji, że skarżąca domaga się ochrony dóbr osobistych w postaci godności 

osobistej i dobrego imienia, bezprawnie naruszonych - jej zdaniem - przez treści 

zawarte w programach telewizyjnych pozwanej.  

Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem dla oceny, czy określona wypowiedź 

narusza dobro osobiste, decydujące znaczenie ma obiektywny miernik w postaci 

opinii przeciętnej, rozsądnie i uczciwie myślącej osoby, a nie subiektywny odbiór 

osoby żądającej ochrony (por. np. wyroki Sądu Najwyższego: z dnia 25 kwietnia 

1989 r., I CR 143/89, OSP 1990, nr 9, poz. 330; z dnia 4 kwietnia 2001 r., III  CKN 

323/00, nie publ.; z dnia 23 maja 2002 r., IV CKN 1076/00, OSNC 2003, nr 9, 

poz. 121; z dnia 18 czerwca 2009 r., II  CK 58/09, nie publ.; z dnia 29 września 

2010 r., V CSK 19/10, OSNC-ZD 2011, nr 2, poz. 37; z dnia 8 marca 

2012 r., V CSK 109/11, OSNC 2012, nr 10, poz. 119; z dnia 18 stycznia 2013 r., 

IV CSK 270/12, OSNC 2013, nr 7-8, poz. 94; z dnia 19 czerwca 2015 r., IV CSK 

470/14, nie publ.; z dnia 10 sierpnia 2017 r., I CSK 21/17, nie publ.). 

Stosując  ten miernik, sąd - co trafnie podkreśla skarżąca, zarzucając Sądowi 

Apelacyjnemu naruszenie art. 23 k.c. - nie bada rzeczywistej reakcji społecznej, 

lecz ocenia, czy wypowiedź mogła stać się podstawą negatywnych ocen i odczuć 

u przeciętnego, rozsądnie postępującego człowieka (por. np. wyroki Sądu 

Najwyższego z dnia 18 czerwca 2009 r., II CSK 58/09, nie publ.; z dnia 

29 października 2010 r., V CSK 19/10, OSNC-ZD, nr B, s. 37, z dnia 18 czerwca 

2009 r., II  CK 58/09, nie publ.; z dnia 18 stycznia 2013 r., IV CSK 270/12, 

OSNC 2013, nr 7-8, poz. 94; por. jednak wyrok Sądu Najwyższego z dnia 

3 września 2009 r., I CSK 44/09, nie publ.).  

Przesłanką żądania ochrony dóbr osobistych, w tym także czci, jest 

bezprawność naruszenia, przy czym ciężar udowodnienia okoliczności faktycznych 

wyłączających bezprawność spoczywa na tym, kto dopuścił się naruszenia 

(tzw. domniemanie bezprawności). W przypadku wypowiedzi prasowej godzącej 

w cudzą cześć, okolicznością wyłączającą bezprawność może być m.in. 

przeważający nad ochroną interesu prywatnego interes publiczny związany  

z korzystaniem ze swobody wypowiedzi (por. uchwała składu siedmiu sędziów 

Sądu Najwyższego z dnia 18 lutego 2005 r., III CZP 53/04, OSNC 2005, nr 7-8, 

https://sip.legalis.pl/document-view.seam?documentId=mrswglrsgi2tinrvgq2tg
https://sip.legalis.pl/document-view.seam?documentId=mrswglrrgyydeobzhe4dm


15 
 

poz. 114; wyrok Sądu Najwyższego z dnia 18 stycznia 2013 r., IV CSK 270/12, 

OSNC 2013, nr 7-8, poz. 94). 

Oceniając, czy sytuacja taka ma miejsce, należy zwrócić uwagę, 

że zarówno, swoboda wypowiedzi (wolność prasy), jak i dobra osobiste (życie 

prywatne) podlegają ochronie konstytucyjnej i konwencyjnej (por. odpowiednio 

art. 14, 54 Konstytucji i art. 10 ust. 1 Konwencji o Ochronie Praw Człowieka 

i Podstawowych Wolności - dalej także „Konwencja” - oraz art. 31 ust. 1 i art. 47 

Konstytucji, jak również art. 8 i 10 ust. 2 Konwencji) i żadna z tych wartości nie ma 

rangi nadrzędnej względem pozostałych (por. uchwała składu siedmiu sędziów 

Sądu Najwyższego z dnia 18 lutego 2005 r., III CZP 53/04, OSNC 2005, nr 7-8, 

poz. 114; wyrok Sądu Najwyższego z dnia 29 listopada 2016 r., I CSK 715/15, 

nie publ.; por. też wyroki Trybunału Konstytucyjnego z dnia 12 maja 2008 r., SK 

43/05, OTK-A 2008, nr 4, poz. 57 i z dnia 9 listopada 2010 r., K 13/07, OTK-A 2010, 

nr 9, poz. 98 oraz wyroki Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z dnia 7 lutego 

2012 r. w sprawie Axel Springer AG p. Niemcom ze skargi nr 39954/08, § 87 i z 

dnia 4 października 2016 r. w sprawie Dorota Kania p. Polsce (2) ze skargi nr 

44436/13, § 68). Zachodzący w sprawach takich jak niniejsza konlifkt wartości jest 

w istocie konliktem zasad, z których każda powinna być urzeczywistniona 

w możliwie najszerszym zakresie, z uwzględnieniem prawnych i faktycznych 

uwarunkowań. Rozstrzygnięcie tej kolizji (przyznanie pierwszeństwa jednej 

z zasad) jest możliwe tylko in casu i wymaga każdorazowo rozważenia okoliczności 

konkretnego przypadku (por. uchwała składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego 

z dnia 18 lutego 2005 r., III CZP 53/04, OSNC 2005, nr 7-8, poz. 114 oraz wyroki 

Sądu Najwyższego z dnia 29 listopada 2016 r., I CSK 715/15, nie publ. i z dnia 

23 lutego 2017 r., I CSK 124/16, nie publ.; por. też wyroki Europejskiego Trybunału 

Praw Człowieka: z dnia 17 grudnia 2004 r. w sprawie Pedersen i Baadsgaard 

p. Danii, ze skargi nr 49017/99, § 91; z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie Axel 

Springer AG p. Niemcom ze skargi nr 39954/08, § 84; z dnia 13 stycznia 2015 r. 

w sprawie Marian Maciejewski p. Polsce ze skargi nr 34447/05, § 67; z dnia 

4 października 2016 r. w sprawie Dorota Kania p. Polsce (2) ze skargi nr 44436/13, 

§ 67; z dnia 4 kwietnia 2017 r. w sprawie Milisavljević p. Serbii ze skargi nr 

https://sip.legalis.pl/document-view.seam?documentId=mrswglryguytcnzvguyq
https://sip.legalis.pl/document-view.seam?documentId=mrswglryguytcnzvguyq
https://sip.legalis.pl/document-view.seam?documentId=mrswglrrgu2tenzvgi3tg


16 
 

50123/06, § 32; z dnia 27 czerwca 2017 r. w sprawie Medžlis Islamske Zajednice 

Brčko i inni p. Bośni i Hercegowinie  ze skargii nr 17224/11, § 77).  

Rozstrzygając kolizję między swobodą wypowiedzi (wolnością prasy), 

a ochroną czci, należy wziąć pod uwagę wypracowane w orzecznictwie 

i relewantne w okolicznościach danej sprawy szczegółowe kryteria. 

W niniejszej  sprawie trzeba przede wszystkim uwzględnić, że na swobodę 

wypowiedzi powołuje   się spółka medialna, której odpowiedzialność jest wiązana 

z zachowaniami (wypowiedziami) jej dziennikarzy. Zgodnie z orzecznictwem, 

swoboda wypowiedzi prasowej jest chroniona szczególnie intensywnie, co wiąże 

się ze znaczeniem prasy dla swobodnej i nieskrępowanej debaty publicznej, 

która jest rdzeniem społeczeństwa demokratycznego; jako publiczny strażnik 

wartości demokratycznych prasa musi mieć zapewnioną niezbędną, wolną od 

ingerencji przestrzeń dla opisu i oceny - także krytycznej (por. art. 41 prawa 

prasowego) - istotnych zjawisk czy problemów społecznych oraz działalności 

innych osób (por. wyroki Trybunału Konstytucyjnego: z dnia 23 marca 

2006 r., K 4/06, OTK-A 2006, nr 3, poz. 32; z dnia 11 października 2006 r., P 3/06, 

OTK-A 2006, nr 9, poz. 121; z dnia 30 października 2006 r., P 10/06, OTK-A 2006, 

nr 9, poz. 128; z dnia 12 maja 2008 r., SK 43/05, OTK-A 2008, nr 4, poz. 57; z dnia 

14 grudnia 2011 r., SK 42/09, OTK-A 2011, nr 10, poz. 118; z dnia 25 lutego 

2014 r., SK 65/12, OTK-A 2014, nr 2, poz. 14; por. też wyroki Eurpejskiego 

Trybunału Praw Człowieka: z dnia 7 grudnia 1976 r. w sprawie  Handyside 

p. Zjednoczonemu Królestwu ze skargi nr 5493/72, § 49; z dnia 8 lipca 1986 r. 

w sprawie Lingens p. Austrii ze skargii nr 9815/82, § 41-42; z dnia 23 maja 1991 r. 

w sprawie Oberschlick p. Austrii (1) ze skargi nr 11662/85, § 57-58; z dnia 20 maja 

1999 r., w sprawie Bladet Tromsø i Stensaas p. Norwegii ze skargi nr 21980/93, 

§ 59; z dnia 17 grudnia 2004 r. w sprawie Pedersen i Baadsgaard p. Danii, 

ze skargi nr 49017/99, § 71; z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie Axel Springer AG p. 

Niemcom ze skargi nr 39954/08, § 78-79; z dnia 23 października 2012 r., w sprawie 

Jucha i Żak p. Polsce ze skargi nr 19127/06, § 41; z dnia 21 października 2014 r. 

w sprawie Erla Hlynsdottir p. Islandii (2) ze skargi nr 54125/10, § 57). Szczególna 

intensywność tej ochrony wyraża się m.in. w tym, że krytyka prasowa może być 

bardzo ostra, a dobór formy należy do dziennikarzy, przy czym dopuszczalne jest 

https://sip.legalis.pl/document-view.seam?documentId=mrswglrwguydqmrshe3q
https://sip.legalis.pl/document-view.seam?documentId=mrswglrwguydqobqg4ya
https://sip.legalis.pl/document-view.seam?documentId=mrswglrwguydqojtgu3q
https://sip.legalis.pl/document-view.seam?documentId=mrswglryguytcnzvguyq
https://sip.legalis.pl/document-view.seam?documentId=mrswglrsgiydgnzsha3dm
https://sip.legalis.pl/document-view.seam?documentId=mrswglrsha2tomzvhe3dc
https://sip.legalis.pl/document-view.seam?documentId=mrswglrzguytiobvgm2a
https://sip.legalis.pl/document-view.seam?documentId=mrswglrzguytknrrhe4q


17 
 

nawet posłużenie się pewną przesadą czy prowokacją (por. wyroki wyrok Sądu 

Najwyższego z dnia 19 czerwca 2015 r., IV CSK 470/14, nie publ. oraz z dnia 

23 lutego 2017 r., I CSK 124/16, nie publ.; por. też wyroki Europejskiego Trybunału 

Praw Człowieka: z dnia 26 kwietnia 1995 r. w sprawie Prager i Oberschlick 

p. Austrii ze skargi nr 15974/90, § 38; z dnia 20 maja 1999 r., w sprawie Bladet 

Tromsø i Stensaas p. Norwegii ze skargi nr 21980/93, § 59; z dnia 28 września 

1999 r. w sprawie Dalban p. Rumunia ze skargi nr 28114/95, § 49; 

z dnia 17 grudnia 2004 r. w sprawie Pedersen i Baadsgaard p. Danii, ze skargi 

nr 49017/99, § 71; z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie Axel Springer AG p. Niemcom 

ze skargi nr 39954/08, § 81), co   jednak nie uprawnia do rozpowszechniania 

nieprawdziwych informacji (por. wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka 

z dnia 30 marca 2004 r. w sprawie Radio France i inni p. Francji ze skargi 53984/00, 

§ 38). Trzeba także wziąć pod uwagę, że swoboda wypowiedzi, w tym wypowiedzi 

prasowej, ulega wzmocnieniu, gdy - jak w niniejszej sprawie - dotyczy kwestii 

budzących publiczne zainteresowanie i polega na inicjowaniu albo uczestnictwie 

w debacie publicznej (por. uchwała składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego 

z dnia 18 lutego 2005 r., III CZP 53/04,  i wyroki Sądu Najwyższego z dnia 2 lutego 

2011 r., II CSK 393/10, nie publ. oraz z dnia 19 czerwca 2015 r., IV CSK 470/14, 

nie publ.; por. też wyroki Europejskiego Trybunał Praw Człowieka: z dnia  

19 grudnia 2006 r. w sprawie Dąbrowski p. Polsce ze skargi nr 18235/02, § 28;  

z dnia 21 października 2014 r. w sprawie Erla Hlynsdottir p. Islandii (2) ze skargi nr 

54125/10, § 61; z dnia 10 listopada 2015 r. w sprawie Couderc i Hachette Filipacchi 

Associés p. Francji ze skargi nr 40454/07, § 96). Istotne jest również to,  

że powódka jest uczestnikiem debat publicznych (osobą publiczną), a wypowiedzi 

będące przedmiotem kontrowersji dotyczyły tego zakresu działalności. Osoby takie 

- przede wszystkim politycy, ale także inne osoby należące do sfery publicznej,  

w tym dziennikarze i publicyści (por. wyroki Europejskiego Trybunału Praw 

Człowieka: z dnia 10 listopada 2015 r. w sprawie Couderc i Hachette Filipacchi 

Associés p. Francji ze skargi nr 40454/07, § 121; z dnia 5 lipca 2016 r. w sprawie 

Kurski p. Polsce ze skargi nr 26115/10, § 50) - w szczególny sposób oddziaływują  

na rzeczywistość polityczną, gospodarczą lub społeczną i z tego względu  

mogą podlegać wzmożonej obserwacji, zwłaszcza prasowej, w związku z czym 

https://sip.legalis.pl/document-view.seam?documentId=mrswglrzguytknrrgu2a


18 
 

swoboda opisu i oceny (krytyki) ich działalności musi podlegać silniejszej  

ochronie. Swoboda wypowiedzi jest tu szersza także dlatego, że angażując się w 

działalność publiczną, osoby takie powinny liczyć się ze szczególną obserwacją  

i krytyką, co ogranicza zakres ochrony ich dóbr osobistych (por. uchwała składu 

siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z dnia 18 lutego 2005 r., III CZP 53/04  

i wyroki Sądu Najwyższego: z dnia 5 kwietnia 2002 r., II CKN 1095/99, OSNC 2003, 

nr 3, poz. 42; z dnia 24 stycznia 2008 r., I CSK 338/07, OSNC 2008, nr 4,  

poz. 110; z dnia 11 maja 2007 r., I CSK 47/07, nie publ.; wyrok Sądu  

Najwyższego z dnia 2 lutego 2011 r., II CSK 393/10, nie publ.; wyrok Sądu 

Najwyższego z dnia 19 czerwca 2015 r., IV CSK 470/14, nie publ.;  

por. też uzasadnienie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 12 maja  

2008 r., SK 43/05, OTK-A 2008, nr 4, poz. 57 oraz wyroki Europejskiego Trybunału  

Praw Człowieka: z dnia 8 lipca 1986 r. w sprawie Lingens p. Austrii ze skargii 

nr 9815/82, § 4; z dnia 23 maja 1991 r. w sprawie Oberschlick p. Austrii (1) ze 

skargi nr 11662/85, § 59; z dnia 19 grudnia 2006 r. w sprawie Dąbrowski p. Polsce 

ze skargi nr 18235/02, § 28; z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie Axel Springer AG p. 

Niemcom ze skargi nr 39954/08, § 91). 

Wszystko to nie oznacza jednak, że swoboda wypowiedzi prasowej, 

dotycząca działalności osób aktywnych publicznie i związana z uczestnictwem 

w  debacie publicznej, ma charakter absolutny. Jest to wprawdzie swoboda 

szczególnie chroniona, jednakże w żadnym razie nie wyłącza ochrony dóbr 

osobistych tych osób (por. wyroki Sądu Najwyższego: z dnia 5 kwietnia 2002 r., 

II CKN 1095/99, OSNC 2003, nr 3, poz. 42; z dnia 28 marca 2003 r., IV CKN 

1901/00, nie publ.; z dnia 8 lutego 2008 r., I CSK 345/07, nie publ.; z dnia 

5 listopada 2008 r., I CSK 164/08, nie publ.; z dnia 2 lutego 2011 r., II CSK 393/10, 

nie publ.; z dnia 29 listopada 2016 r., I CSK 715/15, nie publ.; por. też wyroki 

Europejskiego Trybunału Praw Człowieka: z dnia 23 maja 1991 r. w sprawie 

Oberschlick p. Austrii (1) ze skargi nr 11662/85, § 59; z dnia 19 grudnia 2006 r. 

w sprawie Dąbrowski p. Polsce ze skargi nr 18235/02, § 28; z dnia 13 stycznia 

2015 r. w sprawie Marian Maciejewski p. Polsce ze skargi nr 34447/05, § 68). 

Należy bowiem pamiętać, że swoboda wypowiedzi, w tym także prasowej, pociąga 

za sobą zawsze „obowiązki i odpowiedzialność”, zwłaszcza gdy godzi w reputację 

https://sip.lex.pl/#/document/520168491?cm=DOCUMENT
https://sip.legalis.pl/document-view.seam?documentId=mrswglrwguytcmbyge2q
https://sip.legalis.pl/document-view.seam?documentId=mrswglrrga2tcobwgmztg
https://sip.legalis.pl/document-view.seam?documentId=mrswglrzguytiobvgm2a
https://sip.legalis.pl/document-view.seam?documentId=mrswglrzguytknrrhe4q
https://sip.legalis.pl/document-view.seam?documentId=mrswglrwguytcmrxgq4q
https://sip.legalis.pl/document-view.seam?documentId=mrswglrzguytknrrhe4q


19 
 

indywidualnych osób (por. art. 10 ust. 2 Konwencji), z czym wiąże się podstawowe 

wymaganie w postaci zachowania szczególnej staranności i rzetelności przy 

zbieraniu i wykorzystaniu materiałów prasowych (por. art. 12 ust. 1 pkt 1 prawa 

prasowego) oraz rzetelności krytyki (por. art. 41 prawa prasowego). Korzystając ze 

swobody wypowiedzi, dziennikarze powinni zatem działać w dobrej wierze, na 

ścisłej podstawie faktycznej i dostarczać wiarygodnej i precyzyjnej informacji 

zgodnie z etyką dziennikarską (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 29 listopada 

2016 r., I CSK 715/15, nie publ.; por. też wyroki Europejskiego Trybunału 

Praw Człowieka: z dnia 20 maja 1999 r., w sprawie Bladet Tromsø i Stensaas 

p. Norwegii ze skargi nr 21980/93, § 65; z dnia 17 grudnia 2004 r. w sprawie 

Pedersen i Baadsgaard p. Danii, ze skargi nr 49017/99, § 78; z dnia 17 grudnia 

2004 r. w sprawie Cumpănă i Mazăre p. Rumunii ze skargi nr 33348/96, § 102; 

z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie Axel Springer AG p. Niemcom ze skargi 

nr 39954/08, § 82, 93; z dnia 13 stycznia 2015 r. w sprawie Marian Maciejewski 

p. Polsce ze skargi nr 34447/05, § 68; ; z dnia 14 października 2014 r. w sprawie 

Stankiewicz i inni p. Polsce ze skargi nr 48723/07, § 62; z dnia 4 października 

2016 r. w sprawie Dorota Kania p. Polsce (2) ze skargi nr 44436/13, § 64). 

Odpowiedzialność prasy jest szczególnie istotna w przypadku mediów 

audiowizualnych, docierających ze swym przekazem w krótkim czasie do bardzo 

dużej części społeczeństwa i przez to wywierających ogromny wpływ na 

kształtowanie opinii publicznej (por. np. wyroki Europejskiego Trybunału Praw 

Człowieka: z dnia 23 września 1994 r. w sprawie Jersild p. Danii ze skargi nr 

15890/89, § 31; z dnia 17 grudnia 2004 r. w sprawie Pedersen i Baadsgaard 

p. Danii, ze skargi nr 49017/99, § 79). Znaczenie tej odpowiedzialności należy 

podkreślić zwłaszcza wtedy, gdy - jak w niniejszej sprawie - ze swobody 

wypowiedzi korzysta potężny podmiot medialny, a adresatem krytycznych uwag 

prasowych nie jest władza publiczna, przed którą prasa musi być szczególnie 

chroniona (por. art. 54 ust. 2 Konstytucji), ani podmiot o porównywalnej sile 

oddziaływania - gdy zapewniona jest równość „broni” - lecz jednostka, choćby 

aktywna publicznie, która ma bardzo ograniczone środki samodzielnej obrony, 

także wtedy, gdy krytyka jest krzywdząca i bezpodstawna. Krytyczna względem 

określonej osoby wypowiedź prasowa naruszająca wymagania rzetelności 



20 
 

dziennikarskiej stanowi nadużycie swobody wypowiedzi i może godzić nie tylko 

w jej indywidualne interesy (w tym zwłaszcza cześć: godność osobistą i dobre 

imię), ale także w interes publiczny, prowadząc do zafałszowania debaty publicznej 

albo - przez zniechęcanie do zabierania głosu w sprawach budzących publiczne 

zainteresowanie (tzw. efekt mrożący) - jej ograniczenia czy też wręcz stłumienia 

(por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 29 listopada 2016 r., I CSK 715/15, 

nie publ.).   

W przypadku naruszających cudzą cześć wypowiedzi opisowych (o faktach), 

bezprawność zachodzi co do zasady wtedy, gdy wypowiedź jest nieprawdziwa, 

z wyjątkiem dotyczącym sytuacji, w której przy zbieraniu i wykorzystaniu materiałów 

prasowych dziennikarz dołożył szczególnej staranności i rzetelności, poruszając 

zagadnienie, które wymagało szczególnej uwagi publicznej (por. uchwała składu 

siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z dnia 18 lutego 2005 r., III CZP 53/04; wyrok 

Sądu Najwyższego z dnia 21 marca 2007 r., I CSK 292/06, nie publ.; wyrok Sądu 

Najwyższego z dnia 11 lutego 2011 r., I CSK 334/10, niepubl.; wyrok Sądu 

Najwyższego z dnia 29 listopada 2016 r., I CSK 715/15, nie publ.; por. też wyroki 

Europejskiego Trybunału Praw Człowieka: z dnia 14 października 2014 r. w sprawie 

Stankiewicz i inni p. Polsce ze skargi nr 48723/07, § 69; z dnia 13 stycznia 2015 r. 

w sprawie Marian Maciejewski p. Polsce ze skargi nr 34447/05, § 84). Ujemne 

wypowiedzi ocenne nie podlegają testowi prawdy i uznaje się je za dopuszczalne, 

jeżeli krytyka leży w interesie publicznym i jest  rzetelna (por. art. 41 prawa 

prasowego; por. też wyroki Sądu Najwyższego: z dnia 19 września 1968 r., II CR 

291/68, OSNCP 1969, nr 11, poz. 200; z dnia 7 lipca 2005 r., V CK 868/04, 

nie publ. oraz z dnia 22 stycznia 2014 r., III CSK 123/13, OSNC 2014, nr 11, poz. 

115). W wielu przypadkach krytyczne wypowiedzi ocenne - jak również wypowiedzi 

o mieszanym charakterze (zawierające w sobie zarówno element oceny, 

jak i twierdzenia co do faktów) - mogą być postrzegane jako rzetelne tylko wtedy, 

gdy były oparte na wystarczającej podstawie faktycznej (por. wyroki Sądu 

Najwyższego: z dnia 23 września 2009 r., I CSK 346/08, OSNC 2010, nr 3, poz. 48; 

z dnia 28 stycznia 2010 r., I CSK 217/09, OSNC 2010, nr 6, poz. 94; z dnia 2 lutego 

2011 r., II CSK 393/10, nie publ.; z dnia 18 stycznia 2013 r., IV CSK 270/12, OSNC 

2013, nr 7 - 8, poz. 94; z dnia 21 maja 2015 r., IV CSK 557/14, nie publ.; 

https://sip.legalis.pl/document-view.seam?documentId=mrswglrrgaydcnzvgmyts
https://sip.legalis.pl/document-view.seam?documentId=mrswglrthazdg
https://sip.legalis.pl/document-view.seam?documentId=mrswglrthazdg
https://sip.lex.pl/#/document/520290101?cm=DOCUMENT
https://sip.legalis.pl/document-view.seam?documentId=mrswglrshaydomrqgu2tm
https://sip.lex.pl/#/document/520627222?cm=DOCUMENT
https://sip.lex.pl/#/document/520672504?cm=DOCUMENT


21 
 

z dnia 29 listopada 2016 r., I CSK 715/15, nie publ.; z dnia 30 czerwca 2017 r., 

I CSK 621/16, nie publ.; por. też wyroki Europejskiego Trybunału Praw Człowieka: 

z dnia 27 lutego 2001 r. w sprawie Jerusalem p. Austrii ze skargi nr 26958/95, § 43; 

z dnia 17 grudnia 2004 r. w sprawie Cumpănă i Mazăre p. Rumunii ze skargi 

nr 33348/96, § 99; z dnia 17 grudnia 2004 r. w sprawie Pedersen i Baadsgaard 

p. Danii, ze skargi nr 49017/99, § 76; z dnia 19 grudnia 2006 r. w sprawie 

Dąbrowski p. Polsce ze skargi nr 18235/02, § 30; z dnia 18 września 2012 r. 

w sprawie Lewandowska-Malec p. Polsce ze skargi nr 39660/07, § 65; z dnia 

21 października 2014 r. w sprawie Erla Hlynsdottir p. Islandii (2) ze skargi 

54125/10, § 69; z dnia 13 stycznia 2015 r. w sprawie Marian Maciejewski p. Polsce 

ze skargi nr 34447/05, § 77-78); dotyczy to zwłaszcza sytuacji, w których oceny 

zawierają w sobie sugestię co do zniesławiających, a nadających się do ustalenia, 

faktów (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 18 stycznia 2013 r., IV CSK 270/12, 

OSNC 2013, nr 7-8, poz. 94; por. też wyrok Europejskiego Trybunału Praw 

Człowieka z dnia 21 października 2014 r. w sprawie Erla Hlynsdottir p. Islandii 

(2) ze skargi 54125/10, § 68). Jest przy tym jasne, że im poważniejsze zarzuty 

i krytyka, tym solidniejsza musi być ta podstawa (por. wyrok Sądu Najwyższego 

z dnia 19 czerwca 2015 r., IV CSK 470/14, nie publ. oraz wyroki Europejskiego 

Trybunału Praw Człowieka: z dnia  17 grudnia 2004 r. w sprawie Pedersen 

i Baadsgaard p. Danii, ze skargi nr 49017/99, § 78; z dnia 21 października 2014 r. 

w sprawie Erla Hlynsdottir p. Islandii (2) ze skargi nr 54125/10, § 64; z dnia 

27 czerwca 2017 r. w sprawie Medžlis Islamske Zajednice Brčko i inni p. Bośni 

i Hercegowinie  ze skargii nr 17224/11, § 115).  

Oznacza to, że w przypadku kolizji między swobodą wypowiedzi prasowej 

obejmującej twierdzenia i ujemne oceny, a ochroną godności osobistej i dobrego 

imienia nadrzędne znaczenie ma kryterium staranności i rzetelności działalności 

dziennikarskiej (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 29 listopada 2016 r., I CSK 

715/15, nie publ.). 

Przedstawione założenia nakazują stwierdzić, że treści prasowe objęte 

odpowiedzialnością pozwanej naruszyły godność osobistą i dobre imię powódki, 

a pozwana nie zdołała wykazać przesłanek wyłączających bezprawność tych 

naruszeń.  



22 
 

Dotyczy to przede wszystkim treści zawartych w programie „[...]”. 

Jak ustalono, częścią tego programu, wyemitowanego 4 dni po publikacji przez 

powódkę tekstu „[...]” oraz w dzień po jej rozmowie z [...] („[...]”), była rozmowa 

prowadzącego z T. N., w której poruszono m.in. kwestię wypowiedzi znanych osób 

dotyczących środowisk homoseksualnych. Przyczynkiem do wymiany zdań na ten 

temat była wypowiedź L. W. dotycząca mniejszości seksualnej. Przytoczono 

wypowiedź […], w której wskazywał na straty finansowe związane z odwołaniem 

wykładów oraz zapowiadał, że - tu prowadzący posłużył się cytatem - „Obliczę moje 

straty i wystawię rachunek, pokażę światu, jak mniejszość seksualna prześladuje 

większość”.  

W tym kontekście A. M. zwrócił uwagę – i jest to fragment materiału 

kluczowy w sprawie - że „teraz Pani X.Y. też się wypowiedziała, że istnieje takie 

lobby gejowskie (…) - ona co prawda się do teatru ogranicza, tą swoją… - które 

różne naciski…, no powoduje, czegoś się domaga, prawda. Więc wygląda na to, 

że jednak L.W. znalazł popleczników. No i podnosi się taki - nie wiem jak to 

nazwać - no przeciwników tego, żeby uznać gejów za takich samych ludzi, jak 

wszystkich innych. Nagle się podnoszą głosy… trochę to tak jak z Żydami było w 

pewnym okresie, że, nie wiem, oni są sami winni holocaustu, prawda... Więc geje 

tutaj też być może są sami sobie winni, że ich ludzie nie lubią, czy że nie mają 

mniej praw. Jednym słowem, zaczyna się kontrofensywa. I myśli Pan, że ma 

szansę w Polsce? (…) Bo powolutku, powolutku, z roku na rok, rośnie akceptacja 

dla inności. Natomiast, wydaje się, że teraz to może się wszystko cofnąć (…), 

kiedy L. W., Pani X.Y. zaczyna się w ten sposób wypowiadać. Czyli ludzie, którzy 

mają autorytet”.  

W ocenie Sądu Najwyższego, fragment wypowiedzi A. M. przypisujący 

powódce wypowiedź o istnieniu lobby homoseksualnego w teatrze, nie narusza jej 

dóbr osobistych, gdyż zawarty w nim element opisowy odpowiada prawdzie. W 

tekście „[...]” powódka pisze wyraźnie m.in. „Spróbuj jednak napisać tekst o takim 

(tzn. homoseksualnym) lobbingu w teatrze”, a w rozmowie z [...], odpowiadając na 

pytanie prowadzącej, czy doświadczyła tego, że „dyktat gejowski” utrudnia jej 

pracę w teatrze, stwierdziła, że „No, w jakimś sensie tak, oczywiście, ja myślę, że 

wielu z nas doświadczyło tego i też świadczą o tym głosy, które próbujemy 



23 
 

dawać”; wskazała tam również, że „Tak naprawdę w sztuce środowiska 

homoseksualne bardzo często decydowały o tym, jakie jest” i wyjaśniła, że 

doświadczyła „wyroku” wydanego na nią przez homoseksualnego reżysera, 

wskazując, że „No, nie może stać za tym jeden człowiek… rzeczywiście, 

niewątpliwie jest to środowisko sprawcze”; ponadto w odpowiedzi na pytanie 

prowadzącej, czy sądzi, że jej tekst o dyktacie gejowskim do […] zablokowało 

lobby homoseksualne, powódka odrzekła „No, a co?”. 

Również fragment wypowiedzi A. M., w którym stwierdził, że „(…) wygląda 

na to, że jednak L. W. znalazł popleczników”, nie wykracza poza granice swobody 

wypowiedzi (wolności prasy). Należy uwzględnić, że prowadzący w ten sposób 

ocenił poglądy powódki o lobby homoseksualnym w teatrze, zapewniając odbiorcy 

bezpośredni punkt odniesienia dla tej oceny. Zarazem należy przypomnieć, że we 

wcześniejszej części rozmowy prowadzący nie cytował ani w żaden inny sposób 

nie przywoływał wypowiedzi L.W. o wydźwięku dyskryminacyjnym, a jedynie jego 

zapowiedź, iż pokaże światu, „jak  mniejszość seksualna prześladuje większość”. 

Poglądy X.Y. mogły być rozumiane jako wpisujące się w ten nurt, 

gdyż sprzeciwiające się dyktatowi mniejszości, z tym że ograniczone w zasadzie 

do teatru. W ten sposób bowiem można rozumieć zwłaszcza deklarację z tekstu 

„[...]”, że „Dyktat środowisk homoseksualnych musi się spotykać z odporem, tak 

jak pary gejowskie muszą się doczekać praw małżeńskich. I nie trzeba sprawdzać 

nikogo pod względem preferencji seksualnych, żeby ten dyktat widzieć”, oraz 

fragmenty rozmowy z [...], w których powódka nawiązywała do dyktatu 

gejowskiego w teatrze, wskazała na jego „decyzyjność” i - w kontekście wydanego 

na nią „wyroku” - moc sprawczą. Ocena prowadzącego program zrównująca te 

wypowiedzi z niedyskryminacyjnymi poglądami L.W. o „mniejszości seksualnej 

prześladującej większość” miała wystarczającą podstawę faktyczną i nie 

wykraczała poza dozwolone granice interpretacji publicznych stwierdzeń powódki.  

Zasadniczo odmiennie należy ocenić fragment wypowiedzi A.M., w której 

wspomina on o „przeciwnikach tego, żeby uznać gejów za takich samych ludzi, 

jak wszystkich innych”, o „podnoszących się głosach”, że geje są sami sobie 

winni, a także o „kontrofensywie” przeciwko akceptacji dla inności. Z kontekstu 

wypowiedzi wynika - co Sądy obu instancji traktowały jako zrozumiałe samo przez 



24 
 

się - że prowadzący program w ten sposób kwalifikował także poglądy powódki 

(co do konieczności uwzględnienia całego kontekstu wypowiedzi por. np. wyrok 

SN z dnia 16 stycznia 1976 r., II CR 692/75, OSNC 1976, nr 11, poz. 251; wyrok 

Sądu Najwyższego z dnia 19 czerwca 2015 r., IV CSK 470/14, nie publ.; wyrok 

Sądu Najwyższego z dnia 29 listopada 2016 r., I CSK 715/15, nie publ.; por. też 

wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z dnia 21 października 2014 r. w 

sprawie Erla Hlynsdottir p. Islandii (2) ze skargi nr 54125/10, § 64). 

Należy uwzględnić, że ta część wypowiedzi następuje bezpośrednio po zdaniu 

o „poplecznikach” L.W. jednoznacznie dotyczącym powódki, kiedy to na dużym 

ekranie będącym częścią dekoracji studia telewizyjnego, zostało umieszczone jej 

zdjęcie, dobrze widoczne przy niektórych ujęciach kamery oraz tego, iż na końcu 

tej wypowiedzi A.M. sformułował przypuszczenie, że akceptacja dla inności może 

się cofnąć „kiedy L.W., Pani X.Y. zaczyna się w ten sposób wypowiadać”.  

Jest to równoznaczne z przypisaniem X.Y. poglądów jawnie i rażąco 

dyskryminacyjnych i nawet kwalifikując taką wypowiedź  jako ocenną czy 

mieszaną (zakwalifikowanie poglądów powódki do określonej grupy), trzeba 

zaakcentować, że jest ona pozbawiona - jak trafnie  przyjął Sąd Okręgowy - 

jakiejkolwiek podstawy faktycznej. W każdej ze swych wypowiedzi powódka z 

naciskiem podkreślała swoją pełną akceptację dla osób homoseksualnych, 

uwiarygadniając to konsekwentnie przywoływaniem doświadczeń z dzieciństwa 

oraz postulatem przyznania im prawa do zawierania małżeństw. Nie powinno 

budzić wątpliwości, że ostrze jej krytyki było skierowane przeciwko należącej do 

środowisk gejowskich podgrupie „spryciarzy”, lobby gejowskiemu w teatrze i 

nadużywaniu argumentu „tolerancji”, a jej podstawowy postulat sprowadzał się 

właśnie do traktowania osób homoseksualnych w sposób w pełni równoprawny, z 

czym wiązać się powinno „prawo” do ich krytyki bez żadnej „taryfy ulgowej”. W tej 

sytuacji jest jasne, że przypisanie powódce poglądów dyskryminujących osoby o 

orientacji homoseksualnej stanowiło szczególnie poważne naruszenie jej 

godności osobistej i dobrego imienia (co do szczególnej powagi tego rodzaju 

zarzutów por. wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z dnia 27 czerwca 

2017 r. w sprawie Medžlis Islamske Zajednice Brčko i inni p. Bośni i Hercegowinie  

ze skargii nr 17224/11, § 79, 104), tym bardziej dotkliwe i krzywdzące, że była ona 



25 
 

wcześniej zaangażowana w walkę o prawa osób homoseksualnych, za co 

zdobywała wyrazy uznania. Nie ma najmniejszych wątpliwości, że naraziło to 

powódkę na utratę (zrujnowanie) zaufania społecznego niezbędnego do 

wykonywania jej działalności publicznej i zawodowej.   

Brak podstawy faktycznej dla przedmiotowej wypowiedzi dziennikarza 

oznacza, że formułując ją, nie dochował on wymaganej od niego szczególnej 

staranności i rzetelności, nawet jeżeli uwzględnić, że wypowiedzi w trakcie 

rozmowy nie mogą być precyzowane czy poprawiane tak, jak pisemne (por. co do 

tej kwestii wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z dnia 25 listopada 

1999 r. w sprawie Nilsen i Johnsen p. Norwegii ze skargi 23118/93, § 48). 

Unikanie zniekształceń jest szczególnie istotne, gdy jedynym punktem odniesienia 

dla odbiorcy są uwagi dziennikarza, gdyż komentowane poglądy nie są uprzednio 

rzetelnie przedstawione, a tym samym odbiorca jest pozbawiony punktu oparcia 

dla samodzielnej oceny i wychwycenia przejaskrawienia wynikającego 

z określonej ich kwalifikacji (por. wyroki Europejskiego Trybunału Praw Człowieka: 

z dnia 23 maja 1991 r. w sprawie Oberschlick p. Austrii (1) ze skargi nr 11662/85, 

§ 63; z dnia 17 kwietnia 2014 r. w sprawie Mladina D.D. Ljubljana p. Słowenii 

ze skargi nr 20981/10, § 44; z dnia 13 stycznia 2015 r. w sprawie Marian 

Maciejewski p. Polsce ze skargi nr 34447/05, § 79).  

Niedołożenie przez prowadzącego program należytej staranności 

i niedochowanie wymaganej rzetelności oznacza, że jego wypowiedź prasowa 

stanowiła nadużycie swobody wypowiedzi (wolności prasy), co przesądza 

o bezprawności naruszenia wskazanych dóbr osobistych powódki.  

Wypowiedź ta położyła się cieniem na dalszych stwierdzeniach 

prowadzącego program „[...]”. Przyporządkowanie poglądów powódki do 

poglądów osób dopatrujących się przyczyn Holocaustu w zachowaniu samych 

jego ofiar (Żydzi są sami winni Holocaustu) stanowi wypowiedź mieszaną 

(zawierającą element oceny i opisu) i nawet jeżeli stwierdzenia te postrzegać jako 

przesadzone czy nawet oburzające, samo przez się nie mogłoby być - ze względu 

na szczególnie silną ochronę wypowiedzi prasowej dotyczącej osób aktywych 

publicznie i sytuującej się w ramach debaty publicznej, jak również z uwagi na 

https://sip.legalis.pl/document-view.seam?documentId=mrswglrzguytknrrhe4q


26 
 

ostrość języka powódki („dyktat”, „odpór”) - uznane za pozbawione wystarczającej 

podstawy faktycznej (w tekście „[...]” autorka stwierdziła m.in. „Geje chcą być 

widoczni, jako zbiorowość i widoczni są. I jeśli zachowują się irytująco, to to 

irytuje”) i bezprawne. Kontekst tego przyporządkowania sprawił jednak, że jawi się 

ono jako kontynuacja poprzedniego zdania, wzmacniająca jego negatywny 

wydźwięk: nie dość bowiem, że niektóre osoby - w tym (rzekomo) powódka - 

sprzeciwiają się temu, „żeby uznać gejów za takich samych ludzi, jak wszystkich 

innych”, to jeszcze twierdzą, że geje „są sami sobie winni, że ich ludzie nie lubią, 

czy że (…) mają mniej praw”. Obserwacja Sądu Apelacyjnego, że samo użycie 

słowa „Holokaust” „oceniając rzecz racjonalnie i obiektywnie, w sposób wolny od 

emocji” nie niesie za sobą treści pejoratywnych związanych z osobą powódki i jej 

poglądami, jest oderwana od realiów sprawy i pomija, iż punktem odniesienia 

powinien być przeciętny obiorca, a nie chłodny, racjonalny i obiektywny analityk. 

Należy przy tym uwzględnić, że w przypadku ulotnego przekazu telewizyjnego 

przeciętny odbiorca nie ma zazwyczaj pola do głębszej analizy, a decyduje raczej 

powierzchowne rozumienie treści i siła skojarzeń (por. wyrok Sądu Najwyższego 

z dnia 25 lutego 2010 r., I CSK 220/09, niepubl.; wyrok Sądu Najwyższego 

z dnia 29 listopada 2016 r., I CSK 715/15, nie publ.). W istocie zatem również 

omawiany fragment należy zakwalifikować jako element szerszej wypowiedzi, 

bezprawnie naruszającej godność osobistą i dobre imię. W ten sam sposób 

należy ocenić dalszy fragment, sytuujący powódkę w ramach kontrofensywy 

przeciwko rosnącej „z roku na rok” „akceptacji dla inności”.  

W żadnym w razie nie można też uznać, że negatywny wydźwięk 

wypowiedzi A.M. został zneutralizowany przez korzystną dla powódki wypowiedź 

kolejnego rozmówcy K. L., skądinąd przerwaną przez prowadzącego program. 

Uznanie o bezprawności naruszenia dóbr osobistych powódki przez 

wypowiedzi dziennikarza pozwanej sformułowane w programie „[...]”, przez 

bezpodstawne przypisanie jej poglądów dyskryminujących osoby o orientacji 

homoseksualnej i przez to także homofobicznych, przesądza o trafności zarzutu 

naruszenia art. 23 k.c., art. 23 k.c. w związku z art. 12 ust. 1 pkt 1 i art. 41 prawa 

prasowego oraz art. 24 k.c. i czyni zbędnym rozstrząsanie dalszych zarzutów 

dotyczących treści zawartych w tym programie. Tylko na marginesie można 



27 
 

wspomnieć, że wprawdzie Sąd Apelacyjny ma rację, iż dziennikarz pozwanej nie 

miał obowiązku dystansowania się od krytyki powódki pochodzącej od swego 

rozmówcy Tomasza Nałęcza (por. wyroki Europejskiego Trybunału Praw 

Człowieka: z dnia 23 września 1994 r. w sprawie Jersild p. Danii ze skargi nr 

15890/89, § 35; z dnia 17 grudnia 2004 r. w sprawie Pedersen i Baadsgaard 

p. Danii, ze skargi nr 49017/99, § 77; z dnia 4 kwietnia 2017 r. w sprawie 

Milisavljević p. Serbii ze skargi nr 50123/06, § 37) - sugerującego, że powódka 

należy do zwolenników wykluczania pewnych grup, takich jak ci, którzy odmawiali 

równych praw niewolnikom, chłopom czy, co zostało szczególnie zadedykowane 

powódce, kobietom, oraz przewidującego, że z poglądów takich jak te, będzie się 

powszechnie śmiało - jednakże warto zauważyć, że nie wykorzystał on szansy na 

sprostowanie swej własnej wypowiedzi, która także została przez T. N. 

najwyraźniej zrozumiana jako przypisująca powódce poglądy dyskyminacyjne.  

Odrębną kwestią jest ocena materiału telewizyjnego w postaci reportażu 

„[...]” wyemitowanego na antenie [...] w dniu 27 marca 2013 r. Dokonując tej oceny 

należy uwzględnić - co pominął Sąd Apelacyjny - nie tylko poszczególne 

fragmenty, ale także ich kontekst, sposób zestawienia i całościowy wydźwięk (por. 

wyroki Sądu Najwyższego: z dnia 23 października 2002 r., II CKN 861/00, nie 

publ.; z dnia 7 lipca 2005 r., V CK 868/04, nie publ. oraz z dnia 8 sierpnia 2007 

r., I CSK 165/07, nie publ.; z dnia 6 czerwca 2009 r., I CSK 465/08, nie publ, oraz 

z dnia 27 stycznia 2010 r., II CSK 326/09, nie publ.; wyroki Europejskiego 

Trybunału Praw Człowieka: z dnia 21 października 2014 r. w sprawie Erla 

Hlynsdottir p. Islandii (2) ze skargi nr 54125/10, § 64; z dnia 13 stycznia 2015 r. w 

sprawie Marian Maciejewski p. Polsce ze skargi nr 34447/05, § 75). 

Co do zasady nie nasuwa zastrzeżeń stanowisko Sądu Apelacyjnego co do 

początkowej części materiału, w których przedstawiono bezpośrednio fragment 

wypowiedzi powódki („Jak nie jesteś gejem, to masz gorzej po prostu”) oraz 

komentarz autora reportażu („X.Y. - mocno skonfliktowana z reżyserem-gejem, w 

„[...]” szokuje”). Wprawdzie rzeczywiście przywołane zdanie powódki dotyczyło 

tego, co „mówią młodzi ludzie”, jednakże był to element, który miał w istocie 

bezpośrednio wspierać jej wypowiedź, że „w jakimś sensie” doświadczyła tego, że 

dyktat gejowski utrudnia jej pracę w teatrze, a pośrednio - ogólną tezę co do 

https://sip.lex.pl/#/document/520290101?cm=DOCUMENT
https://sip.lex.pl/#/document/520533926?cm=DOCUMENT


28 
 

lobby, „dyktatu” czy siły sprawczej środowiska homoseksualnego w teatrze. Z 

tego względu nie można przyjąć, że wyrwanie zdania z kontekstu zniekształcało 

na tyle istotnie stanowisko powódki, że samo przez się doprowadziło do 

wypaczenia jej poglądów i naruszenia jej dobra osobistego. Należy jednak 

odnotować, że zastrzeżenie „tak mówią młodzi ludzie” nie jest zupełnie 

pozbawione znaczenia, jest bowiem formułą, która służy odróżnieniu cudzych 

poglądów od własnych. Nie można też pomijać, że przytaczając pogląd „młodych 

ludzi” autorka zastrzegła wyraźnie - czego reportaż już nie uwzględnia - iż „zaraz 

to będzie odkręcać”. Reportaż nie uwzględnia też fragmentu rozmowy, w którym 

X.Y. zgodziła się ze spostrzeżeniem prowadzącej, że nawet w Holywood trudno 

jest  aktorom przyznać się do tego, iż są gejami, bo będzie im ciężko dostawać 

role. Są  to niewątpliwie elementy materiału, które łagodzą ostrość przekazu 

wynikającego z wypowiedzi, że „Jak nie jesteś gejem, to masz gorzej po prostu”.   

Również wstępny, opisowy komentarz autora reportażu sam przez się nie 

narusza dóbr osobistych X.Y.. Wprawdzie rzeczywiście wzmianka o konflikcie z 

reżyserem gejem podaje w wątpliwość obiektywizm przekazu powódki, jednak nie 

można pominąć, że wzmianka ta jest zgodna z jej własnymi relacjami i - jako 

istotna dla obioru jej stanowiska - mogła oczywiście być uwzględniona w relacji 

dotyczącej jej poglądów. Z całą pewnością powódka nie występowała w roli 

bezstronnego, zewnętrznego komentatora, należy bowiem pamiętać, że sama 

wprowadziła w tekście „[...]” i rozbudowała w programie „[...]” wątek osobistych 

doświadczeń z „wyrokiem” wydanym na nią przez homoseksualnego reżysera, 

którego skutków („kary”) – co kojarzy z mocą sprawczą środowiska 

homoseksualnego w teatrze - doświadcza. Tym niemniej należy odnotować, że 

wypowiedź ta stanowi element kontekstu, istotnego dla oceny dalszych części 

reportażu.  

Także uznanie wypowiedzi powódki za „szokujące”, choć niewątliwie 

wyostrza przekaz i wzmacnia jego siłę, samo przez się jest tylko oceną autora 

komentarza, która z pewnością nie wykracza poza granice swobody wypowiedzi 

prasowej.   



29 
 

Poważne zastrzeżenia wywołuje natomiast ocena przez Sąd Apelacyjny tej 

części reportażu, w której przedstawiony został fragment wypowiedzi powódki: 

„Jest takie zjawisko jak mobbing, że jest takie zjawisko jak lobbing”, po czym 

nastąpiło wyciszenie oraz ucięcie reszty zdania „że trzeba się bronić przed 

manipulacją”, a lektor wskał: „Nie jesteś gejem - nie grasz w spektaklach. 

Homoseksualni reżyserzy wykorzystują młodych aktorów. W teatrach jest 

mobbing, wszechobecne i wszechmogące homoseksualne lobby - tak twierdzi 

X.Y.”.  

Ta część reportażu wymaga szczególnej uwagi, ponieważ wraz z jego 

pierwszym zdaniem zamyka całość bezpośredniej prezentacji wypowiedzi 

powódki. Jest to zatem część kluczowa dla zapoznania się z jej poglądami przez 

odbiorców, którzy nie oglądali programu „[...]” ani nie czytali tekstu „[...]”.   

Niewątpliwie wypowiedzi powódki zamieszczone w tekście „[...]” oraz w 

programie „[...]” pozwalają stwierdzić, że dostrzega ona zjawisko mobbingu i 

lobbingu, co może skłaniać do wniosku, że wyrwanie jej wypowiedzi z kontekstu 

nie zniekształca jej poglądów. Kwestia jest jednak bardziej złożona. Całość tej 

części wypowiedzi powódki („…uczymy się cały czas tego, że jest takie zjawisko 

jak mobbing, że jest takie zjawisko jak lobbing, żeby się bronić przed manipulacją. 

Otóż środowiska gejowskie nie są od tego wolne i jest takie niebezpieczeństwo, 

że teraz w imię tolerowania wszystkiego będziemy przymykać oczy. No jest też 

takie zjawisko przymykania oczu na to ze strachu, że się będzie posądzonym o to, 

że jest się nietolerancyjnym”) ma inny wydźwięk. Wynika z niej jednoznacznie, że 

uwaga o zjawisku mobbingu i lobbingu miała charakter ogólny, dotyczyła 

problemu ogólnospołecznego, co nie pozwala stwierdzić - a to sugeruje reportaż - 

iż intencją powódki jest jego usytuowanie wyłącznie w ramach środowiska 

teatralnego czy homoseksualnego. Potwierdza to także inny fragment rozmowy - 

pominięty w reportażu - w którym powódka opowiada o swych doświadczeniach z 

okresu, gdy była [...], i prowadziła proces o molestowanie heteroseksualne, co 

podsumowuje stwierdzeniem, że „tego rodzaju spraw utajnionych jest bardzo 

dużo i po stronie heteroseksualnej i po stronie homoseksualnej. Chodzi o to, że 

jedno i drugie jest naganne. Że nie możemy się zasłaniać tolerancją i strachem o 

posądzenie o homofobię. Po prostu takie (…) zjawiska są i one są niezgodne z 



30 
 

prawem w każdej opcji”. O tym, że zmiana akcentów wynikająca z wyrwania 

wypowiedzi powódki z kontekstu nie jest pozbawiona znaczenia, świadczą dalsze 

części reportażu, w których przedstawiane są wypowiedzi osób trzecich. 

Tylko uwzględnienie kontekstu wypowiedzi powódki pozwala stwierdzić jej daleko 

idącą zbieżność - w tym względzie - z poglądami A. M., która stwierdza, iż nie 

spotkała się  bezpośrednio z takim lobbingiem, co lektor uzupełnia: „Na pewno nie 

ze strony gejów, a mobbing, molestowanie zdarza się wszędzie - mówi. I w 

każdym środowisku należy je tępić”. Z drugiej strony uwzględnienie szerszego 

kontekstu wypowiedzi powódki pozwoliłoby odbiorcy uzyskać wystarczający punkt 

oparcia do oceny fragmentu reportażu, w którym autor stawia jej zarzut, że 

„własne spostrzeżenie umieściła w kontekście całego środowiska, jednej grupy”, 

dodając, iż w ocenie profesora K., to nic innego niż stereotyp. Fragment 

wypowiedzi powódki przytoczony w reportażu w rzeczywistości nie zmierzał do 

zaakcentowania (po raz kolejny) tezy o istnieniu lobby homoseksualnego w 

teatrze - co sugeruje reportaż - lecz był elementem wywodu przedstawiającego 

podstawowy postulat powódki: dopuszczenia krytyki negatywnych zjawisk 

występujących także w środowisku homoseksualnym i nienadużywania zarzutu 

nietolerancji. 

Tego rodzaju zniekształcenie jest widoczne także w kolejnym fragmencie 

reportażu, w którym lektor przypisuje X.Y. twiersdzenie „Nie jesteś gejem - nie 

grasz w spektaklach”. W żadnym fragmencie swych wypowiedzi powódka nie 

stwierdziła, że jak się nie jest gejem, to się nie gra w spektaklach, i takiego 

zapatrywania nie da się z nich wywieść nawet pośrednio. Nie można w związku z 

tym stwierdzić, że jest to jedynie dopuszczalna - choć przejaskrawiona - parafraza 

jej wypowiedzi (co do dopuszczalności pewnej przesady w relacjach dotyczących 

innych osób por. wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z dnia 27 

czerwca 2017 r. w sprawie Medžlis Islamske Zajednice Brčko i inni p. Bośni i 

Hercegowinie  ze skargii nr 17224/11, § 112). Nie można też zgodzić się ze 

stanowiskiem Sądu Apelacyjnego, że wynikające stąd zniekształcenie poglądów 

powódki jest pozbawione znaczenia. Należy bowiem uwzględzić, że przejaskrawia 

poglądy powódki do takiego stopnia, że wywołuje wrażenie ich niedorzeczności 

(swoiste reductio ad absurdum), a przez to stawia powódkę w niekorzystnym 



31 
 

świetle jako osobę, która w swej „szokującej” krytyce - z jakichś powodów, być 

może negatywnych doświadczeń osobistych - zatraciła racjonalność. Wrażenie to 

wzmacniają dalsze fragmenty reportażu, takie jak stwierdzenie lektora, że „Na 

aktorkę spadają gromy, że przesadziła, że szuka mitycznego lobby, że wini innych 

za własne niepowodzenia”. Taki sam skutek ma przytoczenie w reportażu 

wypowiedzi osób trzecich, oceniających m.in. że powódka „straciła poczucie 

rzeczywistości”, wskazujących, że „Przekonanie, czy takie założenie, że w 

polskim teatrze, czy polskim życiem publicznym kieruje jakaś ukryta mafia 

gejowska jest po prostu jakimś skandalem i to śmieszne i humorystyczne…”, że 

„Okazuje się, że wszyscy geje są winni. Że w ogóle geje są winni temu, że w 

teatrze dzieje się niedobrze. No ja po prostu nie mam już czasami naprawdę siły 

udawaniać, że nie jestem słoniem” czy też zwracających uwagę na odwołanie się 

do stereotypu i podkreślających (I. K.) „oczywistą absurdalność” prześmiewczo 

ujętej tezy, iż „Te pedały oczywiście ze sobą się trzymają, to oczywiste, prawda. 

I każden jeden jest podobny do drugiego”. Niewątpliwie wypowiedzi te wzmagają 

wrażenie irracjonalności poglądów reprezentowanych przez powódkę. Oczywiście 

pozwana nie odpowiada za samą treść tych wypowiedzi, jednakże odpowiada - na 

co trafnie zwraca uwagę skarżąca - za dobór zadawanych pytań, wybór 

wyemitowanych fragmentów odpowiedzi na te pytania, a także montaż i produkcję 

programów, a tym samym w znacznym stopniu odpowiada za to, jakiego rodzaju  

treści i wypowiedzi osób trzecich trafią do widzów jej programów, oraz w jakim 

zostaną umieszczone kontekście. Wobec tego trzeba zaznaczyć, że usytuowanie 

oraz sposób przedstawienia przytoczonych wypowiedzi osób trzecich zawiera silną 

sugestię, że odnoszą się one bezpośrednio do poglądów powódki - w tym także 

wprost nie przytoczonych w reportażu - gdyż bezpośrednio po ich przedstawieniu 

następuje stwierdzenie lektora, iż „Dlatego o aktorce złośliwi mówią teraz, że to taki 

W., ale z teatru”. W związku z tym należy zwrócić uwagę, że autorka nie dała 

żadnych podstaw do przypisania jej - nawet w postaci sparafrazowanej - twierdzeń, 

że „wszyscy geje są winni”, „każden jeden jest podobny do drugiego” czy też „są 

winni temu, że w teatrze dzieje się niedobrze”. Przeciwnie, w swym tekście „[...]” 

wyraźnie podkreśliła, że „Jak wszyscy dzielą się na zdolnych i niezdolnych, na 

uczciwych, na spryciarzy i na ofiary sprytu”, wyrażała się ciepło o „mniej 



32 
 

sprawczych gejach”, a ostrze swej krytyki kierowała przeciwko „spryciarzom”. 

Dlatego też nie powinno budzić wątpliwości, że wynikające z omawianej części 

reportażu zniekształcenie poglądów powódki było istotne i doprowadziło do 

naruszenia jej dóbr osobistych.  

Przypisanie powódce twierdzenia, że „Homoseksualni reżyserzy 

wykorzystują młodych aktorów” można uznać - samo przez się - za dopuszczalną 

parafrazę wypowiedzi, w których wskazywała, iż „W teatrze oczywiście też  się 

wykorzystuje” sytuację homoseksualną i zdarzają się przypadki molestowania 

„po stronie homoseksualnej” oraz przywoływała przykład molestowania młodego 

heteroseksualnego aktora przez zmuszanie go do nagości. Należy jednak 

ponownie zauważyć, że był to fragment szerszej wypowiedzi, w której 

podkreślała, iż „tego rodzaju spraw utajnionych jest bardzo dużo i po stronie 

heteroseksualnej i po stronie homoseksualnej” oraz wskazywała, że „jedno 

i drugie jest naganne”. Zniekształcenie wynikające z wyrwania parafrazowanej 

wypowiedzi z kontekstu ma ten skutek, że sprawia ponownie wrażenie, iż X.Y. 

doszukuje się negatywnych zjawisk jedynie „po stronie homoseksualnej”, co jest 

obiektem prześmiewczych komentarzy. 

Ostatnia teza przypisana przez autora reportażu powódce wskazuje, 

że „W  teatrach jest mobbing, wszechobecne i wszechmogące homoseksualne 

lobby”. W tym przypadku mamy do czynienia z parafrazą, która w przerysowanej 

postaci nawiązuje do twierdzeń powódki o „dyktacie”, lobby czy decyzyjności 

środowiska homoseksualnego w teatrze, potwierdzanych przykładem reżysera, 

którego sztuka została odrzucona jako zbyt heteroseksualna, oraz własnymi 

doświadczeniami: odczuwaniem skutków „wyroku” wydanego na nią przez 

homoseksualnego reżysera i „kary” czy też odmową publikacji jest tekstu w […], 

co powódka wiąże ze „sprawczością” środowiska mniejszości seksualnej. 

Podstawa faktyczna parafrazy jest dość solidna, jednakże nie można pomijać, 

że również ten fragment wypowiedzi przypisanej  powódce, a zwłaszcza teza 

o „wszechobecności” i „wszechmocy” homoseksualnego lobby wzmacnia 

wrażenie nieracjonalności jej poglądów czy wręcz mitomanii. 



33 
 

Zastrzeżeń nie wywołuje natomiast samo zwróceniu uwagi na 

podobieństwo  poglądów powódki do przedstawionej w reportażu wypowiedzi 

L.W. („Nie podoba mi się afiszowanie, nie podoba mi się nawet co robią ze mną, 

że straciłem już jakieś kontrakty. Więc to jest, to jest... mniejszość atakuje 

większość w sposób brutalny”),  jest to bowiem dopuszczalna ocena, która ma 

podstawę faktyczną w wypowiedziach powódki dotyczących lobby, dyktatu, 

decyzyjności i mocy sprawczej środowiska homoseksualnego. 

Zabiegi zastosowane w reportażu, a w szczególności pozbawione 

wystarczającej podstawy faktycznej parafrazy niektórych wypowiedzi powódki, 

wyrwanie z kontekstu innych, dobór i usytuowanie komentarzy pochodzących 

od osób trzecich, ustosunkowujących się krytycznie do domyślnych 

(nie  przytaczanych w reportażu) poglądów powódki, których nigdy nie wyrażała, 

pominięcie fragmentów jej wypowiedzi, z których wynikało, że dostrzega ona 

i piętnuje negatywne zjawiska zarówno w środowisku homoseksualnym jak 

i heteroseksualnym, nadały mu  - jako całości - charakter bardzo jednostronny. 

O jednostronność przekazu świadczy również to, że nie zawiera on żadnego 

odniesienia do tych fragmentów wypowiedzi powódki, z których wynika jasno, 

iż nie żywi ona żadnej niechęci do osób homoseksualnych (w tekście „[...]” 

stwierdziła m.in., że osoby homoseksualne czuły się w jej rodzinie swobodnie i 

że dopiero w wieku 12 lat dowiedziała się, iż pary homoseksualne nie są ogólnie 

akceptowane i w tym kontekście oznajmiła, że „Raczej trudno uznać mnie za 

homofobkę”; z kolei w programie „[...]” zastrzegła wyrażnie „(…) ja się boję, że 

nasz program się skończy i ja nagle wyjdę na osobę, która ma coś przeciwko 

środowiskom homoseksualnym. Ja przysięgam, że nic”, wskazała także, iż 

„Środowiska gejowskie bardzo chcą być widoczne i słusznie, że są widoczne, 

są kolorowymi środowiskami, natomiast, kiedy się ich dostrzega, zaczynają się 

wycofywać”). W reportażu w ogóle nie uwzględniono także tych fragmentów, 

z których wynika, że powódka popiera równouprawnienie osób 

homoseksualnych (w tekście „[...]” napisała m.in. „pary gejowskie muszą się 

doczekać praw małżeńskich”; „Nie uda się jednak odebrać ostrości widzenia, ani 

gejom praw do traktowania ich równorzędnie”; również w programie „[...]” 

potwierdziła, że zdecydowanie opowiada się za małżeństwami 



34 
 

homoseksualnymi), że krytykuje tylko niektórych przedstawicieli środowiska 

gejowskiego („spryciarzy”), a podstawowym jej celem było zwrócenie uwagi na 

potrzebę traktowania osób homoseksualnych w sposób konsekwentnie 

równoprawny, z czym wiązać się powinno „prawo” do ich krytyki bez żadnej 

taryfy ulgowej i narażania się na zarzut nietolerancji (w tekście „[...]” pisze m.in.: 

„Raczej trudno uznać mnie za homofobkę. I dlatego właśnie nie daję gejom 

taryfy ulgowej”; nazywanie każdego głosu krytycznego homofobią „To czysta 

manipulacja i przede wszystkim blokowanie prawdziwej, rzetelnej dyskusji”; „jeśli 

mamy szczerze rozmawiać o prawach gejów do normalnego życia, to 

zachowujmy się jak w normalnym kraju i dajmy prawo do oceniania gejów też. 

Dyktat środowisk homoseksualnych musi się spotykać z odporem tak jak pary 

gejowskie muszą się doczekać praw małżeńskich”; w programie „[...]” odżegnała 

się od stwierdzenia, że „kończy się dyktat gejowski w Polsce”, wskazując, że 

„…jeżeli już coś ma się skończyć, to taka taryfa ulgowa (…) nie może być tak, że 

(…) nie możemy tych środowisk krytykować, bo cokolwiek się powie (…) to się 

człowiek od razu spotyka z tym, że jest albo homofobem albo (…) jest 

nietolerancyjny”). W żadnym razie nie można uznać, że jednostronność 

przekazu zrównoważyło w wystarczający sposób pytanie lektora: „O co zatem 

chodziło X.Y? Być może o nagłośnienie jakiegoś problemu, być może o 

naruszenie tabu” powiązane z komentarzem „Ale własne spostrzeżenie 

umieściła w kontekście całego środowiska, jednej grupy. A to nic innego, jak 

stereotyp - mówi profesor . czy też ocena wypowiedzi powódki przez E. K., który - 

stosownie do relacji autora reportażu – „Nie mówi, że była homofobiczna czy 

niewłaściwa, ale sam by jej nie powtórzył. Mówi, że była niepotrzebna”, co można w 

istocie odczytywać jako zdystansowanie się od poglądów „przyjaciółki”. 

Nie powinno być wątpliwości, że wskazane czynniki doprowadziły do tego, 

iż reportaż przedstawia poglądy powódki w krzywym zwierciadle, zniekształcając je 

istotnie i to w sposób, który godzi w jej reputację. Z omawianego materiału wyłania 

się obraz powódki jako osoby głoszącej poglądy oderwane od rzeczywistości, rażąco 

jednostronne, co jest wynikiem homofobicznych uprzedzeń (stereotypów) czy 

frustracji związanych z osobistymi konfliktami lub (rzekomymi) niepowodzeniami 

zawodowymi. Jest to niewątpliwie dotkliwe osobiście, a ponadto poważnie 



35 
 

oddziaływuje na sposób jej postrzegania jako osoby wypowiadającej się publicznie, 

podważając trzeźwość jej osądu, wiarygodność – szczególnie, ale nie tylko, jako 

osoby reprezentującej liberalny pogląd w kwestii równouprawnienia osób o orientacji 

homoseksualnej - czy wręcz ośmieszając, a przez to narażając ją na utratę zaufania 

potrzebnego do prowadzenia działalności publicznej. Narusza zatem - i to dotkliwie - 

jej godność osobistą oraz dobre imię. 

Oceniając bezprawność tego naruszenia, należy uwzględnić, że przedmiotowy 

reportaż może być postrzegany nie tylko jako relacja, ale także jako forma krytyki 

prasowej wypowiedzi X.Y., a więc osoby znanej, aktywnej publicznie, zabierającej 

głos w debacie publicznej dotyczącej ważnego i kontrowersyjnego problemu 

społecznego. Zakres swobody wypowiedzi prasowej jest w takich przypadkach 

szczególnie szeroki, a ochrona szczególnie intensywna. Należy także uwzględnić, że 

w swych wypowiedziach - ogólnie dość wyważonych - powódka używała 

sformułowań prowokujących zaostrzenie debaty (np. pisząc lub mówiąc o „dyktacie”, 

który musi się spotkać „z  odporem”, o „spryciarzach ze środowisk gejowskich”, o ich 

„pracy nad świadomością społeczną”, o tym, że „Geje chcą być widoczni, jako 

zbiorowość i widoczni są. I jeśli zachowują się irytująco, to to irytuje”, o dotykającej ją 

„karze” oraz „napiętnowaniu” czy też o tym że „Test M.N. jest po prostu durną 

manipulacją, bez względu na to jak wielkim jest on pederastą”). Wszystko to sprawia, 

że krytyka prasowa poglądów powódki mogła być ostra, a nawet przejaskrawiona.  

Należy jednak odróżnić dopuszczalną krytykę, nawet ostrą czy 

przesadną, rzeczywistych wypowiedzi od niedopuszczalnej krytyki wypowiedzi 

w ich kształcie istotnie zniekształconym przez krytykującego (por. wyrok 

Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z dnia 27 czerwca 2017 r. 

w sprawie Medžlis Islamske Zajednice Brčko i inni p. Bośni i Hercegowinie  ze 

skargii nr 17224/11, § 112). Swoboda wypowiedzi dziennikarskiej chroni tylko 

działania rzetelne, a przedstawienie materiału prasowego - choćby złożonego 

z jednostkowo prawdziwych informacji - w taki sposób, że jest on w swej wymowie 

nieprawdziwy, wywołuje mylne wyobrażenia i błędne, krzywdzące osądy, nie stanowi 

o rzetelnym jego wykorzystaniu (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 28 września 

2011 r., I CSK 33/11, nie publ.). W związku z tym należy też stwierdzić, że ochroną 

w ramach swobody wypowiedzi prasowej nie jest objęte działanie autora reportażu, 



36 
 

który przedstawił poglądy powódki w sposób nadmiernie skrótowy, uproszczony 

i jednostronny, w istotny sposób zniekształcając ich treść i przez to wprowadzając 

odbiorców w błąd (co do wagi zbalansowanego przedstawienia cudzych racji zob. np. 

wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z dnia 27 czerwca 2017 r. w sprawie 

Medžlis Islamske Zajednice Brčko i inni p. Bośni i Hercegowinie ze skargii nr 

17224/11, § 108). Takiego sposobu przedstawienia, komentowania i krytykowania 

poglądów powódki nie można uznać za rzetelny (por. art. 41 prawa prasowego), 

zwłaszcza, że wydawca nie miał podstaw, by zakładać, iż odbiorcy reportażu znali 

wcześniejsze materiały (rozmowa w programie „[...]” oraz artykuł „[...]”) albo że się z 

nimi zapoznają, co umożliwiłoby uzyskanie bardziej zrównoważonego obrazu 

(por. wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z dnia 20 maja 1999 r., 

w sprawie Bladet Tromsø i Stensaas p. Norwegii ze skargi nr 21980/93, § 63). 

Wypowiedź zniekształcająca niekorzystnie treści dotyczące innej osoby godzi nie 

tylko w jej dobra osobiste, ale istotnie obniża czy wręcz eliminuje walor 

dziennikarskiego wkładu w debatę w sprawach leżących w interesie publicznym (por. 

wyroki Europejskiego Trybunału Praw Człowieka: z dnia 10 grudnia 2007 r. 

w sprawie Stoll p. Szwajcarii ze skargi nr 69698/01, § 146-152;  z dnia 10 listopada 

2015 r. w sprawie Couderc Hachette Filipacchi Associés p. Francji ze skargi 

40454/07, § 132).  

Wszystko to prowadzi do wniosku, że wynikające z treści zawartych 

w reportażu naruszenie dóbr osobistych powódki nosiło znamiona nadużycia 

swobody wypowiedzi (wolności prasy) i tym samym miało charakter bezprawny. 

Także w tym zakresie zarzuty naruszenia art. 23 i 24 k.c. oraz art. 23 k.c. w związku 

z przepisami prawa prasowego, okazały się uzasadnione.  

Uchylając wyrok, Sąd Najwyższy uwzględnił konieczność ustosunkowania 

się przez Sąd Apelacyjny do zarzutów apelacyjnych dotyczących 

naruszenia  art. 24 § 1 k.c. przez zastosowanie środków usunięcia skutków 

naruszenia  dóbr  osobistych niewspółmiernych do sposobu naruszenia (k. 298 

i 312-313 apelacji). 

Z tych też względów, Sąd Najwyższy na podstawie art. 39815 § 1 k.p.c. 

orzekł, jak w sentencji.   



37 
 

 

kc 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jw  

  
  

 


