
 
  

Sygn. akt I CSK 25/18 

  

WYROK 

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 
  

Dnia 25 marca 2019 r. 

Sąd Najwyższy w składzie: 

  

SSN Tomasz Szanciło (przewodniczący, sprawozdawca) 

SSN Joanna Misztal-Konecka 

SSN Kamil Zaradkiewicz 

  
w sprawie z powództwa M. L., O. spółki z o.o. w W. i P. S.A. w W. 

przeciwko T. L. i G. spółce z o.o. w W.  

o ochronę dóbr osobistych, 

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Cywilnej  

w dniu 25 marca 2019 r., 

skargi kasacyjnej pozwanych od wyroku Sądu Apelacyjnego w (…) 

z dnia 6 kwietnia 2017 r., sygn. akt VI ACa (…),  

  
I oddala skargę kasacyjną;  

II zasądza od T. L. i G. spółki z o.o. w W. solidarnie na rzecz M. 

L., O. Spółki z o.o. w W. i P. S.A. w W. kwoty po 120 zł (sto 

dwadzieścia złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania 

kasacyjnego. 

  
UZASADNIENIE 

 

Powodowie M. L., O. sp. z o.o. w W. (dalej: O.) i P. S.A. w W. (dalej: P.) 

wnieśli o nakazanie pozwanym T. L. i G. sp. z o.o. w W. (dalej: G.) złożenia 



2 
 

oświadczeń o określonej treści na wskazanych portalach internetowych i we 

wskazanych tygodnikach, z uwagi na naruszenie dóbr osobistych. Ponadto 

powodowie wnieśli o nakazanie pozwanym usunięcia z zasobów internetowych 

portalu „(…).pl” materiału prasowego pt. „N.”, ewentualnie nakazania pozwanym 

opublikowania bezpośrednio przy tym materiale prasowym oświadczeń 

wskazanych w treści pozwu, przez cały okres publikowania tego materiału 

prasowego. W ramach ochrony majątkowej powodowie wnosili o zasądzenie od 

pozwanych solidarnie na rzecz Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich i Fundacji 

Tygodnika „(…)” kwot po 19.000 zł wraz z ustawowymi odsetkami od dnia 

wytoczenia powództwa do dnia zapłaty tytułem świadczenia na cel społeczny. 

Pozwani wnieśli o oddalenie powództwa i zasądzenie kosztów procesu. 

Wyrokiem z dnia 30 maja 2014 r. Sąd Okręgowy w W. oddalił powództwo 

oraz odstąpił od obciążania powodów kosztami procesu. 

Sąd Okręgowy ustalił, że O. jest wydawcą tygodnika „D.”, będąc tzw. spółką 

celową (stworzoną w celu wydawania tego tygodnika), w której 61% kapitału 

zakładowego zostało objęte przez P., której prezesem zarządu, założycielem i 

głównym akcjonariuszem jest M. L. Natomiast wydawcą „W.” jest F. sp. z o.o. w G., 

a jej głównym udziałowcem jest A. S.A. w G., przekształcona z M. sp. o.o. T. L. jest 

dziennikarzem różnych mediów, w tym publikującym na portalu internetowym 

„www.(…).pl”, którego wydawcą jest G. W dniu 14 lutego 2013 r. na tym portalu 

ukazał się artykuł autorstwa T. L. pt. „N.”, w którym autor przeprowadził swoiste 

porównanie dwóch nowych konserwatywnych tygodników opinii, konsekwentnie 

przyjmując metodę porównywania konkretnych cech najpierw tygodnika „W.”, a 

następnie przywołując parametry tygodnika „D.”. Artykuł utrzymany jest w 

konwencji satyry, a autor podaje: „(...) który z dwóch (…) tytułów wybrać, w kogo 

zainwestować uczucia i pieniądze. Sprawa jest poważna, podszedłem więc z 

należytą powagą”. Drugi akapit ma następującą treść: „Nie okazała się też 

decydująca kwestia kapitału stojącego za tygodnikami (…). Z jednej strony kapitał 

wySkokowy, z drugiej cinkciarski, trudny wybór, jedźmy dalej”. W siódmym akapicie 

autor stwierdził natomiast: „Z jednej strony mamy więc "W.", "tygodnik młodej (…)" 

(to ukłon redakcji w stronę redaktorów Z. i J.), pismo które "tworzą dziennikarze, 

którzy nie raz dawali dowód, że są w stanie zapłacić każdą cenę, by pisać tylko 



3 
 

prawdę i całą prawdę" (nie raz, dokładnie dwa razy). Z drugiej (…) z tygodnika L. 

(choć czas pokaże, że bardziej L.). Ja tego rozstrzygnąć nie jestem w stanie. Tu 

ostre pióra, tu orle, no nie wiem, wciąż nie wiem.”. W dalszej części artykułu 

zamieszczone zostało porównanie dotyczące liczby i charakteru publikacji, które 

odnoszą się do samego T. L. Artykuł został skomentowany w mediach, m.in. na 

stronie www. (…).pl i www. (…).pl. Na spotkaniach biznesowych M. L. musiał 

wyjaśniać przyczyny użycia w publikacji słów dotyczących pochodzenia kapitału, 

reprezentowanych przez niego spółek. 

W oparciu o powyższe ustalenia faktyczne Sąd Okręgowy uznał powództwo 

za niezasadne. Stwierdził, na tle art. 23 i 24 k.c. oraz art. 448 w zw. z art. 43 k.c. 

w zw. z art. 37 i 38 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. – Prawo prasowe (Dz.U. 

z 2018 r. poz. 1914 ze zm.; dalej: pr. pras.), mając na uwadze treść wpisu do 

rejestru czasopism dotyczącego portalu www.(…).pl, w którym G. widnieje jako 

wydawca, że brak jest podstaw do kwestionowania legitymacji biernej tego 

pozwanego. Taki wniosek był zasadny także w świetle art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 

18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (aktualnie: Dz.U. z 2019 r. 

poz. 123 ze zm.; dalej: u.ś.u.d.e.), gdyż pozwany nie zaprzeczył, że wskazana 

wypowiedź nadal jest zamieszczona na przedmiotowym portalu, pomimo 

doręczenia odpisu pozwu. 

Sąd Okręgowy stwierdził, że sporna publikacja nie naruszyła godności M. L., 

jak również dobrego imienia jego i powodowych spółek, choć każdy z powodów 

mógł potraktować słowa „cinkciarski kapitał”, który miał stać za tygodnikiem „D.”, 

jako subiektywnie naruszające dobra osobiste. Zakresem ochrony dóbr osobistych 

nie są jednak objęte negatywne odczucia osoby pokrzywdzonej lub osób 

wchodzących w skład organów. Brak też było – w świetle zasad współżycia 

społecznego – podstaw do przypisania pozwanym bezprawności naruszenia dóbr 

osobistych. W przypadku publicznej polemiki konieczne jest szersze określenie 

granicy, której przekroczenie stanowiłoby naruszenie zasad współżycia 

społecznego i powodowało uznanie działania pozwanego jako bezprawnego. Sąd 

Okręgowy wskazał, że słowa „cinkciarski kapitał” należy uznać za pejoratywne. 

Słowo „cinkciarski” jest pochodną słowa „cinkciarz”, którym w okresie PRL 

potocznie określano osoby, które prowadziły nielegalny obrót walutami. Obecnie to 



4 
 

słowo nie wyszło z obiegu i nadal nie ma znaczenia pozytywnego (choć pojawiają 

się na rynku, niezwiązanym z działalnością medialną, nazwy przedsiębiorców 

zawierające słowo cinkciarz), jest rozumiane szerzej, jako „człowiek zajmujący się 

dziwnymi interesami”, „drobny cwaniaczek”, nie zawsze godny zaufania. Słowo 

„cinkciarski” ma zatem ewidentnie negatywny wydźwięk. Nawet zastosowanie 

satyrycznej formuły wypowiedzi nie umniejsza negatywnego wydźwięku wypowiedzi 

T. L. Niemniej sam M. L. nie zaprzeczył, że był prowadzony w powodowej spółce 

audyt, w czasie którego wskazano, że niektóre pozycje mogły być zaksięgowane w 

inny sposób, jak i okoliczności nałożenia w toku postępowania administracyjnego 

kary na spółkę. Zdaniem Sądu Okręgowego przeprowadzone porównanie dwóch 

tygodników prawicowych, za pomocą wybranych przez autora kryteriów, w tym w 

końcowym jego fragmencie – skomentowanie sposobu, w jaki dziennikarze 

publikujący w tych tygodnikach, przedstawiają jego osobę, nie sposób uznać za 

przekraczające ramy polemiki. W analizowanej części wypowiedzi brak odniesienia 

do którejkolwiek ze spółek, czy też M. L. Wypowiedź ta ma charakter 

niesprecyzowany i może dotyczyć każdego podmiotu, który w jakikolwiek sposób 

przyczynia się do finansowania omawianego tygodnika, w tym kupuje gazetę. Nie 

sposób wywodzić, że dokonywana w dalszej części analiza, na podstawie zupełnie 

innych kryteriów, może być podstawą do przyjęcia wniosku, że osobą stojącą za 

tym kapitałem jest M. L., czy też spółka O. W spornej publikacji nie pojawia się też 

w żadnym kontekście nazwa spółki P.. Nadto, strona powodowa nie przytoczyła 

okoliczności, w których doszłoby do negatywnego odbioru M. L. przez przeciętnego 

odbiorcę na skutek publikacji spornego artykułu. Podobnie, z przedstawionych w 

sprawie dowodów nie wynikało, aby powodowe spółki spotkały się z negatywnymi 

skutkami, które uniemożliwiałyby im działalność zgodnie z zakresem przyznanych 

im zadań, w tym spadły ich notowania giełdowe, czy też osiągane zyski były niższe, 

jak również aby obniżyła się sprzedaż tygodnika „D.”. Ponieważ publikacja miała 

charakter polemiczny do artykułów różnych autorów, publikowanych w tygodniach 

„W.” i „D.”, nie przekracza ona ram wzajemnego dyskursu, w którym, w świetle 

zasad współżycia społecznego dopuszczalne jest użycie zwrotów mających 

charakter negatywny. W ocenie Sądu Okręgowego, posłużenie się oceną 



5 
 

„cinkciarski kapitał” nie jest rażące i nie stanowi ekscesu w zakresie formy 

wyrażenia przez prasę. 

Na skutek apelacji powodów, wyrokiem z dnia 11 września 2015 r., Sąd 

Apelacyjny w (…) zmienił zaskarżony wyrok w części, nakazując pozwanym 

złożenie oświadczeń o określonej treści na portalu internetowym „(…).pl”, 

nieprzerwanie przez 3 dni, w wytłuszczonej ramce, z uwzględnieniem wymogów 

formalnych co do tekstu, znosząc między stronami koszty postępowania 

pierwszoinstancyjnego i apelacyjnego. 

Na skutek wniesionej przez pozwanych skargi kasacyjnej Sąd Najwyższy, 

wyrokiem z dnia 20 stycznia 2017 r., uchylił powyższy wyrok Sądu Apelacyjnego 

w […]. w punktach I i III i w tym zakresie sprawę przekazał temu Sądowi do 

ponownego rozpoznania i rozstrzygnięcia o kosztach postępowania kasacyjnego. 

Po ponownym rozpoznaniu sprawy, wyrokiem z dnia 6 kwietnia 2017 r., 

Sąd Apelacyjny: 

I. zmienił zaskarżony wyrok: 

1) w punkcie pierwszym częściowo w ten sposób, że: 

a) nakazał T. L. złożenie oświadczenia następującej treści: „Przeprosiny. W 

materiale prasowym pt. „N.”, opublikowanym 14 lutego 2013 r. na stronie 

internetowej „(…).pl”, stwierdziłem, iż za tygodnikiem „D.” stoi cinkciarski kapitał. 

Oświadczam, że było to bezprawne i nieuzasadnione sformułowanie. Przepraszam 

za nie Pana M. L. – Prezesa Zarządu i głównego akcjonariusza P. S.A. – obecnie 

P. S.A. w W., O. sp. z o.o. – wydawcę tygodnika „D.” oraz P. S.A. – obecnie P. S.A. 

w W., która założyła i kieruje holdingiem medialnym, w ramach którego wydawany 

jest tygodnik „D.”. T. L.”; 

b) nakazał G. złożenie oświadczenia następującej treści: „Przeprosiny. W 

materiale prasowym pt. „N.”, opublikowanym 14 lutego 2013 r. na stronie 

internetowej „(…).pl”, której jesteśmy wydawcą, T. L. stwierdził, iż za tygodnikiem 

„D.” stoi cinkciarski kapitał. Oświadczamy, że było to bezprawne i nieuzasadnione 

sformułowanie. Przepraszamy za nie Pana M. L. – Prezesa Zarządu i głównego 

akcjonariusza P. S.A. – obecnie P. S.A. w W., O. sp. z o.o. – wydawcę tygodnika 

„D.” oraz P. S.A. – obecnie P. S.A. w W., która założyła i kieruje holdingiem 



6 
 

medialnym, w ramach którego wydawany jest tygodnik „D.”. G. sp. z o.o. – 

wydawca portalu „(…).pl”; 

c) nakazał opublikowanie T. L. oświadczenia z ppkt  

a) i G. oświadczenia z ppkt b): na portalu internetowym „(…).pl”; nieprzerwanie 

przez 3 dni; w wytłuszczonej ramce; tekstem oddzielonym od ramki widocznym 

marginesem z wszystkich stron, na jednorodnym białym tle, sporządzonym czarną 

czcionką kroju Arial o rozmiarze 12 pkt, przy czym słowo „Przeprosiny” 

zamieszczone wytłuszczoną czcionką (bold) kroju Arial o rozmiarze 16 pkt, 

umieszczone w odrębnym wersie od reszty oświadczenia, wyjustowane do środka; 

z zastosowaniem widocznego odstępu pomiędzy wierszami; bez zastosowania 

jakichkolwiek zabiegów formalnych i treściowych umniejszających znaczenie, rangę 

i powagę oświadczenia, względnie zaznaczających dystans do jego treści lub 

formy; 

d) nakazał pozwanym opublikowanie bezpośrednio przy materiale prasowym 

pt. „N.” oświadczeń o treści określonej w ppkt a) i ppkt b) przez cały okres 

publikowania tego materiału prasowego, czcionką równorzędną do czcionki tego 

materiału prasowego; 

2) w punkcie drugim w całości w ten sposób, że koszty postępowania 

wzajemnie zniósł; 

II. koszty postępowania apelacyjnego pomiędzy stronami wzajemnie zniósł. 

Sąd Apelacyjny stwierdził, że zarzut pozwanych, iż nie wiadomo, czy 

przedmiotowy passus donosi się do tygodnika „D.”, jest chybiony, gdyż z treści 

artykułu i kontekstu wynika, że w publikacji porównywano jedynie dwa tygodniki: 

„W.” i „D.”. Jeżeli do jednego, tj. „W.”, odnosiło się sformułowanie „kapitał 

wyskokowy” (finansowany przez SKOK-i), to logicznym jest, iż sformułowanie 

„cinkciarski” odnosi się do drugiego rozważanego tygodnika. 

Przechodząc do oceny sformułowania „cinkciarski kapitał”, które Sąd 

Najwyższy polecił rozważyć w funkcji czasu, ze szczególnym uwzględnieniem 

konotacji, jakie ma po 1989 r., Sąd Apelacyjny podkreślił, że słowo to miało 

negatywny wydźwięk. „Cinkciarz” była to osoba, która zajmowała się nielegalnym 

handlem walutami, przy czym łączyło się to z prowadzeniem określonej działalności 

gospodarczej, plasującej się na granicy prawa lub wręcz poza prawem, łączącej się 



7 
 

również z nielegalnymi interesami i innymi czynami, wypełniającymi znamiona 

stosownych przepisów kodeksu karnego. Sama też działalność jako taka budziła 

zastrzeżenia, albowiem zdarzały się tam oszustwa. Pozornie zatem u cinkciarza 

można było nabyć waluty taniej, a w rzeczywistości wiele osób padało ofiarą ich 

przestępczych metod i braku przestrzegania prawa. Łączy się to z nieuczciwością, 

prowadzeniem tzw. brudnych interesów i naruszaniem prawa. Odzwierciedleniem 

tego były toczone jeszcze na początku lat 90. procesy o oszustwa w tym 

przedmiocie. Obecnie to słowo nie nabrało pozytywnego brzmienia. Okoliczność, 

że zespół działających obecnie na rynku podmiotów używa przewrotnie 

w oznaczeniu prowadzonych, częściowo przez te same osoby, spółek nazwy 

cinkciarz.pl nie oznacza nobilitacji tego sformułowania. Słowo to w nazwie takich 

przedsiębiorców przyciąga na zasadzie „szoku” wywołanego tym sformułowaniem, 

co jest zamierzeniem marketingowym. Ponadto przedmiotem działalności spółek 

jest m.in. internetowy handel walutami, czy obrót instrumentami finansowymi, 

zatem chodzi o nawiązanie do tego, że u cinkciarzy było taniej, co jest pożądanym 

efektem z punktu widzenia odbioru, jaki chce podmiot ten uzyskać. Poza tym inna 

jest sytuacja i kontekst, gdy ktoś sam użyje względem siebie, czy swojej 

działalności takiego sformułowania, chcąc uzyskać określony efekt, nawiązujący do 

aspektu tejże działalności, a czym innym obdarzenie takim epitetem osoby 

związanej z wydawanym tygodnikiem opinii. Nie koresponduje on w ogóle 

z działalnością wydawniczą, zaś sugeruje, że kapitał, który za nią stoi, pochodzi 

z obrotu, który co najmniej budzi wątpliwości. Nadto, w potocznym, powszechnym 

języku, którego odzwierciedleniem jest internet, nie odnotowano również zmiany 

znaczenia rozważanego terminu w stosunku do określanego nim przedsiębiorcy 

czy kapitału (https://pl.wikipedia.org/wiki/cinkciarz/). Strona pozwana, na której 

spoczywał ciężar wykazania braku bezprawności swojego działania, nie 

przedstawiła też wypisu z żadnego współczesnego słownika języka polskiego, który 

wskazywałby na zmianę znaczenia tego słowa, czy choćby poszerzenie jego 

zakresu. Sformułowanie „cinkciarski kapitał” implikuje nadal skojarzenia 

z określoną, podejrzaną, nielegalną i nieuczciwą działalnością, nieprzynoszącą 

podmiotowi, obdarzonemu tym epitetem, żadnej chluby, a stawiającym go 

ewidentnie negatywnym świetle oraz kłopotliwej sytuacji, wymagającej konieczności 



8 
 

udzielania wyjaśnień, co w przypadku powodów miało miejsce. Także 

przywoływanie przez pozwanych postaci z filmu, które – ich zdaniem – są 

sympatyczne, nie powoduje, że słowo „cinkciarz” czy „cinkciarski” nabiera 

przyjaznego charakteru. Dzieło filmowe jest pewną abstrakcją, utworem którego nie 

można odbierać dosłownie, wprost, bohaterem częstokroć jest osoba trudniąca się 

zawodem nieakceptowalnym społecznie. Może być ono więc wtedy skonstruowane 

w ten sposób, że sympatia widzów ma leżeć po stronie tej osoby, co nie oznacza 

nobilitacji przestępstw, czy bohatera trudniącego się „zawodowo” tego typu 

działalnością. 

Sąd Apelacyjny uznał za chybiony pogląd Sądu Okręgowego, jakoby 

sformułowanie „cinkciarski kapitał” miało odnosić się do każdego, kto w jakikolwiek 

sposób przyczynia się do finansowania omawianego tygodnika, w szczególności 

kupując gazetę. Artykuł rozważa bowiem pochodzenie kapitału związanego 

z wydawaniem obu tygodników, a nie kwestie dotyczące spectrum finansowego 

jego nabywców. Natomiast inkryminowane sformułowanie ewidentnie odnosi się do 

wszystkich powodów, skoro – jak wynika z ustalonej przez Sąd I instancji struktury 

kapitałowej – O. jest wydawcą tygodnika „D.”, P. miało 61% udziałów w tej spółce, 

zaś resztę – M. L., będący nie tylko akcjonariuszem, ale i prezesem tego ostatniego 

podmiotu, z którym to jego działalność biznesowa jest kojarzona. 

Zasadny, zdaniem Sądu Apelacyjnego, okazał się zarzut naruszenia art. 10 

EKPCz i art. 41 pr. pras., gdyż strona pozwana przekroczyła granice dopuszczalnej 

satyry i krytyki. Określenie „cinkciarski kapitał” ma charakter ocenny, nawiązujący 

do słowa „cinkciarz”, nie poddaje się zatem kategoryzacji prawda – fałsz, ale jak 

każda ocena, winno znaleźć odzwierciedlenie w określonych faktach, choćby na 

zasadzie dalekiego skojarzenia. Tymczasem pozwani nie wskazali uzasadnienia 

dla tego sformułowania. Artykuł jest napisany w satyrycznym, żartobliwym tonie, 

mającym bawić czytelników, ale też i zasygnalizować ważne – zdaniem autora – 

zjawiska. Chociaż jest to satyra, to zdania dotyczące pochodzenia kapitału 

wydawców wyłamują się z satyrycznej konwencji, ze względu na wagę zawartego 

przekazu. Brzmią one konkretnie, rzeczowo i poważnie, w sposób krytyczny 

sygnalizują określony problem, który dostrzegł ich autor. Ponadto każda satyra jest 

formą krytyki, a podstawą takiej krytyki winny być określone fakty. W felietonie 



9 
 

próżno zaś szukać podstaw takiej oceny. Brak jest jakiegokolwiek wyjaśnienia, czy 

nawet aluzji, z których wynikałoby, choćby pośrednio, że powodowie dysponują 

kapitałem zgromadzonym w taki sposób, tj. nieuczciwy, podejrzany, budzący 

wątpliwości, który usprawiedliwiałby takie sformułowania. Z treści publikacji geneza 

określenia nie wynika w ogóle, nie przedstawiono też w żadnym z pism 

procesowych jakiegokolwiek wywodu czy nawet jego zarysu, tłumaczącego 

przyczynę i kontekst takiego sformułowania. Brak jest wytłumaczenia, dlaczego 

kapitał finansujący wydawany tygodnik zasługuje, zdaniem satyryka, na takie 

miano, czy chodziło o stronę podmiotową przedmiotową, porównanie, przenośnię, 

skojarzenie, a jeżeli tak, to z jakimi okolicznościami. Powoływane przez pozwanych 

kwestie dotyczące zawyżania danych sprzedaży przez podmiot, w którym P. miało 

80% udziałów, wydający tygodnik „(…)” trzy lata wcześniej (w 2010 r.), tj. nałożenie 

przez Komisję Nadzoru Finansowego (dalej: KNF) na P. kary za nierzetelny raport 

finansowy, wątpliwości dotyczące działań i niewłaściwego postępowania P. i M. L. 

względem pracowników, czy kontrowersyjny wpis tego ostatniego z 2012 r. na 

Twitterze (dotyczący spółki A.) nie mają żadnego logicznego powiązania z treścią 

artykułu, jak też ewentualną etymologią sformułowania „cinkciarski kapitał”. Nie 

dotyczą one bowiem w ogóle źródeł pochodzenia jakiegokolwiek kapitału ani nie 

korelują czasowo z terminem publikacji. 

Odnośnie do legitymacji biernej pozwanej spółki Sąd Apelacyjny wskazał, że 

prowadzony przez nią portal „(…).pl” stanowi prasę w rozumieniu art. 7 ust. 2 pkt 1 

pr. pras. Obecność T. L. w tym periodyku polega na prowadzeniu bloga, cyklicznym 

publikowaniu poważnych artykułów i satyrycznych felietonów o określonej 

tematyce, z reguły politycznej, gospodarczej lub sportowej. Nie jest to otwarta 

platforma blogowa, założenie bloga wymaga stosownego zgłoszenia, 

zawierającego informacje o osobie blogera, zakres tematyczny przyszłego bloga 

i przykładowy tekst – redakcja odrzuca kandydatów niespełniających jej wymogów, 

bliżej nie wskazując przesłanek w tym przedmiocie. Pozwana spółka decyduje 

zatem o osobach blogerów i zakresie tematycznym publikowanych przez nich 

treści, nawet jeżeli później zamieszczenie publikacji odbywa się już automatycznie. 

W konsekwencji, spółka odpowiada na podstawie art. 38 ust. 1 pr. pras. 



10 
 

Za niezasadny uznał przy tym Sąd Apelacyjny zarzut dotyczący art. 14 ust. 1 

u.ś.u.d.e., gdyż wyłączenie odpowiedzialności na podstawie tego przepisu dotyczy 

podmiotu, który wykonuje hosting, a zatem zajmuje się jedynie przechowywaniem 

danych i ich udostępnianiem na stronach internetowych w sposób techniczny, 

automatyczny i bierny, który zakłada, że podmiot świadczący te usługi nie posiada 

wiedzy i kontroli nad nimi. Taka interpretacja wynika z treści dyrektywy 2000/31/WE 

Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie niektórych 

aspektów prawnych usług społeczeństwa informacyjnego, w szczególności handlu 

elektronicznego w ramach rynku wewnętrznego (dyrektywa o handlu 

elektronicznym; Dz.Urz. UE L nr 178, s. 1; dalej: dyrektywa), której implementację 

stanowi ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Aktywność wydawcy, 

wynikająca z pełnionej roli, wyłącza uznanie jego działań za techniczne, 

automatyczne i bierne. Ponadto odpowiedzialność wydawcy jest ukształtowana 

jako odpowiedzialność za dopuszczenie do ukazania się danego materiału, wynika 

z określonej, aktywnej roli w procesie publikacji, związanej z jego pozycją 

instytucjonalną, zaś odpowiedzialność podmiotu świadczącego usługi hostingu 

polega na udostępnianiu powierzchni na swoim serwerze, w swoich zasobach 

teleinformatycznych, w sposób bierny, nieingerujący w treść przechowywanych 

informacji, chyba że zajdą przesłanki związane z otrzymaniem zawiadomienia o ich 

bezprawnym charakterze – wtedy jest obowiązany uniemożliwić dostęp do tych 

danych. 

Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wnieśli pozwani w części, tj. co do 

punktów I i III, zarzucając naruszenie: 

I. przepisów prawa materialnego: 

1) art. 23 w zw. z art. 24 § 1 k.c. poprzez jego błędną wykładnię 

i nieuzasadnione przyjęcie, że po stronie wszystkich powodów istniała legitymacja 

czynna do wystąpienia z żądaniem ochrony dóbr osobistych, pomimo braku 

odniesienia spornego fragmentu do poszczególnych powodów, nawet z 

uwzględnieniem treści całości materiału, a także braku możliwości identyfikacji 

powodów przez przeciętnego czytelnika spornego materiału – dopiero z treści 

oświadczenia czytelnik może się dowiedzieć o związkach poszczególnych 

powodów z tygodnikiem „D.”, a dla identyfikacji poszczególnych powodów 



11 
 

koniecznym było przeprowadzenie postępowania dowodowego i ustalenie struktury 

kapitałowej spółek; 

2) art. 24 § 1 k.c. poprzez błędną wykładnię oraz błędne przyjęcie, że doszło 

do bezprawnego naruszenia dóbr osobistych powodów wobec użycia określenia 

„cinkciarski”, pomimo, iż: 

a. obowiązkiem Sądu Apelacyjnego ponownie rozpoznającego sprawę było 

poszerzenie analizy znaczenia słów „cinkciarz”, „cinkciarski” również 

z uwzględnieniem pozytywnych cech, w tym wskazywanych przez Sąd Najwyższy 

takich cech, które dziś kojarzą się z przedsiębiorczością, co nabiera dodatkowego 

istotnego znaczenia w związku z dostrzeżoną przez ten Sąd działalnością podmiotu 

prawa handlowego z powodzeniem posługującego się nazwą „cinkciarz” w firmie 

spółki, a nie poszerzenie analizy znaczenia tych słów pod z góry przyjętą tezę o ich 

jednoznacznie pejoratywnym zabarwieniu; 

b. określenia „cinkciarz”, a w konsekwencji i określenia „cinkciarski” 

w sposób obiektywny nie można uznać za określenie naruszające dobra osobiste, 

czy też jednoznacznie pejoratywne, w szczególności wobec powszechnego 

funkcjonowania w domenie publicznej konotacji określenia „cinkciarz” ze spółką 

prawa handlowego będącej Oficjalnym Sponsorem (…) w piłce nożnej, a także 

sponsorem jednego z klubów NBA, Mistrza Polski w koszykówce czy wielokrotnych 

mistrzów Polskich w żużlu, tj. C.pl sp. z o.o., 

c. ustalenie Sądu Apelacyjnego jakoby użycie przez wskazaną powyżej 

spółkę określenia cinkciarz nastąpiło wyłącznie jako „zamierzenie marketingowe”, 

„na zasadzie szoku”, nie zostało oparte na żadnych okolicznościach faktycznych, 

a – przy przyjęciu jednoznacznie pejoratywnego wydźwięku słowa „cinkciarz” jako 

synonimu „nieuczciwości, prowadzenia tzw. brudnych interesów z naruszaniem 

prawa” – jest sprzeczne z zasadami logiki oraz doświadczenia życiowego, 

d. przyjęcie określenia „cinkciarz” w firmie podmiotu prawa handlowego, 

a następnie prowadzenie z sukcesem przedsięwzięcia gospodarczego przez spółkę 

upowszechniło to pojęcie wyłącznie w pozytywnym kontekście – wskazywanymi 

przez Sąd Najwyższy cechami kojarzącymi się z przedsiębiorczością, czy też po 

prostu wymianą walut; 

http://cinkciarz.pl/
http://cinkciarz.pl/


12 
 

e. wskazywane przez Sąd Apelacyjny potoczne rozumienie z odesłaniem do 

Internetu jako odzwierciedlenie tego rozumienia, a także definicji określenia 

„cinkciarz” w Wikipedii, która nie odnotowała zmiany znaczenia sporych terminów, 

pomija fakt, że definicja ta nie zawiera tak jednoznacznego pejoratywnego 

wyjaśnienia, co więcej wskazuje na konsekwentnie pomijany przez ten Sąd, wbrew 

wytycznym Sadu Najwyższego, aspekt przedsiębiorczości: „(...) oferowali wyższy 

kurs wymiany niż państwowe banki. Po 1956 cinkciarze stali się nielegalnym, ale 

w gruncie rzeczy tolerowanym przez władze ogniwem łańcucha legalnych poza tym 

procesów gospodarczych na małą i średnią skałę. Dostarczali społeczeństwu 

dewiz, które wydawane były następnie w znacznej części w państwowych sklepach 

walutowych („Pewex" i „Baltona"). Tym samym, byli źródłem walut zachodnich 

potrzebnych np. na zakup zagranicznych komponentów do składanych 

i sprzedawanych w Polsce za złotówki urządzeń."; 

f. po wpisaniu w najpopularniejszej wyszukiwarce internetowej określenia 

cinkciarz jako pierwsze pojawia się odesłanie do strony internetowej spółki 

cinkciarz.pl, na drugiej pozycji znajduje się odesłanie do definicji w Wikipedii, ale 

dalsze odesłania/linki to już tylko informacje dotyczące spółki c[…].pl; 

g. użycie określenia „cinkciarski” w odniesieniu do „kapitału” stojącego za 

„tygodnikami niepokornych” w spornym fragmencie nie odnosi się personalnie do 

któregokolwiek z powodów i przez przeciętnego odbiorcę wpisu nie może zostać 

zasadnie powiązany ani z M. L., ani z żadną z powodowych spółek; 

h. określenie „cinkciarski” jest określeniem o charakterze ocennym, a jego 

użycie uzasadniały wykazane przez pozwanych w toku postępowania okoliczności 

istniejące w przestrzeni publicznej, związane m.in. z wymierzeniem AWR (…) kary 

przez Związek Kontroli Dystrybucji Prasy i nałożeniem na P. kary przez KNF, które 

to okoliczności zostały bezpodstawnie zmarginalizowane przez Sąd Apelacyjny; 

3) art. 24 § 1 w zw. z art. 41 pr. pras. w zw. z art. 39820 k.p.c. poprzez błędną 

wykładnię i pominięcie oceny wyrażonej przez Sąd Najwyższy, w tym błędną 

wykładnię pojęcia utworu satyrycznego, skutkującą błędną oceną, jakoby zdania 

dotyczące pochodzenia kapitałów wydawców „wyłamywały się z satyrycznej 

konwencji z uwagi na wagę zawartego przekazu", dodatkowo sprzeczną z oceną 

wyrażoną przez Sąd Najwyższy, który podzielił stanowisko pozwanych co do łatwo 

http://cinkciarz.pl/
http://cinkciarz.pl/
http://cinkciarz.pl/
http://cinkciarz.pl/


13 
 

dostrzegalnego satyrycznego charakteru całości tekstu, a także wskazał, iż sporna 

publikacja była głosem w ważnej społecznie kwestii, co powoduje, że ewentualne 

naruszenie dóbr osobistych powodów nie było bezprawne, a w konsekwencji nie 

doszło do przekroczenia granic wolności słowa; 

4) art. 24 § 1 k.c. poprzez orzeczenie obowiązku publikacji oświadczeń 

o treści oraz formie nieadekwatnej do ustalonego przez Sąd Apelacyjny 

bezprawnego naruszenia dóbr osobistych powodów, a także sprzecznej 

z materiałem dowodowym będącym podstawą orzeczenia; 

5) art. 14 ust. 1 u.ś.u.d.e. w zw. z art. 38 ust. 1 pr. pras. poprzez jego błędną 

wykładnię i błędne przyjęcie, że pozwana spółka, jako administrator serwisu 

„(…).pl” nie pełni roli usługodawcy hostingu, tj. hosting providera, a jest po prostu 

wydawcą w rozumieniu art. 38 ust. 1 pr. pras.: 

a. w sytuacji, gdy udostępnia ona serwis internetowy w celu utrzymywania 

materiałów dostarczonych przez blogerów, a dane te pochodzą nie od pozwanej 

spółki, lecz od podmiotów trzecich – usługobiorców, którym została udostępniona 

platforma blogowa (określone miejsce na platformie blogowej); 

b. powyższych okoliczności nie mogą zmieniać czynności faktyczne, tj. dobór 

blogerów przed udostępnieniem im miejsca na serwerze (a w konsekwencji 

możliwości publikowania blogów na platformie blogowej), czy też fakt cyklicznego 

publikowania wpisów w ramach błoga T. L., a dodatkowo okoliczności te nie mogą 

wpływać na ocenę, że pozwana spółka posiadała wiedzę o treści wpisów na 

blogach, a zatem danych niepochodzących od spółki i jej redakcji; 

6) art. 14 ust. 1 i art. 15 u.ś.u.d.e. poprzez jego niezastosowanie 

w odniesieniu do odpowiedzialności pozwanej spółki, w sytuacji gdy zachodziły 

przesłanki wyłączające jej odpowiedzialność na gruncie tej ustawy; 

7) art. 14 i 54 ust. 1 Konstytucji oraz art. 10 ust. 1 EKPCz poprzez ich 

niezastosowanie i naruszenie prawa pozwanego T. L. do korzystania z wolności 

słowa, w ramach bloga prowadzonego w serwisie (…).pl; 

II. przepisów postępowania, które mogły mieć istotny wpływ na wynik 

sprawy, tj. art. 39820 zd. 1 k.p.c., poprzez pominięcie stanowiska prawnego 

wyrażonego przez Sąd Najwyższy w zakresie, w jakim ten Sąd podzielił stanowisko 

pozwanych w zakresie satyrycznego charakteru całości spornego materiału, 

http://natemat.pl/
http://natemat.pl/


14 
 

zwracając dodatkowo uwagę na udział pozwanego w ważnej społecznie debacie 

publicznej, które to okoliczności skutkowały uznaniem za trafny zarzutu naruszenia 

art. 24 § 1 k.c. w zw. z art. 41 pr. pras., a w konsekwencji podzieleniem stanowiska 

pozwanych co do działania w granicach wolności słowa. 

Powołując się na powyższe zarzuty, pozwani wnieśli o uchylenie 

zaskarżonego wyroku w części objętej skargą kasacyjną i orzeczenie, co do istoty 

sprawy oraz rozstrzygnięcie o kosztach postępowania kasacyjnego według norm 

przepisanych, ewentualnie o uchylenie wyroku w tej części i przekazanie sprawy do 

ponownego rozpoznania. 

W odpowiedzi na skargę kasacyjną powodowie wnieśli o jej oddalenie 

i zasądzenie od pozwanych na rzecz powodów kosztów zastępstwa procesowego 

w postępowaniu kasacyjnym według norm przepisanych. 

Sąd Najwyższy zważył, co następuje: 

W pierwszej kolejności należy odnieść się do zarzutu naruszenia prawa 

procesowego, którego uwzględnienie samo w sobie mogłoby skutkować 

uwzględnieniem skargi kasacyjnej, gdyby zarzut znajdował uzasadnienie w realiach 

sprawy. Jak stanowi art. 39820 zd. 1 k.p.c., sąd, któremu sprawa została 

przekazana, związany jest wykładnią prawa dokonaną w tej sprawie przez Sąd 

Najwyższy. Pojęcie „wykładni prawa” użyte w tym przepisie powinno być rozumiane 

wąsko, jako ustalenie znaczenia przepisów prawa. Związanie sądu niższej instancji 

wykładnią dokonaną przez Sąd Najwyższy nie obejmuje więc kwestii będących jej 

przedmiotem, lecz wykraczających poza przesłanki pozytywnego lub negatywnego 

ustosunkowania się do podstaw kasacyjnych, poglądów prawnych 

wypowiedzianych na marginesie orzeczenia, a także ocen dotyczących stanu 

faktycznego sprawy (wyrok SN z dnia 23 października 2002 r., II CKN 860/00, 

niepubl.). W wyroku z dnia 20 stycznia 2017 r. Sąd Najwyższy, uwzględniając 

zarzut naruszenia art. 24 § 1 k.c. w zw. z art. 41 pr. pras., wskazał na łatwo 

dostrzegalny satyryczny charakter przedmiotowego tekstu i udział pozwanego T. L. 

w ważnej społecznie debacie publicznej, czego Sąd Apelacyjny, rozpoznający 

sprawę po raz pierwszy, nie rozważył. Taki też charakter artykułu przyjął Sąd 

Apelacyjny przy ponownym rozpoznaniu sprawy, zwracając uwagę na kontekst i 

okoliczności, w jakich artykuł został opublikowany. Wbrew jednak wywodom 



15 
 

zawartym w skardze kasacyjnej, Sąd Najwyższy nie przedstawił wykładni – w 

powyższym rozumieniu – wskazanych przepisów w kierunku podzielenia 

stanowiska pozwanych, że działali oni w granicach wolności słowa. Uchylając 

pierwszy wyrok Sądu Apelacyjnego, Sąd Najwyższy nakazał przeprowadzić 

szerszą analizę słowa „cinkciarz” i pochodzącego od niego epitetu „cinkciarski” oraz 

rozważyć, przy uwzględnieniu satyrycznego charakteru artykułu, czy w sprawie nie 

powinien mieć zastosowania art. 41 pr. pras. Dopiero taka analiza mogłaby 

prowadzić do oceny, czy działanie pozwanych było bezprawne, czy faktycznie 

mieściło się w granicach wolności słowa, jak podnosili w toku sprawy. Co więcej, 

Sąd Najwyższy podkreślił, nie przesądzając, czy doszło do naruszenia dobrego 

imienia i godności lub dobrej sławy powodów, że ocena w tym zakresie dokonana 

przez Sąd Apelacyjny była przedwczesna. Wywód, że z uwagi na udział T. L. w 

debacie publicznej i satyryczny charakter artykułu działanie pozwanych nie było 

bezprawne, stanowił wniosek jedynie pozwanych, silnie eksponowany w skardze 

kasacyjnej. Te kwestie były natomiast przedmiotem analizy dokonanej przez Sąd 

Apelacyjny w uzasadnieniu zaskarżonego wyroku. 

Jednocześnie należy wskazać, że również zgodnie ze wskazówkami Sądu 

Najwyższego w uzasadnieniu zaskarżonego wyroku zawarto szerszą analizę słów 

„cinkciarz” i „cinkciarski”, przy rozważeniu pozytywnych cech, które miałyby się 

łączyć z tymi słowami. Powszechnie przyjmuje się, że ochrona dóbr osobistych 

opiera się na koncepcji obiektywnej, co oznacza, że ocena, czy w konkretnej 

sytuacji nastąpiło naruszenie takich dóbr nie może być dokonywana według miary 

indywidualnej wrażliwości poszkodowanego, a więc według jego subiektywnych 

uczuć, a należy uwzględnić odczucia szerszego grona uczestników i normy 

postępowania, które zasługują na społeczną akceptację. 

Podstawowym zarzutem skarżących było to, że Sąd Apelacyjny poszerzył 

analizę słowa „cinkciarski” pod z góry przyjętą tezę o jego pejoratywnym 

zabarwieniu i że Sąd Najwyższy zobowiązał Sąd Apelacyjny do uwzględnienia 

pozytywnych cech tego słowa. Ani pierwsza część zarzutu, ani druga nie 

odpowiada prawdzie. Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 20 stycznia 2017 r. uznał, że 

Sąd Apelacyjny, rozpoznając sprawę po raz pierwszy, nie przeprowadził 

wyczerpującej analizy kontekstów znaczeniowych słów „cinkciarz” i „cinkciarski”, 



16 
 

przyjmując jednostronne założenie, że te konteksty są wyłącznie wysoce 

negatywne, nakazując analizę również pod kątem pozytywnych cech tych pojęć, 

związanych z przedsiębiorczością i zmianami, jakie zaszły po 1989 r. Innymi słowy, 

Sąd Apelacyjny został zobowiązany do poszerzenia analizy wskazanych słów 

w celu ustalenia, czy znaczenie i odbiór nie uległy modyfikacji po 1989 r., co nie 

oznacza, że powinien uznać, że aktualnie te pojęcia mają pozytywny wydźwięk, jak 

chcieliby pozwani. Sąd Apelacyjny taka analizę przeprowadził, a więc rozważył 

szeroko, powołując się na istniejące w realiach aktualnej sytuacji społecznej, 

gospodarczej i prawnej definicje, że pomimo zmian, jakie nastąpiły w 1989 r., słowo 

„cinkciarz” i od niego pochodne nie nabrały pozytywnego znaczenia, nawet biorąc 

pod uwagę istnienie spółki, która w swojej firmie używa słowa „cinkciarz”. Jak 

słusznie zauważył Sąd Apelacyjny, czym innym jest odniesienie tego słowa do 

prowadzenia działalności gospodarczej w postaci handlu walutami, czy obrotem 

instrumentami finansowymi, a czym innym wskazanie w artykule prasowym, że 

określony periodyk jest finansowany przez „cinkciarski kapitał”. To pierwsze użycie 

słowa „cinkciarz” ma stanowić de facto reklamę prowadzonej działalności 

gospodarczej, aby przyciągnąć potencjalnego kontrahenta, sugerując mu, że 

wymiana waluty za pośrednictwem portalu cinkciarz.pl będzie korzystniejsza niż 

przy udziale innych przedsiębiorców. Sama ta okoliczność, jak również – 

podnoszona przez pozwanych kwestia sponsoringu różnych imprez sportowych, 

czy reprezentacji narodowych – nie oznacza, że znaczenie omawianego pojęcia 

jest generalnie pozytywne. Innymi słowy, fakt, że jakiś podmiot (przedsiębiorca) 

zdecydował się wykorzystać określone słowo w swojej firmie, nie wpływa w żaden 

sposób na obiektywne ujęcie tego słowa – pozytywne lub negatywne. Po 

przeprowadzeniu rozszerzonej analizy badanego pojęcia, zgodnie z wytycznymi 

Sądu Najwyższego, Sąd Apelacyjny dokonał stosownej oceny dowodów, uznając 

jednoznacznie pejoratywne zabarwienie słowa „cinkciarski”. To, że Sąd Najwyższy 

w wyroku z dnia 20 stycznia 2017 r. wskazał, że działalność dawnych cinkciarzy 

mogłaby zostać aktualnie uznana za przedsiębiorczą, nie implikuje automatycznie 

wniosku o pozytywnym wydźwięku omawianego pojęcia. 

Taki sam wniosek należy również odnieść do podnoszonego przez 

pozwanych argumentu, że po wpisaniu słowa „cinkciarz” w przeglądarce 



17 
 

internetowej większość odesłań dotyczy spółki, w której firmie znajduje się to słowo. 

Pomijając kwestię pozycjonowania w internecie, to obecność w nim 

przedsiębiorców prowadzących wymianę walut nie oznacza, że słowo „cinkciarz” 

kojarzy się jednoznacznie pozytywnie. A już całkowicie nieudowodnione 

pozostawało twierdzenie pozwanych, że umieszczenie określenia „cinkciarz” 

w firmie podmiotu prawa handlowego, a następnie prowadzenie z sukcesem 

przedsięwzięcia gospodarczego przez spółkę pod tą firmą upowszechniło to pojęcie 

wyłącznie w pozytywnym kontekście. Takie stanowisko nie znajdowało 

uzasadnienia w materiale dowodowym, niezależnie od tego, że stanowiło polemikę 

z ustaleniami w ramach stanu faktycznego. Należy również wskazać, że w art. 24 

k.c. zostało ustanowione domniemanie bezprawności naruszenia dobra osobistego 

(art. 23 k.c.). W związku z tym mamy do czynienia z odmiennym od zasad ogólnych 

(art. 6 k.c.) rozkładem ciężaru dowodu. Powód nie musi bowiem udowodnić 

bezprawności zachowania pozwanego, wystarczy, że wykaże, iż faktycznie doszło 

do naruszenia (zagrożenia) dobra osobistego. To pozwany ma obowiązek obalić 

wskazane domniemanie, wykazując prawo do określonego zachowania. Oznacza 

to, że aby dokonać skutecznej ekskulpacji, pozwani musieliby wykazać brak 

bezprawności w swoim zachowaniu. Sąd Apelacyjny ocenił, że takiego dowodu 

pozwani nie przedstawili i brak jest podstaw do kwestionowania takiej oceny. 

Na marginesie trzeba zauważyć, że pod pretekstem kwalifikowanego 

naruszenia prawa materialnego nie można zmierzać do podważenia dokonanej 

w sprawie oceny dowodów (postanowienie SN z dnia 9 sierpnia 2018 r., II PK 

213/17, niepubl.). A jak wielokrotnie wyjaśniał Sąd Najwyższy, przepis art. 233 § 1 

k.p.c. może jedynie wyjątkowo stanowić skuteczną podstawę kasacyjną, gdy 

dokonana przez sąd drugiej instancji ocena dowodów jest rażąco wadliwa, 

sprzeczna z zasadami logicznego rozumowania. W ramach kontroli kasacyjnej Sąd 

Najwyższy nie kontroluje samej oceny dowodów, a jedynie jej legalność. Skarżący 

może zatem zakwestionować stanowiącą podstawę ustaleń faktycznych ocenę 

dowodów, gdy oparta jest na materiale dowodowym zebranym z naruszeniem 

przepisów regulujących postępowanie dowodowe, w takim wypadku jednak 

obowiązkiem skarżącego jest przytoczenie tych przepisów i wyjaśnienie, jaki wpływ 

na treść rozstrzygnięcia to naruszenia miało (zob. np. wyrok SN z dnia 8 listopada 



18 
 

2005 r., I CK 178/05, niepubl.). Co prawda, pozwani nie skonstruowali wprost 

zarzutu dotyczącego wskazanego przepisu, gdyż zgodnie z art. 3983 § 3 k.p.c. 

podstawą skargi kasacyjnej nie mogą być zarzuty dotyczące ustalenia faktów lub 

oceny dowodów, niemniej szereg sformułowań zawartych w skardze kasacyjnej 

świadczy o tym, że pozwani kwestionowali częściowo ustalenia Sądu Apelacyjnego. 

Dotyczy to np. ustalenia, że użycie określenia „cinkciarz” przez jedną ze spółek 

nastąpiło wyłącznie jako „zamierzenie marketingowe”. Tego rodzaju „zarzut” nie 

może odnieść żadnego skutku. 

Sąd Apelacyjny ocenił omawiane słowa również w odniesieniu do 

powoływanej konwencji filmowej, gdzie pojęcie „cinkciarz” miałoby nabierać 

przyjaznego charakteru, a więc że – generalnie – cinkciarze są sympatycznymi 

osobami. Po pierwsze, nie sposób utożsamiać filmu z realnym stanem rzeczy. Po 

drugie, wszystko zależy od konwencji przyjętej w konkretnym filmie, co oznacza, że 

możliwe jest wykreowanie w nim sympatii odbiorców również do osób, których 

działalność w realnym świecie nie może być społecznie akceptowalna. Takie ujęcie 

danej osoby nie oznacza, że w rzeczywistości określone pojęcie nabiera 

pozytywnego wydźwięku. 

Należy również zauważyć, że tak naprawdę argumentacja pozwanych była 

wewnętrznie sprzeczna. Jak można rozumieć na podstawie ich wywodów, skoro 

pojęcie „cinkciarski kapitał” ma świadczyć o przedsiębiorczości i generalnie ma 

mieć wydźwięk pozytywny, to tak naprawdę za tygodnikiem „D.” stoją pozytywnie 

odbierani przez autora (T. L.) i obrotni przedsiębiorcy, a więc tego typu 

sformułowanie stanowi pochwałę pozwanych. Stoi to w sprzeczności ze 

stanowiskiem o satyrycznym charakterze artykułu (eksponowanym przez 

pozwanych), który z natury rzeczy stanowi pewne przejaskrawienie i 

przedstawienie rzeczywistości w tzw. krzywym zwierciadle. Co więcej, taka teza 

jest nie do obrony w kontekście konwencji artykułu, a mianowicie satyrycznego 

porównywania dwóch tygodników – o ile, niewątpliwie, taka konstrukcja została 

przyjęta w odniesieniu do tygodnika „W.”, za którym miał stać „wySkokowy” kapitał, 

co w odbiorze społecznym jest oczywiste, jako nawiązujące do finansowania – 

przynamniej w pośredni sposób – przez SKOK-i, o tyle sprzeczne z tą konwencją 

byłoby przyjęcie, że odwołanie się do cinkciarskiego kapitału finansującego „D.” 



19 
 

stanowić miałoby właśnie twierdzenie o niezwykle przedsiębiorczych i 

operatywnych podmiotach stojących za finansowaniem tego tygodnika. Pozwani 

„pomijają” kontekst, w jakim zostało użyte sformułowanie „cinkciarski kapitał”, gdyż 

z całą pewnością nie chodziło o przyznanie tej ostatniej okoliczności. Wręcz 

przeciwnie, jak wynika z ustaleń poczynionych przez Sąd Okręgowy, które Sąd 

Apelacyjny przyjął za swoje, opinia publiczna odebrała to określenie w ten sposób, 

że kapitał na finansowanie tygodnika „D.” został zgromadzony w przynajmniej 

niejasny sposób, pochodząc z nieustalonych (nielegalnych) źródeł. 

Nie można zapominać, że w kontekście wolności słowa, w tym również art. 

10 EKPCz, niezwykle istotne jest nie tylko użycie konkretnego słowa, ale także 

sytuacja i kontekst, w jakim zostało użyte (zob. np. wyrok ETPCz z dnia 

6 października 2009 r. w sprawie nr 27209/03 Kuliś i Różycki przeciwko Polsce). 

Nawet gdyby przyjąć, że określenie „cinkciarz” faktycznie przywołuje jakiekolwiek 

pozytywne skojarzenia, jak podnosiła strona pozwana, to oczywistym jest, że w tym 

konkretnym wypadku chodziło o wywołanie głęboko negatywnego wrażenia i tak 

właśnie zwrot „cinkciarski kapitał” miał zostać odebrany przez czytelników. Sąd 

Apelacyjny, powołując się na materiał dowodowy zebrany w sprawie, w tym na 

zeznania prezesa zarządu pozwanej spółki, jak najbardziej prawidłowo ocenił, że 

autor artykułu nie miał na celu wzbudzenie w czytelnikach skojarzeń z „dobrze 

prosperującą spółką prawa handlowego”, nie odwoływał się do przedsiębiorczości 

podmiotów finansujących tygodnik „D.”, ani tym bardziej do wymiany walut. 

Pozwani, również w skardze kasacyjnej, próbowali uzasadnić użycie 

sformułowania cinkciarski kapitał w stosunku do podmiotów związanych 

z tygodnikiem „D.” ze zdarzeniami, które miały miejsce 3 lata przed publikacją 

artykułu (w 2010 r.), a mianowicie nałożeniem przez KNF na P. kary za nierzetelny 

raport finansowy, czy też pewnymi wątpliwościami dotyczącycymi działań tej spółki i 

M. L. względem pracowników, jak również wpisem tego ostatniego z 2012 r. na 

Twitterze, dotyczącym spółki A.. Jak jednak słusznie zauważył Sąd Apelacyjny, te 

okoliczności nie mają żadnego logicznego powiązania z treścią artykułu, jak też 

ewentualną etymologią sformułowania „cinkciarski kapitał”, ale przede wszystkim 

nie korelują czasowo z datą publikacji artykułu. Co więcej, również z treści 

publikacji nie sposób wywieść jakiegokolwiek powiązania tych wydarzeń ze 



20 
 

sformułowaniem „cinkciarski” kapitał. Jest to o tyle istotne, że w odniesieniu do 

„wySkokowego” kapitału skojarzenie jest jednoznaczne, a jednocześnie mające 

oparcie w realiach i w tym zakresie żadnego zarzutu nie sposób sformułować. W 

artykule nie zawarto natomiast jakiegokolwiek wyjaśnienia, czy przynajmniej aluzji 

usprawiedliwiającej – chociażby pośrednio – stwierdzenie, że M. L. i/lub powodowe 

spółki dysponują kapitałem zgromadzonym w sposób „cinkciarski”, a więc 

nieuczciwy, podejrzany, czyli generalnie – budzący wątpliwości. Sąd Apelacyjny 

ocenił, powołując się również na zeznania prezesa zarządu pozwanej spółki, że 

pozwani w toku procesu w żaden sposób nie udowodnili przyczyny, dla której to 

sformułowanie znalazło się w tekście i takiej oceny nie sposób zakwestionować. 

Istotna jest tu forma utworu, o czym będzie mowa poniżej, albowiem inaczej 

należy podejść do artykułu prasowego o charakterze jedynie informacyjnym, 

a inaczej do recenzji, felietonu, czy satyry. Tylko informacje, a więc stwierdzenia 

o określonych faktach poddają się weryfikacji według kryterium prawda – fałsz, 

czego nie da się odnieść do ocen i sądów wartościujących, o których można 

jedynie powiedzieć, że są „właściwe”, „zasadne”, „ścisłe” itp. i mieszczą się – lub 

nie – w granicach rzeczowej i konstruktywnej krytyki. Taka swoboda wypowiedzi, 

dostosowana do jej formy, jak również prawo każdej osoby do publicznego 

wyrażania opinii, ocen i sądów nie oznacza jednak dowolności i nie przesądza 

o braku bezprawności działania autora. W związku z tym działanie w ramach 

obowiązującego porządku prawnego i wykonywanie własnych praw podmiotowych 

nie może przekraczać granic rzetelności (w szczególności dziennikarskiej), gdyż 

wówczas nie będzie możliwe powołanie się na przesłankę egzoneracyjną. 

W sytuacji, w której zachowanie sprawcy wkracza w cudze prawa lub dobra, 

niezbędne jest ustalenie, czy takie zachowanie jest usprawiedliwione 

okolicznościami. I chociaż zgodzić się należy ze stanowiskiem pozwanych, że 

określenie „cinkciarski” ma charakter ocenny, a więc nie poddaje się kategoryzacji 

prawda – fałsz, to jednak, jak każda ocena, powinno mieć odzwierciedlenie 

w określonych faktach, choćby na zasadzie dalekiego skojarzenia. Takiego 

skojarzenia w niniejszej sprawie nie ma. Niewątpliwie, określenie „cinkciarski kapitał” 

pojawiło się w artykule w oderwaniu od jakiegokolwiek kontekstu, czy uzasadnienia 

jego użycia. 



21 
 

Na marginesie trzeba zauważyć, że niezasadne było podważanie przez 

pozwanych odwołania się przez Sąd Apelacyjny do okoliczności, że T. L. w ogóle 

nie złożył zeznań jako strona, choć był wzywany do osobistego stawiennictwa 

celem przesłuchania, pod rygorem pominięcia dowodu z jego zeznań. Chociaż Sąd 

ten nie powołał się wprost na konkretny przepis, to do określonej oceny takiego 

zachowania się pozwanego uprawnia art. 233 § 2 k.p.c., co oznacza, że sąd 

rozpoznający sprawę jest uprawniony w takiej sytuacji ocenić negatywnie dla strony 

skutki niestawiennictwa na rozprawę. Oczywiście, powinien to uczynić w świetle 

całokształtu materiału dowodowego, co miało miejsce w niniejszej sprawie. 

Powyższe wywody wiążą się ze stanowiskiem Sądu Najwyższego 

wyrażonym w wyroku z dnia 20 stycznia 2017 r., że wyłączenie bezprawności na 

podstawie art. 24 § 1 k.c. może wynikać z art. 41 pr. pras., a zatem w przypadku 

krytyki przybierającej postać satyry, pod warunkiem jednak, że zostały spełnione 

przesłanki wynikające z tego ostatniego artykułu, co podlega badaniu w realiach 

konkretnej sprawy. 

Jak stanowi art. 41 pr. pras., publikowanie zgodnych z prawdą i rzetelnych 

sprawozdań z jawnych posiedzeń Sejmu, Senatu i organów stanowiących 

jednostek samorządu terytorialnego oraz ich organów, a także publikowanie 

rzetelnych, zgodnych z zasadami współżycia społecznego ujemnych ocen dzieł 

naukowych lub artystycznych albo innej działalności twórczej, zawodowej lub 

publicznej służy realizacji zadań określonych w art. 1 i pozostaje pod 

ochroną prawa; przepis ten stosuje się odpowiednio do satyry i karykatury. 

Jak była o tym mowa, Sąd Apelacyjny powołał się na satyryczny charakter 

przedmiotowego artykułu, na co zwrócił uwagę Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 

20 stycznia 2017 r. Szeroko tą problematyką zajął się Sąd Najwyższy w wyroku 

z dnia 20 czerwca 2001 r. (I CKN 1135/98, OSNC 2002, nr 2, poz. 23), wskazując, 

że typową cechą satyry jest dążenie do ośmieszenia tego, co jej autorowi wydaje 

się szkodliwe, bezwartościowe lub błędne, stąd zwykło się mówić, że przedstawia 

ona rzeczywistość „w krzywym zwierciadle”. Wypowiadanie w formie satyrycznej 

jest prawem dozwolone i mieści się, co do zasady, w granicach konstytucyjnej 

wolności słowa. To wszystko jednak nie oznacza, że satyra jest całkowicie poza 

„kontrolą”, że nie dotyczą jej kryteria oceny stosowane do innych wypowiedzi 



22 
 

publicznych. Brak jest podstaw do założenia, że satyryczny charakter utworu 

niejako z góry wyłącza bezprawność działania autora, z tym jedynie zastrzeżeniem, 

że granice swobody wypowiedzi wyznaczyć tu należy szeroko. Przekraczając 

granice wyznaczające legalność krytyki (satyry), dziennikarz naraża się na 

poniesienie odpowiedzialności za naruszenie cudzych, prawem chronionych, dóbr 

osobistych. Także więc satyra podlega ocenie z punktu widzenia zasad współżycia 

społecznego i rzetelności. 

Podzielając ten pogląd, który ma oparcie również w art. 10 EKPCz, należy 

podkreślić, że powołanie się sprawcy na art. 41 pr. pras. nie oznacza 

automatycznego wyłączenia bezprawności jego zachowania. W ramach szerszych 

granic wolności wypowiedzi należy ocenić, czy artykuł o charakterze satyrycznym 

został sformułowany przy zastosowaniu rzetelnych i zgodnych z zasadami 

współżycia społecznego ocen. O ile tekst pozwanego T. L. stanowił jego głos w 

ważnej społecznie kwestii, którą było pojawienie się na rynku prasowym dwóch 

tygodników o potencjale istotnym dla tego rynku oraz dla obywateli jako czytelników, 

to powstaje pytanie, jakie istotnie społeczne kwestie zostały wskazane (ewentualnie 

piętnowane) przy użyciu określenia „cinkciarski kapitał”. Jak wskazano, ani z treści 

artykułu, ani z materiału dowodowego zebranego w sprawie taka okoliczność nie 

wynikała. Wystarczy tu ponownie wskazać na zestawienie tego sformułowania z 

określeniem „wySkokowy” kapitał finansujący drugi z tygodników, w odniesieniu do 

którego faktycznie można mówić o satyrze i istotnej społecznie problematyce 

finansowania tego periodyka przez SKOK-i. Brak odniesienia „cinkciarski kapitał”, 

który miał finansować jeden z tygodników, do realnych wydarzeń oznacza 

przekroczenie granic dopuszczalnej satyry, co wyłącza zastosowanie art. 41 pr. 

pras., który to przepis Sąd Apelacyjny prawidłowo zastosował w realiach niniejszej 

sprawy. Należy bowiem odróżnić dopuszczalną krytykę, nawet jeżeli jest ona 

przesadna, od niedopuszczalnej wypowiedzi zniekształcającej rzeczywistość w 

sposób nieuzasadniony, niemający żadnych podstaw faktycznych. 

Z uwagi na powyższe nie były zasadne zarzuty naruszenia art. 24 § 1 k.c. 

oraz art. 24 § 1 k.c. w zw. z art. 41 pr. pras. 

Odnośnie do zarzutu naruszenia art. 23 w zw. z art. 24 k.c., dotyczącego – 

według pozwanych – braku możliwości identyfikacji powodów przez przeciętnego 



23 
 

czytelnika spornego materiału, to faktem jest, że sformułowanie „cinkciarski kapitał” 

odniesiono wprost do tygodnika „D.”. Po pierwsze jednak, w dalszej części artykułu 

znalazła się wyraźna wskazówka, że ten periodyk należy kojarzyć z „L.”, czyli 

powodem M. L. Po drugie, fakt odniesienia tego określenia do powodów stanowi 

sferę ustaleń faktycznych i oceny materiału dowodowego, co – jak wskazano 

powyżej – nie może stanowić przedmiotu badania przez Sąd Najwyższy. Jak 

wskazali skarżący: „(53) Sąd Orzekający musiał przeprowadzić postępowanie 

dowodowe, w tym aby ustalić strukturę kapitałową obu spółek oraz związki 

powodów wynikające z treści oświadczenia, którego publikację nakazał Sąd 

Apelacyjny", co faktycznie miało miejsce (postępowanie dowodowe w tym kierunku). 

W związku z tym, jak była o tym mowa powyżej, tak sformułowany zarzut jest 

niedopuszczalny. Po trzecie, jak słusznie wskazywali powodowie, struktura 

kapitałowa wydawców tygodnika „D.” należy do informacji publicznie znanych i 

dostępnych (w internecie, w KRS), co oznacza, że każdy czytelnik mógł w łatwy 

sposób ustalić tę okoliczność, co świadczy o wystarczającej indywidualizacji 

podmiotów, których dotyczy naruszenie dóbr osobistych. Po czwarte, stanowisko 

pozwanych prowadziłoby do wniosku, że powołanie tytułu tygodnika, nazwy strony 

internetowej (np. „(…).pl”), czy innego medium, bez odwołania się do podmiotu 

właścicielskiego, oznaczałoby, że nie może dojść do bezprawności zachowania 

sprawcy. Taki wniosek jest oczywiście niezasadny. W powszechnym odbiorze 

właściciele (w sensie prawnym i ekonomicznym) są identyfikowani przez „swoje” 

media, np. A., F., M. L. itd. Aby doszło do naruszenia dobra osobistego takiego 

podmiotu, nie jest konieczne zidentyfikowanie go wprost z imienia i nazwiska lub 

firmy, ale istotne jest, do kogo w danej publikacji odnosi się konkretne 

sformułowanie. W tym wypadku chodziło o „kapitał stojący za tygodnikami 

niepokornych”, przy czym oczywiste było, na co zwrócił uwagę Sąd Apelacyjny, że 

nie chodziło o nabywców (czytelników) tygodników „W.” i „D.”, ale ich właścicieli, 

finansujących ich wydawanie. Pogląd zaprezentowany przez pozwanych 

prowadziłby de facto do niezasadnego wniosku, że odwołanie się w jakiejś 

publikacji, która narusza dobra osobiste, jedynie do nazwy portalu internetowego, 

którego wydawcą jest spółka G., bez podania jej firmy, wyłącza możliwość 

dochodzenia przez tę spółkę ochrony z tytułu naruszenia dóbr osobistych. 



24 
 

Powyższe nie narusza ani art. 14 i 54 ust. 1 Konstytucji RP, ani art. 10 ust. 1 

EKPCz. Także z tych przepisów jednoznacznie wynika, że wolność słowa nie ma 

charakteru absolutnego. W orzecznictwie również Europejskiego Trybunału Prawa 

Człowieka podkreśla się, że o ile wypowiedzi ocenne (sądy wartościujące) nie 

podlegają kwalifikacji w kategoriach prawdy i fałszu, a więc nie mogą być 

dowodzone pod kątem ich prawdziwości, to weryfikacji mogą podlegać okoliczności 

faktyczne stanowiące podstawę formułowania określonej oceny. Jeżeli nie zachodzi 

dostateczna podstawa faktyczna wypowiedzi ocennej, może dojść do nadużycia 

wolności słowa (zob. np. wyrok ETPCz z dnia 26 kwietnia 1995 r. w sprawie Prager 

i Oberschlick przeciwko Austrii). Także w orzecznictwie Sądu Najwyższego 

podkreśla się, że zagwarantowane w Konstytucji RP i Konwencji o Ochronie Praw 

Człowieka i Podstawowych Wolności prawo do krytyki zachowania osób 

sprawujących funkcje publiczne, czy urzędowe nie może być wykonywane w taki 

sposób, aby naruszało dobre imię lub cześć krytykowanego (wyrok SN z dnia 

28 lipca 2003 r., IV CKN 1901/00, OSG 2004, nr 4, poz. 52). Świadczy o tym 

chociażby treść art. 10 EKPCz, w którego ust. 1 ustanowiono swobodę wypowiedzi 

w szerokim zakresie, ale w ust. 2 dopuszczono możliwość wprowadzenia 

ustawowych ograniczeń w korzystaniu z tej swobody m.in. dla ochrony dobrego 

imienia i praw innych osób. Przykładami takich ograniczeń są art. 12 ust. 1 pr. pras., 

stanowiący o obowiązku szczególnej rzetelności i staranności dziennikarza przy 

zbieraniu i wykorzystywaniu materiałów i obowiązek ochrony dóbr osobistych, oraz 

art. 23 i 24 k.c. Wynika to z faktu, że może dojść do kolizji między interesem 

publicznym, w ramach którego istotną rolę odgrywa wolność wypowiedzi, 

a interesem prywatnym, który może zostać naruszony w wyniku wypowiedzi innych 

osób. O ile więc podmiot aktywnie i publicznie skomentuje sprawy bieżące, jego 

oświadczenie jest częścią trwającej debaty w sprawach interesu publicznego, to 

Konwencja zapewnia ochronę wszystkim uczestnikom debaty w sprawach 

uzasadnionego zainteresowania publicznego. Niemniej sądy krajowe są właściwe 

do oceny okoliczności faktycznych sprawy, przy czym przy rozstrzyganiu takich 

zagadnień powinny przestrzegać standardów wolności wypowiedzi zawartych w 

Konwencji (zob. wyrok ETPCz z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie nr 30162/10 

Braun przeciwko Polsce). Z całą pewnością nie stanowi zachowania standardów 



25 
 

Konwencji zarzucenie – w oderwaniu od jakichkolwiek realiów – innej osobie, że 

finansuje tygodnik w oparciu o „cinkciarski kapitał”. 

Odnośnie do kwestii biernej legitymacji procesowej po stronie pozwanej spółki, 

to istota problemu sprowadzała się do ewentualnego zastosowania w sprawie 

art. 14 ust. 1 u.ś.u.d.e., zgodnie z którym nie ponosi odpowiedzialności za 

przechowywane dane ten, kto udostępniając zasoby systemu teleinformatycznego 

w celu przechowywania danych przez usługobiorcę, nie wie o bezprawnym 

charakterze danych lub związanej z nimi działalności, a w razie otrzymania 

urzędowego zawiadomienia lub uzyskania wiarygodnej wiadomości o bezprawnym 

charakterze danych lub związanej z nimi działalności niezwłocznie uniemożliwi 

dostęp do tych danych. Dodatkowo, jak wynika z art. 15 tej ustawy, podmiot, który 

świadczy usługi określone w art. 12-14, nie jest obowiązany do sprawdzania 

przekazywanych, przechowywanych lub udostępnianych przez niego danych, 

o których mowa w art. 12-14. Powołana ustawa, w tym rozwiązanie przyjęte 

w art.14-15, stanowi transpozycję do polskiego prawa dyrektywy 2000/31/WE. 

Pozwana spółka podnosiła, że mają do niej zastosowanie te przepisy, a to 

z uwagi na to, że – jej zdaniem – jest tzw. hosting providerem (usługodawcą 

hostingu). Usługa hostingu polega na udostępnianiu pamięci podłączonych do 

sieci serwerów w celu umożliwienia przechowywania różnych danych, w tym 

składających się na strony internetowe. W punkcie 42 preambuły dyrektywy 

podkreślono, że wyłączenia odpowiedzialności ustanowione w dyrektywie, 

obejmują jedynie przypadki, w których działalność podmiotu świadczącego usługi 

społeczeństwa informacyjnego jest ograniczona do technicznego procesu obsługi 

i udzielania dostępu do sieci, zaś jego aktywność ma charakter techniczny, 

automatyczny i bierny. Taka jest też wykładnia art. 14 dyrektywy, która wynika 

z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE. Aby dana czynność 

przechowywania danych była objęta wyłączeniem przewidzianym w tym przepisie, 

konieczne jest, aby działanie danego usługodawcy ograniczało się do roli 

„pośrednika”, który nie posiada wiedzy o przekazywanych lub przechowywanych 

informacjach i nie ma nad nimi żadnej kontroli. W związku z tym art. 14 dyrektywy 

nie obejmuje usługodawców, którzy zamiast ograniczyć się do neutralnego 

świadczenia usługi w drodze czysto technicznego i automatycznego przetwarzania 



26 
 

danych dostarczonych przez klientów, odgrywają czynną rolę, która może im 

pozwolić na powzięcie wiedzy o tych danych lub na sprawowanie nad nimi kontroli 

(zob. np. wyroki TSUE: z dnia 23 marca 2010 r. w sprawach połączonych od  

nr C-236/08 do nr C-238/08 Google France SARL, z dnia 12 lipca 2011 r. w sprawie 

nr C-324/09 L’Oreal) i powinna znaleźć zastosowanie do art. 14 ust. 1 u.ś.u.d.e. 

Z tego przepisu jednoznacznie wynika, że wyłączenie odpowiedzialności ma 

miejsce w sytuacji, gdy określony podmiot nie wie o bezprawnym charakterze 

danych lub związanej z nimi działalności, a w sytuacji gdy uzyskał informację w tym 

przedmiocie, czy to w drodze informacji urzędowej, czy w jakikolwiek inny sposób – 

wówczas obowiązkiem tego podmiotu jest niezwłoczne uniemożliwienie dostępu do 

tych danych. W związku z tym oczywiście niezasadne było twierdzenie pozwanej 

spółki o braku wiedzy o treści artykułu (jak zostało wskazane: wpisie i jego 

bezprawnym charakterze). Najpóźniej bowiem z momentem doręczenia odpisu 

pozwu spółka G. uzyskała taką informację, co oznacza, że najpóźniej od tego 

momentu musiała się liczyć ze swoją odpowiedzialnością z tytułu naruszenia 

dóbr osobistych powodów i powinna była podjąć działania, o których mowa 

w art. 14 ust. 1 u.ś.u.d.e., czego nie uczyniła. 

Tak więc już tylko z tej przyczyny nie można mówić o zastosowaniu tego 

przepisu, niezależnie od tego, że nie sposób uznać, aby spółka odgrywała jedynie 

bierną rolę i świadczyła w tym przypadku usługę jedynie hostingu. Tak naprawdę 

zarzut w tym przedmiocie dotyczył ustaleń faktycznych poczynionych przez Sąd 

Apelacyjny, co – jak było o tym szeroko mowa – nie jest dopuszczalne. Sąd 

Najwyższy jest związany ustaleniami Sądu Apelacyjnego, opartymi na powołanym 

materiale dowodowym, w tym regulaminie i zeznaniach prezesa zarządu pozwanej 

spółki, że spółka – która jest wydawcą internetowego periodyku, gdzie ukazywał się 

przedmiotowy blog, aktywnie uczestniczyła w procesie publikacji, co samo w sobie 

skutkuje niemożnością zastosowania art. 14 ust. 1 u.ś.u.d.e. Podkreślić w tym 

miejscu należy, że zupełnie inna jest rola hosting providera, a inna wydawcy 

w rozumieniu przepisów prawa prasowego, nawet jeżeli pozostawia on autorom 

dużą swobodę w kształtowaniu treści publikacji. Jak słusznie zauważył Sąd 

Apelacyjny, aktywność wydawcy, wynikająca z pełnionej roli, wyłącza uznanie jego 

działań za techniczne, automatyczne i bierne. Podmiot świadczący usługi hostingu 



27 
 

jedynie udostępnia powierzchnię na swoim serwerze w sposób całkowicie bierny, 

tj. nieingerujący w treść przechowywanych informacji. Jego rola zmienia się dopiero 

po uzyskaniu zawiadomienia o bezprawnym charakterze tych informacji. Rola 

wydawcy wynika zaś z przepisów prawa prasowego i nie jest nią bierne 

udostępnienie powierzchni na serwerze, nawet jeżeli wydawca w świadomy sposób 

ogranicza swoją aktywną rolę w procesie publikacji do decydowania o osobie 

blogerów i zakresie tematycznym publikowanych przez nich treści, co wynika 

wprost z dokonanej przez Sąd Apelacyjny oceny dowodów, a co nie może być 

kwestionowane. Pozwana spółka próbuje dokonać zrównania usługodawcy 

udostępniającego forum internetowe z wydawcą, który decyduje o zamieszczaniu 

wpisów na określone tematy i tylko przez wybranych przez siebie autorów. A tak 

właśnie działa portal „(…).pl”, łącznie z blogami. Stanowisko pozwanej spółki 

prowadziłoby do wniosku, że jeżeli w tygodniku papierowym dany autor ma 

przydzieloną stałą rubrykę, w której umieszcza swoje komentarze, czy felietony, 

przy czym otrzymuje tzw. wolną rękę, czyli redaktor naczelny nie ingeruje w żaden 

sposób w tekst, a wręcz nie zapoznaje się z nim przed publikacją, to jest zwolniony 

od odpowiedzialności na podstawie prawa prasowego (art. 38 ust. 1 pr. pras.), ale 

również omawianego przepisu. Takie stanowisko nie ma uzasadnienia. 

Przykładowo można wskazać, że zgodnie z art. 25 ust. 4 pr. pras. redaktor 

naczelny (którego powołuje wydawca) odpowiada m.in. za treść przygotowywanych 

przez redakcję materiałów prasowych oraz za sprawy redakcyjne w granicach 

określonych w statucie lub właściwych przepisach; jest również obowiązany do 

dbania o poprawność języka materiałów prasowych oraz przeciwdziałania jego 

wulgaryzacji. Redaktor naczelny ponosi odpowiedzialność za dopuszczenie do 

opublikowania materiału, a wydawca za niewłaściwe zorganizowanie procesu 

przygotowania tekstów do druku i nadzoru nad ich zgodną z prawem formą i treścią. 

Każda z tych osób ponosi odpowiedzialność za swoje własne zachowanie (por. 

szerzej wyrok SN z 15 lutego 2018 r., I CSK 281/17, niepubl.). To od wyłącznej woli 

redaktora i wydawcy zależy stopień ingerencji w publikowane teksty, a w 

konsekwencji – i swoboda autorów. Nie jest zasadne stwierdzenie, iż swoboda 

autorów w kształtowaniu treści publikacji skutkuje zwolnieniem wydawcy 

z odpowiedzialności z uwagi na zastosowanie art. 14 ust. 1 u.ś.u.d.e., niezależnie 



28 
 

od tego, że istnienie takiej swobody nie znajduje uzasadnienia w materiale 

dowodowym.  

Jeżeli chodzi o kwestię związaną z treścią i formą, w jakiej miały zostać 

złożone oświadczenia, to Sąd Apelacyjny, zmieniając wyrok Sądu Okręgowego, 

jedynie w bardzo ograniczonym zakresie zastosował obowiązek publikacji 

oświadczenia. Jak wynika z twierdzeń samych pozwanych, blog T. L. istnieje w 

internecie ramach portalu „(…).pl” i jest udostępniany pod domeną będącą 

poddomeną domeny http://(…).pl/. Na stronie głównej portalu znajdują się 

odesłania do tego bloga i poszczególnych wpisów. W takiej sytuacji nie można 

mówić, aby umieszczenie oświadczenia z przeprosinami na okres 3 dni, 

w tym również na głównej stronie portalu, nie spełniało przesłanki adekwatności. 

Do naruszenia doszło bowiem na portalu, skoro jest on źródłem dostępu do 

przedmiotowego tekstu – blog nie istnieje bowiem w oderwaniu od niego. Taki 

wniosek jest zasadny niezależnie od tego, że gdyby Sąd Apelacyjny nakazał 

umieszczenie oświadczenia według sugestii pozwanych, a więc jedynie przy 

przedmiotowym wpisie (artykule), jego usunięcie oznaczałoby automatycznie 

niemożność publikacji oświadczenia. Nie można też zapominać, że czytelnicy 

„(…).pl”, którzy są po lekturze przedmiotowej publikacji, raczej nie będą 

zainteresowani ponownym zapoznaniem się z nią, a więc umieszczenie przeprosin 

na samym blogu oznaczałoby, że przeprosiny nie dotarłyby do głównej grupy osób, 

które powinny się zapoznać z przeprosinami. Co więcej, pozwani pomijają, że 

odpowiedzialność ponosi nie tylko autor publikacji, ale również wydawca portalu 

„(…).pl”. Środki ochrony dóbr osobistych, jak wszystkie środki ochrony prawnej, 

powinny być realne, a więc powinny prowadzić do zamierzonego celu, 

tj. zadośćuczynienia prawnie chronionemu interesowi poszkodowanego. 

Nie sposób również uwzględnić zarzutów dotyczących treści przeprosin, przy 

czym zarzuty w tym przedmiocie były związane z podnoszoną przez pozwanych 

kwestią, że dopiero z przeprosin czytelnicy mieliby się dowiedzieć, kto jest 

odpowiedzialny za ewentualne naruszenie dóbr osobistych powodów. Ta kwestia 

została omówiona powyżej. W tym miejscu należy dodać, że inkryminowana 

wypowiedź dotyczy wprost (dosłownie) „cinkciarskiego kapitału” i – jak słusznie 

zauważyli powodowie – trudno, aby pozwani przepraszali „kapitał” stojący za 



29 
 

tygodnikiem „D.”. To słowo było jednocześnie tylko środkiem do uzyskania celu, 

jakim było odwołanie się do osób, które finansują ten periodyk. Skoro Sąd 

Apelacyjny słusznie uznał, że zostały naruszone dobra osobiste powodów, to 

wpisanie imienia i nazwiska oraz firm powodów do oświadczenia nie oznacza, że 

treść przeprosin nie jest adekwatna do naruszenia. Podmiotem przeprosin może 

być podmiot prawa cywilnego – w tym wypadku osoby stojące za „kapitałem”, 

określonym w publikacji jako „cinkciarski”. Ponadto treść oświadczenia odnosi się 

wprost i bezpośrednio do treści tekstu. 

Oczywistym jest również, że każdy z pozwanych powinien złożyć 

oświadczenie we własnym zakresie. Z art. 38 ust. 1 pr. pras. wynika krąg osób, 

którym można przypisać odpowiedzialność cywilną za naruszenie prawa 

spowodowane opublikowaniem materiału prasowego (takim jest, niewątpliwie, 

artykuł w internecie), przy czym stanowi on, że jedynie w zakresie 

odpowiedzialności majątkowej odpowiedzialność tych osób jest solidarna. Oznacza 

to, że jeśli chodzi o szkodę niemajątkową autora, redaktora i wydawcy, ich 

odpowiedzialność nie jest solidarna, gdyż każda z tych osób odpowiada za własne, 

bezprawne zachowanie. W polskim systemie prawa brak jest podstaw do 

solidarności dłużników w zakresie roszczeń o charakterze niemajątkowym, a – jak 

stanowi art. 369 k.c., zobowiązanie jest solidarne, jeżeli to wynika z ustawy lub 

z czynności prawnej. W art. 24 ust. 1 zd. 2 k.c. mowa jest o tym, że w razie 

dokonanego naruszenia, ten, czyje dobro osobiste zostało naruszone, może żądać, 

ażeby osoba, która dopuściła się naruszenia, dopełniła czynności potrzebnych do 

usunięcia jego skutków, w szczególności ażeby złożyła oświadczenie odpowiedniej 

treści i w odpowiedniej formie. Brak jest podstawy prawnej do domagania się 

publikacji jednego oświadczenia przez wszystkich pozwanych. W związku z tym 

sąd może zobowiązać każdą z tych osób do odmiennego sposobu naprawienia 

szkody niemajątkowej wyrządzonej poszkodowanemu, czego przejawem może być 

różna treść oświadczeń. 

Reasumując, skarga kasacyjna nie miała uzasadnionych podstaw prawnych, 

w związku z czym podlegała oddaleniu w całości. Mając to na względzie, na 

podstawie art. 39814 k.p.c., orzeczono jak w sentencji, przy uwzględnieniu kosztów 

postępowania kasacyjnego. 

aj  



30 
 

  
  

 


