
 

 

Sygn. akt I CSK 345/07 

 

WYROK 

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 

 

Dnia 8 lutego 2008 r. 

Sąd Najwyższy w składzie: 

 

SSN Józef Frąckowiak (przewodniczący, sprawozdawca) 

SSN Maria Grzelka 

SSN Zbigniew Kwaśniewski 

 

w sprawie z powództwa J. B. 

przeciwko M. Z. i M.(...) Spółce z o.o. w W. 

o ochronę dóbr osobistych, 

po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Cywilnej w dniu 8 lutego 2008 r., 

skargi kasacyjnej pozwanych od wyroku Sądu Apelacyjnego z dnia 3 kwietnia 2007 r., 

sygn. akt I ACa (…), 

 

oddala skargę kasacyjną i zasądza od pozwanych na rzecz powoda kwotę 2000 

(dwa tysiące) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego. 

 

Uzasadnienie 

 

W pozwie wniesionym 17 marca 2004 r. powód J. B. domagał się od pozwanych 

redaktora naczelnego dziennika S.(...) oraz spółki M.(...) sp. z o.o. z siedzibą w W., jako 

wydawcy dziennika S.(...), zobowiązania pozwanych do usunięcia skutków umyślnego 

naruszenia dóbr osobistych powoda spowodowanych opublikowaniem w dniu 4 lutego i 5 

lutego oraz 15 marca 2004 r. na łamach dziennika S.(...) materiału prasowego, w którym 



 2 

naruszono dobra osobiste powoda, poprzez opublikowanie w dzienniku S.(...) oraz 

Rzeczpospolita i Gazeta Wyborcza stosowanego przeproszenia, którego treść został 

sprecyzowana w pozwie. Ponadto powód domagał się zasadzenia od pozwanych 

solidarnie kwoty 100 tys. zł na cel społeczny tj. na rzecz Fundacji Wydziału 

Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu (…) oraz zwrotu kosztów procesu. 

Sąd Okręgowy w W. ustalił, że powód, w latach 1997 – 2001 pełniący funkcję 

Prezesa Rady Ministrów, w 1998 r., wraz ze swoją małżonką L. B. założyli Fundację na 

Rzecz R.(…). Powód był tylko ogólnie informowany o działalności Fundacji, której 

sprawami zarządzał przede wszystkim prezes zarządu Fundacji J. K. W dniu 19 kwietnia 

2000 r. J. J., prezes zarządu K.(...) Sp. z o.o., wpłacił na konto Fundacji 100 tys. zł oraz 

kwotę 200 tys. zł na sponsorowanie koncertu W. K. Na podstawie informacji uzyskanych 

od CBŚ Komendy Głównej Policji Sąd ustalił, że postępowanie przygotowawcze w 

sprawie K.(...) zostało wszczęte w dniu 8 września 2000 r. 

W dniu 4 lutego 2004 r. na pierwszej stronie dziennika S.(...) opublikowano 

zapowiedź artykułu, zamieszczonego na stronie trzeciej, o treści „Premier (…) wziął kasę 

od oszusta”. Na stronie trzeciej zamieszczono zdjęcie J. J. opatrzone podpisem „Dałem 

kasę (…).” Poniżej znajdował się podtytuł „Aferzysta J. J. sypie kolejnych polityków” i 

artykuł autorstwa K. O. i R. Z. Z jego treści wynikało, że J. J. finansował fundację 

założoną przez premiera i jego żonę, przy czym podaje on, że przekazał na jej rzecz 

kwotę 500 000 zł, a fundacja potwierdza otrzymanie jedynie wpłaty 100 000 zł. 

W dniu opublikowania powyższego materiału prasowego odbyła się konferencja 

prasowa, zorganizowana przez powoda, w której uczestniczyli dziennikarze S.(...), jednak 

nie zadali żadnego pytania, ani nie wykazali zainteresowania przyniesioną dokumentacją 

Fundacji na Rzecz R.(…). 

W dniu 5 lutego 2004 r. na pierwszej stronie dziennika „S.(...)” opublikowano 

zapowiedź kolejnego artykułu o treści: „Premier (…) oskarża zamiast ujawnić,” którą 

opatrzono zdjęciem powoda i tekstem: „Były (…) przyznał, że jego fundacja wzięła 

pieniądze od oszusta. Nie przedstawił dokumentów, jak zostały wydane”. Na stronie 

trzeciej gazety opublikowano artykuł K. O. pod tytułem „(…) leje wodę”, zdjęcie (…) 

zrobione podczas konferencji prasowej oraz komentarz o treści „Były premier 

jednocześnie przyznaje nam rację i żąda przeprosin”. 

W dniu 6 lutego 2004 r. M. Z., jako redaktor naczelny gazety – w piśmie 

skierowanym do powoda potwierdził, że na zorganizowanej konferencji prasowej 

dziennikarze dziennika „S.(...)” nie skorzystali z możliwości zadawania pytań, ani 



 3 

zapoznania się z dokumentacją fundacji. Równocześnie przeprosił za opublikowanie 

częściowo nieprawdziwej informacji. 

Tytuł artykułu „Premier (…) wziął kasę od oszusta” , jak również zachowanie 

dziennikarzy „S.(…)”, na konferencji prasowej zorganizowanej przez powoda, negatywnie 

oceniła Rada Etyki Mediów, wyrażając swoje stanowisko w piśmie z dnia 23 lutego 2004 

r. 

Na łamach „S.(...)” w dniu 15 marca 2004 r. opublikowany został kolejny artykuł, 

sygnowany podpisem „Redakcja”, pod tytułem „Podziękujmy politykom (...)”, w którym 

stwierdzono m.in., że J. B. wpisał się na listę polityków (...), ponieważ przyjął szmal od 

aferzysty i długo nie chciał się do tego przyznać. 

Na podstawie dowodów z zeznań powoda J. B. i świadków A. R., M. B. i J. K. Sąd 

ustalił, że J. B. nie został poinformowany o wpłatach dokonanych na konto Fundacji na 

Rzecz R.(…) przez J. J. O prowadzonym postępowaniu przygotowawczym w sprawie 

K.(...) Spółki z o.o., powód dowiedział się dopiero późną jesienią 2000 r., gdy stała się 

ona głośna medialnie (…). Nastąpiło to już po dokonaniu przez J. J. wpłat na rzecz 

fundacji. 

Sąd Okręgowy na podstawie dokonanych ustaleń stwierdził, że treść artykułu z 

dnia 4 lutego 2004 r. nie naruszyła dobrego imienia powoda, ale jego dobre imię zostało 

naruszone zapowiedzią, opublikowaną na pierwszej stronie, która sugerowała, że powód 

osobiście przyjął pieniądze od J. J. Także tytuł i podtytuł artykułu opublikowanego dniu 5 

lutego 2004 r na łamach „S.(…)” naruszył dobre imię powoda, ponieważ przedstawiał go 

w negatywnym świetle. Natomiast treść artykułu zamieszczonego w tym samym 

dzienniku w dniu 15 marca 2004 r. naruszyła dobre imię powoda, gdyż artykuł ten był 

bezpośrednim atakiem na jego osobę. O treści zapowiedzi materiałów prasowych 

zamieszczonych na pierwszej stronie dziennika „S.(...)” w dniach 4 i 5 lutego 2004 r. 

decydował redaktor naczelny, a nie autorzy artykułów , tj. K. O. i R. Z. Natomiast materiał 

prasowy podpisany „Redakcja” stanowił opinię redakcji. O jego treści również decydował 

redaktor naczelny. 

Biorąc to wszystko pod uwagę Sąd Okręgowy Sąd Okręgowy uznał, że 

opublikowany w dniach 4 i 5 lutego oraz 15 marca 2004 r. na łamach „S.(…)” materiał 

prasowy umyślnie naruszył dobre imię powoda. Odpowiedzialność za to naruszenie 

ponoszą redaktor naczelny oraz wydawca „S.(…)”. W związku z tym, na podstawie art. 24 

k.c. i 448 k.c. oraz art. 37 i 38 prawa prasowego zobowiązał solidarnie pozwanych do 

opublikowania na łamach tego dziennika przeproszenia powoda w sposób i o treści 



 4 

ustalonej przez Sąd oraz zasadził solidarnie od pozwanych na rzecz Fundacji O.(…) w 

W. kwotę 100 tys. zł. 

Rozpoznający sprawę, na skutek apelacji pozwanych, Sąd Apelacyjny zmienił 

zaskarżony wyrok tylko w ten sposób, że obniżył zasadzoną od pozwanych na rzecz 

Fundacji kwotę do 50 tys. zł. Uznał, że ustalenia faktyczne i ocena zebranych materiałów 

dokonane przez Sąd Okręgowy były prawidłowe i Sąd Apelacyjny w pełni je podzielił. 

Podkreślił, w nawiązaniu do wyroku Europejskiego Trybunału Prawa Człowieka w 

Strasburgu z dnia 20 maja 1999 r. w sprawie Bladet Tromoso A/S i Stensaas przeciwko 

Norwegii, że kryterium oceny tego czy dziennikarz wypełnił swe obowiązki i działał 

odpowiedzialnie jest zachowanie profesjonalnej rzetelności. Dziennikarz może się 

pomylić ale nie może świadomie przekazywać nieprawdę. Jeżeli wobec tego w czasie 

opublikowania materiału prasowego dziennikarz mógł, postępując zgodnie z zasadami 

etyki zawodowej i w dobrej wierze, na podstawie dostępnych źródeł i informacji, dojść do 

przekonania, że ujawnione fakty były zgodne z prawdą, to mógł je opublikować nawet 

gdyby później okazało się co innego. Natomiast dziennikarz nie może świadomie 

podawać faktów nieprawdziwych. W publikacjach, które naruszyły dobre imię powoda, 

dopuszczono zaś do podania informacji zupełnie nieprawdziwych [„Premier (…) wziął 

kasę od oszusta”]. Sąd Apelacyjny zwrócił także uwagę, że brak podstawa do 

zobowiązywania pozwanych do tego aby solidarnie opublikowali stosowane 

przeproszenia, ale to uchybienie nie miało wpływu na wynik sprawy. 

Szeroko rozważył Sąd Apelacyjny zasadność zasądzenia solidarnie od pozwanych 

kwoty 100 tys. zł. na stosowny cel społeczny. Biorąc pod uwagę, sformułowane w 

orzecznictwie Sądu Najwyższego (wyrok z dnia 16 kwietnia 2002 r., V CKN 1010/00, 

OSNC 2003/4/56) oraz w doktrynie, kryteria jakimi należy się kierować przy określaniu 

wysokości stosowanej kwoty, którą sąd może zasadzić na wskazany, przez tego czyje 

dobro zostało naruszone, cel społeczny (art. art. 448 k.c.) doszedł do przekonania, że 

apelacja pozwanych jest w tym zakresie uzasadniona i obniżył, zasadzoną przez Sąd I 

instancji, kwotę do wysokości 50 tys. zł. Zdaniem Sądu Apelacyjnego kwota ta spełnia 

swoje funkcje nie tylko kompensacyjne, ale także represyjne. Jest ona wysoka ale 

pozostaje w zakresie możliwości osób zobowiązanych: redaktora naczelnego poczytnego 

dziennika i jego wydawcy. Stanowi znaczącą dolegliwość majątkową ale jej wysokość 

uzasadniona jest tym, że doszło trzykrotnie do naruszenia dóbr osobistych powoda, a 

postępowanie redaktora naczelnego było w oczywisty sposób naganne, co potwierdziła 

Rada Etyki Mediów. 



 5 

W skardze kasacyjnej pozwani zarzucili naruszenie prawa materialnego poprzez 

niezastosowanie lub niewłaściwe zastosowanie art. 54 i 61 Konstytucji oraz art. 10 

Europejskiej Konwencji o ochronie Prawa Człowieka i Podstawowych Wolności, art. 24 w 

związku z art. 12 i 41 Prawa prasowego oraz w związku z art. 448 k.c. Ponadto pozwani 

zarzucili naruszenie art. 316 § 1 i art. 233 k.p.c. i art. 217 § 1 i 2 oraz art. 227 k.p.c. 

Sąd Najwyższy zważył, co następuje. 

Nie zasługuje na uwzględnienie zarzut naruszenia art. 56 i 61 Konstytucji i 

związany z nim zarzut naruszenia art. 10 Europejskiej Konwencji o ochronie Praw 

Człowieka i Podstawowych Wolności z dnia 4 listopada 1950 r. (Dz. U. z 1995 r. Nr 26, 

poz. 175). Przepisy, gwarantujące w Konstytucji prawo każdego obywatela do 

uzyskiwania informacji oraz wolność prasy (art. 54), w tym prawo do informacji o 

działalności osób pełniących funkcje publiczne (art. 61) nie mogą być rozumiane i 

stosowane w oderwaniu od regulacji zabezpieczających nie mniej ważne wartości. Każdy 

ma zaś także prawo do ochrony czci i dobrego imienia, co gwarantuje art. 47 Konstytucji, 

a środki służące tej ochronie określa art. 24 i 448 Kodeksu cywilnego. 

Podobnie art. 10 Konwencji o Ochronie Prawa Człowieka i Podstawowych 

Wolności w ust. 1 przyznaje każdemu prawo do swobodnego wyrażania opinii, które 

obejmuje wolność posiadania poglądów oraz otrzymywania i przekazywania informacji. W 

ustępie drugim tego przepisu wyraźnie jednak stanowi się, że korzystanie z przyznanego 

prawa może podlegać wymogom formalnym, warunkom, ograniczeniom i sankcjom, jakie 

są przewidziane przez ustawę i niezbędne w społeczeństwie demokratycznym, między 

innymi ze względu na ochronę dobrego imienia i praw innych osób. 

Z powołanych w skardze kasacyjnej przepisów Konstytucji i Konwencji o ochronie 

Prawa Człowieka i Podstawowych Wolności wynika więc jednoznacznie, że korzystanie z 

wolności prasy, która jest w demokratycznym państwie ważnym środkiem, przy pomocy 

którego obywatele realizują zagwarantowane im prawo do informacji, nie jest wolnością 

niczym nieograniczoną. Korzystanie z tych wolności, co wyraźnie podkreślają powołane 

przepisy, nie może naruszać dóbr osobistych innych osób. 

Wbrew temu co twierdzą w skardze kasacyjnej pozwani, także w przypadku osób 

publicznych nie można naruszać ich dobrego imienia. Osoby takie są narażone na 

konieczność znoszenia ostrzejszej krytyki ich zachowania, jeżeli jest ona podejmowana w 

interesie społecznym oraz muszą znosić silniejszą ingerencję w ich życie prywatne, jeżeli 

wiąże się ona z pełnioną przez nich funkcją, lecz nie oznacza to, że można bezkarnie 



 6 

naruszać ich dobre imię, przykładowo poprzez podawanie do publicznej wiadomości 

nieprawdziwych informacji, które mogą podważyć zaufanie do nich. 

Europejski Trybunału Praw Człowieka wielokrotnie opowiadał się za wolnością 

wypowiedzi i dopuszczał daleko posuniętą swobodę w korzystaniu z niej przez 

dziennikarzy. Wskazywał, że art. 10 Konwencji o ochronie Prawa Człowieka i 

Podstawowych Wolności chroni nie tylko treść idei i informacji, ale również formę w jakiej 

są przekazywane. Swoboda dziennikarska obejmuje również możliwość posłużenia się w 

pewnym stopniu przesadą a nawet prowokacją. Tak między innymi w orzeczeniach; 

Jerslid v. Dania z dnia 23 września 1994 r.; Prager i Oberschlick v. Austrii z dnia 26 

kwietnia 1995 r., (M. Nowicki, Europejska Konwencja Praw Człowieka, Wybór 

Orzecznictwa, Warszawa 1999, s. 413). Podkreślał, że swoboda wypowiedzi ma 

zastosowanie nie tylko do informacji, które są postrzegane jako nieszkodliwe lub 

obojętne, lecz odnosi się w równym stopniu do takich, które obrażają, oburzają albo 

wprowadzają niepokój, gdyż zadaniem dziennikarzy jest przekazywanie informacji i 

poglądów na tematy wzbudzające publiczne zainteresowanie (orzeczenie z dnia 17 

grudnia 1976 r. w sprawie Handyside v. Wielka Brytania opublikowane w M. Nowicki, 

Wokół Konwencji Europejskiej, Zakamycze 2000 r. , 289). W orzeczeniu z dnia 28 

września 1998 r. w sprawie Dalban przeciwko Rumuni Trybunał stwierdził, że „Nie da się 

zaakceptować sytuacji, w której dziennikarz może formułować krytyczne oceny wyłącznie 

pod warunkiem, że wykaże ich prawdziwość” (Nowy Europejski Trybunał Praw 

Człowieka. Wybór orzeczeń 1999-2004. Zakamycze 2005, s. 987). 

W dotychczasowym orzecznictwie Trybunału nie można jednak wskazać wyroku, 

w którym wbrew art. 10 Konwencji, opowiedziałby się on za tym aby swoboda wypowiedzi 

mogła godzić w dobra osobiste człowieka, niezależnie od tego jakie pełni on funkcje w 

społeczeństwie. Wielokrotnie Trybunał podkreślał zaś, że wolność i swoboda wypowiedzi 

nie może przekroczyć granic, wyraźnie sformułowanych w samej Konwencji, między 

innymi nie może naruszać dobrego imienia osób. Tak przykładowo w powołanym wyżej 

orzeczeniu z dnia 17 grudnia 1976 r. w sprawie Handyside v. Wielka Brytania. W 

orzeczeniu z dnia 20 maja 1999 r. w sprawie Bladet Tromoso A/S i Stensaas przeciwko 

Norwegii (zob. omówienie M. A. Nowickiego: W obronie fok, prasy i dobrego imienia, 

Rzeczpospolita 1999/6/15) Trybunał wskazał także, że kryterium oceny tego czy 

dziennikarz wypełnił swe obowiązki i działał odpowiedzialnie jest zachowanie 

profesjonalnej rzetelności. Dziennikarz może się pomylić ale nie może świadomie 



 7 

przekazywać informacji nieprawdziwych lub formułować ocen, które nie mają 

obiektywnych, prawdziwych podstaw. 

W podobnym duchu, na temat relacji pomiędzy chronionym w Konstytucji i 

Konwencji prawem do swobodnej wypowiedzi dziennikarza a prawem do dobrego imienia 

osoby pełniącej ważne funkcje publiczne, wypowiedział się wielokrotnie Sąd Najwyższy. 

W wyroku z dnia 28 marca 2003 r. (Biul. SN 2003/10/9) Sąd Najwyższy stwierdził wprost, 

że zagwarantowane w Konstytucji RP i Konwencji o Ochronie Prawa Człowieka i 

Podstawowych Wolności prawo do krytyki zachowania osób sprawujących funkcje 

publiczne, czy urzędowe nie może być wykonywane w taki sposób, aby naruszało dobre 

imię lub cześć krytykowanego. Sąd Najwyższy podkreślił również, że działanie w imię 

uzasadnionego interesu społecznego oraz dążenie do sensacyjności artykułów 

prasowych nie może odbywać się kosztem rozpowszechniania faktów nieprawdziwych 

(wyrok z dnia 12 września 2007 r., I CSK 211/2007, niepubl.). 

W sytuacji gdy Sąd Apelacyjny ustalił, że w ocenianym materiale prasowym 

podano nieprawdziwe informacje i sformułowano nieuzasadnione oceny dotyczące 

powoda, które mogły podważyć zaufanie do niego jako człowieka uczciwego i godziło w 

jego dobre imię, uznać należy, iż zaskarżone orzeczenie w niczym nie narusza 

powołanych przepisów art. 54 i 61 Konstytucji, ani art. 10 Konwencji o Ochronie Prawa 

Człowieka i Podstawowych Wolności. 

Nie zasługuje również na uwzględnienie zarzut naruszenia art. 24 k.c. w związku z 

art. 12 i 41 ustawy z dnia 28 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz.24 ze 

zm.). Dziennikarz może uwolnić się od odpowiedzialności za naruszenie dóbr 

osobistych, jeżeli wykaże, że działając w obronie społecznie uzasadnionego interesu, 

zachował szczególną staranność i rzetelność przy zbieraniu i wykorzystaniu materiałów 

prasowych (tak Sąd Najwyższy w uchwale siedmiu sędziów z dnia 18 lutego 2005 r. III 

CZP 53/2004, OSNC 2005/7-8/114). Wbrew temu co twierdzą pozwani, przy zbieraniu i 

wykorzystaniu materiału dotyczącego powoda nie dochowano wymogów szczególnej 

staranności i rzetelności obowiązującej dziennikarzy. Po pierwsze, tytuły artykułów z 4 i 

5 lutego 2004 r. informowały w sposób nie budzący żadnych wątpliwości, iż powód 

wziął pieniądze od oszusta. Z niebudzących ustaleń Sądu wynika, że pieniądze zostały 

przekazane przez J. J. w kwietniu 2000 r. nie powodowi lecz na konto założonej przez 

niego i jego żonę Fundacji. W momencie przekazywania pieniędzy J. J. był 

przedsiębiorcą prowadzącym rozległą działalność i w tym czasie nie postawiono mu 

żadnego zarzutu, z którego wynikałoby, że jest oszustem. Po drugie, jeżeli w chwili 



 8 

zbierania materiałów do artykułu, który ukazał się w S.(…) w dniu 4 lutego 2004 r. 

dziennikarze mogli nie znać wszystkich szczegółów, to na konferencji prasowej, którą 

zwołał powód w tym samym dniu mogli zweryfikować wszystkie dane jakie zamierzali 

ujawnić. Nie tylko tego nie zrobili, ale w opublikowanym następnego dnia artykule, 

podtrzymali w istocie wszystkie zarzuty sformułowane dzień wcześniej wobec powoda. 

O braku rzetelności dziennikarskiej świadczy ponadto zamieszczenie zupełnie 

nieprawdziwego tytułu, którego treść godziła w dobre imię powoda, a następnie w 

tekście przedstawienie rzeczywistego stanu rzeczy tzn. wskazanie, że pieniądze wziął 

nie powód bezpośrednio, lecz zostały one wpłacone na konto założonej przez niego 

Fundacji. Taki zabieg nie ma nic wspólnego ze szczególną starannością i rzetelnością, 

której prawo prasowe wymaga od dziennikarza. Jest to świadoma próba, 

prawdopodobnie po to aby zwiększyć zainteresowanie dziennikiem, czyli tylko w celach 

komercyjnych, przedstawienia powoda, osoby powszechnie znanej i pełniącej dalej 

ważne funkcje publiczne, w wysoce niekorzystnym świetle z zachowaniem pozorów, iż 

w istocie podaje się prawdziwe i rzetelne fakty. O tym jak wysoce niestosowne było 

takie zachowanie dziennikarzy świadczy też dobitnie napiętnowanie ich postawy w 

oświadczeniu Rady Etyki Mediów, zawartym w piśmie z dnia 23 lutego 2004 r. Wbrew 

temu co wywodzą w skardze kasacyjnej pozwani, nie można zwolnić się od 

odpowiedzialności za naruszenie dóbr osobistych w sytuacji gdy nieprawdziwa 

informacja jest w tytule. Tytuł publikacji prasowej jest jej integralną częścią i powinien 

odpowiadać wymogom jakie stawia się rzetelnemu przekazywaniu informacji przez 

dziennikarzy (tak Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 12 lipca 2002 r., V CKN 1095/2000, 

OSNC 2003/11/53). To nie czytelnik, jak wskazuje się w skardze kasacyjnej, analizując 

materiał prasowy ma ustalać czy tytuł publikacji odpowiada prawdzie, ale obowiązkiem 

dziennikarza jest takie sformułowanie tytułu, aby zawarte w nim informacje i oceny 

oparte były na prawdziwych i obiektywnie sprawdzalnych faktach. Tylko wtedy podanie 

takiej informacji w tytule, nawet jeżeli będzie zawierało niekorzystne dla powoda 

informacje, nie będzie działaniem bezprawnym w rozumieniu art. 24 k.c., jeżeli 

dziennikarz działał w imię uzasadnionego społecznie interesu. 

Naruszenie dobrego imienia powoda w publikacjach zamieszczonych w „S.(…)” 

jest w oczywisty sposób bezprawne, gdyż pod pozorem działania w ważnym społecznie 

interesie, poprzez podanie prawdziwych faktów pod zupełnie mylącymi tytułami, 

wywołują u czytelnika przekonanie, że w istocie nie ma żadnego znaczenia, czy J. J. 

przekazał pieniądze powodowi, czy założonej przez niego Fundacji oraz, czy w chwili 



 9 

ich przekazywania darczyńca mógł być uważany przez obdarowanych za człowieka 

uczciwego, czy też za oszusta. Niewielkie na pozór przekłamania mają jednak 

decydujące znaczenie i w odbiorze przeciętnego czytelnika, który nie orientuje się 

dokładnie jaka jest różnica pomiędzy przekazaniem pieniędzy Fundacji a wręczeniem 

ich jej założycielowi, nawet po przeczytaniu artykułu pozostaje wrażenie, zawarte w 

tytule, że to powód „wziął kasę od oszusta”. Jak podkreślił Sąd Najwyższy w wyroku z 

dnia 21 marca 2007 r. I CSK 292/2006 (niepubl.) ani działanie w imię uzasadnionego 

interesu społecznego, ani dążenie do sensacyjności tytułów prasowych nie może 

odbywać się kosztem rozpowszechniania jako prawdziwych faktów, które obiektywnie 

powinny budzić wątpliwości. Tytuły publikacji zamieszczonych w S.(…) w dniach 4 i 5 

lutego 2004 r oraz artykuł w formie felietonu zamieszczony dniu 15 marca 2004 r. w 

sposób zamierzony przedstawiają powoda jako człowieka nie zasługującego na 

zaufanie publiczne, który bierze pieniądze od oszusta, mętnie stara się to tłumaczyć i w 

konsekwencji okazuje się politykiem (...). Jak wynika z ustaleń Sądu nie było zaś 

żadnych obiektywnych przesłanek do podawania takich informacji i formułowania ocen 

godzących w dobre imię powoda. W rozpoznawanej sprawie trafnie wobec tego Sąd 

Apelacyjny uznał, że doszło do naruszenia dóbr osobistych powoda w świetle art. 24 

k.c. i art. 12 i 41 Prawa prasowego oraz brak jakichkolwiek podstaw, aby uznać, że 

naruszenie tych dóbr nie miało charakteru bezprawnego. 

Zaskarżony wyrok nie narusza również art. 24 k.c. poprzez to, że obowiązek 

opublikowania przeproszenia nałożony przez Sąd jest nieadekwatny do dokonanego 

naruszenia. Wręcz przeciwnie, Sąd trafnie nakazał opublikowanie przeproszenia w 

takiej samej formie jaką posłużono się w tych wydaniach S.(...), w których naruszono 

dobre imię powoda. Nie zasługuje także na uwzględnienie zarzut naruszenia art. 448 

k.c. Zasądzona przez Sąd Apelacyjny kwota 50 tys. zł - mając na uwadze szczególny 

stopień nasilenia złej woli przy publikacji materiału, w którym postawiono powodowi 

bardzo poważne zarzuty, podważające zaufanie do niego jako człowieka uczciwego i 

rzetelnego polityka, z drugiej zaś strony to, że pozwanymi są wydawca poczytnego 

dziennika i jego redaktor naczelny, będący znanym dziennikarzem - jest na pewno 

odpowiednia, a jeżeli można mieć jakieś wątpliwości, to tylko, czy nie jest ona za niska. 

Zarzuty naruszenia prawa procesowego także nie zasługują na uwzględnienie. 

Zebrany materiał dowodowy pozwalał w wystarczającym stopniu na ocenę znaczenia 

publikacji w S.(...) w kontekście naruszenia dóbr osobistych powoda. Słusznie 

orzekające w sprawie Sądy uznały za niecelowe przesłuchiwanie J. J., gdyż jego 



 10 

wyjaśnienia nie mogły zmienić faktów, które już zostały stwierdzone: komu przekazał 

pieniądze oraz czy w chwili przekazywania pieniędzy było prowadzone wobec niego 

postępowanie karne. Natomiast to czy znał powoda i jaki był to stopień ich znajomości 

nie ma znaczenia dla oceny publikacji w S.(…). Brak więc podstaw aby zarzucić Sądowi 

Apelacyjnemu naruszenie art. 217 i 227 k.p.c. Zarzut naruszenia art. 233 k.p.c. jest w 

skardze kasacyjnej w ogóle niedopuszczalny (art. 3983 § 3 k.p.c.). Wprawdzie skarżący 

zarzucają naruszenie art. 233 k.p.c. i art. 316 k.p.c., ale jak wynika z uzasadnia tak 

sformułowanych zarzutów, jest to niedopuszczalna polemika z ustaleniami Sądu 

Apelacyjnego, oparta na założeniu, że zaskarżony wyrok narusza przepisy prawa 

materialnego wskazane w skardze kasacyjnej, które to założenie, jak wykazano wyżej, 

nie jest prawdziwe. 

Mając na względzie, że zarzuty podniesione w skardze kasacyjnej okazały się 

nieuzasadnione Sąd Najwyższy, na podstawie art. 39814 k.p.c., orzekł jak w sentencji. 


