
 
  

Sygn. akt I CSK 419/15 

  

WYROK 

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 
  

Dnia 11 sierpnia 2016 r. 

Sąd Najwyższy w składzie: 

  

SSN Agnieszka Piotrowska (przewodniczący, sprawozdawca) 

SSN Zbigniew Kwaśniewski 

SSN Katarzyna Tyczka-Rote 

Protokolant Beata Rogalska 

  
w sprawie z powództwa S. spółki z o.o. przeciwko T. S.A., R. spółce z o.o. , W. M., 

B. K. i J. J. 

o ochronę dóbr osobistych, 

po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Cywilnej w dniu 11 sierpnia 2016 r., 

skarg kasacyjnych strony powodowej, strony pozwanej T. S.A.  

i pozwanych B. K. i J. J.  

od wyroku Sądu Apelacyjnego  

z dnia 17 kwietnia 2014 r.,  

  
1. oddala skargę kasacyjną strony powodowej i zasądza  

           od strony powodowej na rzecz R. sp. z o.o. koszty 

postępowania 

          kasacyjnego w kwocie 2070 (dwa tysiące siedemdziesiąt) 

          złotych;  

2. uchyla zaskarżony wyrok w punkcie 1 w części dotyczącej 

      pozwanego T. S.A. oraz pozwanych B. 

      K. i J. J., w punkcie 2 w części 



2 
 

      oddalającej apelacje pozwanego T. S.A. oraz 

      pozwanych B. K. i J. J. oraz  

      w punkcie 3 w części rozstrzygającej o kosztach 

      postępowania apelacyjnego między stroną powodową, oraz 

      pozwanymi: T. S.A., B. K.  

      i J. J. i sprawę w tej części przekazuje 

      Sądowi Apelacyjnemu do ponownego 

      rozpoznania i orzeczenia o kosztach postępowania 

      kasacyjnego.  

  
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

UZASADNIENIE 

 

 



3 
 

Wyrokiem z dnia 20 listopada 2012 roku, Sąd Okręgowy w W. nakazał 

pozwanym: T. S.A., B. K. i J. J. opublikowanie w kanale telewizyjnym T., w terminie 

miesiąca od daty uprawomocnienia się wyroku, bezpośrednio przed wydaniem 

programu „[…]", w czytelnej formie graficznej emitowanej przez co najmniej jedną 

minutę oświadczenia o treści: „T. S.A., B. K. i J. J. przepraszają S. sp. z o.o. za 

naruszenie jej dobrego imienia przez zawarcie w programie pt. „[…]” 

wyemitowanym […] 2009 r. w cyklu […] bezpodstawnych sugestii, jakoby S. sp. z 

o.o. czerpała korzyści majątkowe z niedozwolonych źródeł oraz jakoby członkowie 

Zarządu Spółki korumpowali wymiar sprawiedliwości."; zasądził od T. S.A., B.K. i J. 

J. solidarnie na rzecz Polskiego Komitetu Pomocy Społecznej kwotę 25 000 zł; 

nakazał pozwanym: R. sp. z o.o., W. M., B. K. i J. J. opublikowanie w tygodniku […]” 

w terminie miesiąca od daty uprawomocnienia się wyroku, na trzeciej stronie, w 

rozmiarze obejmującym jedną czwartą strony, oświadczenia o treści: „R. Sp. z o.o. - 

wydawca tygodnika […], W. M. - były redaktor naczelny tygodnika […] oraz B. K. i J. 

J. - autorzy artykułu przepraszają S. sp. z o.o. za naruszenie jej dobrego imienia 

przez zawarcie w artykule pt. „[…]” opublikowanym […] 2009 r. w tygodniku […] 

bezpodstawnych sugestii, jakoby S. sp. z o.o. czerpała korzyści majątkowe 

z niedozwolonych źródeł oraz jakoby członkowie Zarządu Spółki korumpowali 

wymiar sprawiedliwości."; zasądził od pozwanych R. Sp. z o.o., W. M., B. K. i J. J. 

solidarnie na rzecz Polskiego Komitetu Pomocy Społecznej kwotę 25 000 zł; w 

pozostałej części powództwo oddalił i orzekł o kosztach procesu. 

Sąd pierwszej instancji ustalił, że w dniu […] 2009 r. w tygodniku „[…]” 

datowanym na dzień […] 2009 roku na stronach […]  został opublikowany artykuł 

pod tytułem „[…]" autorstwa B. K. i J. J. Autorzy opisali w nim wyniki 

przeprowadzonego przez  nich śledztwa dziennikarskiego dla tygodnika „[…]” oraz 

T., a dotyczącego wydania przez Sąd Rejonowy […] wyroku w tak zwanej aferze I., 

polegającej na tym, iż   przedsiębiorca J. W. na mocy porozumienia ze swoim 

znajomym B. P., ówczesnym dyrektorem […] oddziału ZUS, najpierw kupił za 10 

mln zł stary biurowiec w centrum […], po czym kilka tygodni później sprzedał ten 

budynek na rzecz kierowanego przez B. P. oddziału ZUS za kwotę 25 mln zł. W ten 

sposób, zdaniem autorów artykułu, pod pretekstem zakupu biurowca na potrzeby 

ZUS, jego dyrektor B. P. z zaprzyjaźnionym J. W. wyprowadzili z ZUS 15 mln zł. Po 



4 
 

ujawnieniu tej sprawy zostali aresztowani, akt oskarżenia przeciwko nim trafił do 

Sądu Rejonowego […] w 2000 r. i zakończył się wydaniem w  lipcu 2008 roku 

wyroku, zaskakującego dla wielu osób zaangażowanych w  sprawę, na mocy 

którego B. P. został skazany na 3 lata więzienia, a  J.  W. został skazany na dwa 

lata więzienia w zawieszeniu na pięć lat. J. W. został określony w artykule jako 

osoba, która  okradła ZUS na 15 mln zł, których znacznej części nie udało się 

odzyskać, albowiem egzekucja prowadzona z  wniosku ZUS przeciwko J. W. 

zakończyła się ustaleniem, że nie ma on majątku. W   poszukiwanie tych pieniędzy 

włączyła się Prokuratura Okręgowa […], która od prawie roku prowadziła niejawne 

postępowanie dotyczące podejrzenia zaistnienia przestępstwa prania pieniędzy 

pochodzących z tego czynu (tzw. „brudnych pieniędzy”). Powołując się na 

wypowiedź prokuratora R. S. z Prokuratury Okręgowej, dziennikarze podnieśli, 

że  prokuraturę interesują operacje finansowe, które J. W. prowadził z osobami ze 

swojego bliskiego otoczenia i podążając tym tropem ustalili, że chociaż sam J. W. 

nie prowadzi już żadnej działalności gospodarczej, to jego żona E. W. jest 

prezesem firmy S. […]. Autorzy artykułu podali, powołując się na dokumenty tej 

spółki znajdujące się w Krajowym Rejestrze Sądowym, że po 2000 r. spółka 

zaczęła dobrze prosperować, nagle E. W. spłaciła wspólnika i przejęła trzy duże 

zakłady  […]. Na pytanie, skąd spółka wzięła pieniądze na  tak intensywny rozwój, 

przytoczono udzieloną dziennikarzom wypowiedź E. W., że z działalności 

gospodarczej i kredytów. Wskazano, że E. W. stanowczo zaprzeczyła, aby 

jakiekolwiek pieniądze z afery z ZUS zasiliły prowadzony przez nią biznes, a także 

zapewniła, że nie miała nic wspólnego z  interesami męża. Autorzy artykułu ustalili 

na podstawie dokumentów znajdujących się w aktach rejestrowych Spółki w KRS, 

że wiceprezesem spółki S. jest W. P. - mąż A.P. - prezes […] sądu - tego  samego, 

w którym zapadł kontrowersyjny wyrok w sprawie J. W. Poinformowano, że W. P. 

pracuje w spółce od końca 2001 r., wiceprezesem jej zarządu jest od 2002 r., 

a  trafił do spółki niedługo po tym, jak  przed sądem ruszył proces przeciwko J. W. 

Przytoczono wyjaśnienia W. P., że wcześniej prowadził działalność gospodarczą, w 

której mu się nie powiodło, zaś E. W. rozstała się ze wspólnikiem i potrzebowała 

kogoś, kto pomoże w kierowaniu spółką. Dziennikarze wskazali, że dokładna 

wysokość jego zarobków jest utrzymywana w  tajemnicy, ale z dostępnego w 



5 
 

Krajowym Rejestrze Sądowym sprawozdania wynika, że E. W. i W. P. zarobili około 

miliona złotych. Autorzy  artykułu podali, że według ich wyliczeń mąż pani sędzi 

mógł zarabiać kilkaset tysięcy złotych rocznie, a do tego miał dobry służbowy 

samochód do prywatnego użytku. W końcowej części artykułu postawiono pytanie, 

czy fakt zatrudnienia męża pani sędzi nie miał wpływu na sprawę. Obok artykułu 

„[…]" zamieszczono między innymi zdjęcie E. W., pod którym umieszczono 

informację, że E. W., żona  W., jest właścicielką prężnej spółki, której 

wiceprezesem jest W. P. Pod zdjęciem E. W. umieszczono zdjęcie A.P., pod 

którym wskazano, że A.P., żona W., jest  szefową sądu, w którym toczył się proces 

przeciwko B. P. i J. W. Pod artykułem „[…]" poinformowano, że reportaż o tej 

sprawie zostanie wyemitowany w programie […] w telewizji T. w dniu […] 2009 r.  

W dniu […] 2009r. w telewizji T. w ramach cyklu „[…]" został wyemitowany 

reportaż zatytułowany „[…]" autorstwa B. K. i J. J. W zapowiedzi reportażu podano, 

że  zostaną w nim przedstawione kulisy jednej z najgłośniejszych w […] afer końca 

lat 90. związanej z wyłudzeniem przez dwie osoby z kasy państwowej 15 mln zł pod 

pretekstem zakupu przez ZUS biurowca. Zaznaczono, że sprawa szybko wyszła na 

jaw i wydawało się, że pieniądze zostaną odzyskane, a sprawcy przekrętu na wiele 

lat trafią do więzienia, jednak wyrok […] sądu, jak zapadł kilka miesięcy przed 

emisją tego reportażu, wprawił w osłupienie wszystkich, którzy przyglądali się 

procesowi. Nadmieniono, że w reportażu podjęto się próby odpowiedzi na pytania, 

dlaczego dużej części pieniędzy nie dało się odzyskać, jak wysoko sięgają 

powiązania osób zamieszanych w tę sprawę, co sprawiło, że  człowiek, który był 

mózgiem afery, nie trafił do więzienia. Na początku reportażu objaśniono 

mechanizm afery I. Następnie wskazano, że w […] 2008 r. Sąd Rejonowy wydał 

wyrok w sprawie tej afery, który przyjęto z dużym zaskoczeniem. W programie 

przytoczono wypowiedzi prokuratora R. S., pełnomocnika ZUS radcy prawnego P. 

J., Prezesa Sądu Rejonowego […], W. P., E. W., a także anonimowej osoby, która 

miała z bliska śledzić proces i która miała zetknąć się z działalnością J. W. Autorzy 

programu wskazali, że mimo prowadzonej egzekucji ZUS nie odzyskał kilkunastu 

milionów złotych ani z majątku spółki I. ani z majątku J. W., który  uchodził za 

osobę bardzo majętną, a okazał się pozostawać na utrzymaniu swojej żony. 

Dziennikarze podali, że idąc tropem działalności J. W., dotarli do spółki jego żony – 



6 
 

S., doskonale radzącej sobie […]. Zastrzegający anonimowość informator wskazał, 

że majątek żony J. W., E. W. rozrósł się dość znacznie, niedługo po tym, jak J. W. 

usłyszał zarzuty w aferze związanej z budynkiem ZUS, dla spółki prowadzonej 

przez jego żonę nastały złote lata, najpierw spłaciła ona wspólnika, a potem 

zaczęła przejmować kolejne zakłady na terenie Polski. Na planszy ukazano, że S. 

sp. o.o. była powiązana ze spółkami […]. Postawiono pytanie bez odpowiedzi, skąd 

spółka miała kapitał na tak intensywny rozwój. W reportażu przytoczono zapis 

rozmowy dziennikarzy z E. W. w siedzibie spółki, która wskazała, że rozwój spółki S. 

wynika z udanych przedsięwzięć eksportowych, że było to efektem jej ciężkiej pracy, 

a z działalnością jej męża nie miało to nigdy nic wspólnego. Podkreśliła też, że 

pieniądze na finansowanie działalności miała z działalności spółki i z kredytów 

bankowych. Zaprzeczyła istnieniu związku między sprawą sprzedaży biurowca na 

rzecz ZUS a rozwojem jej spółki. W reportażu podano, że nie udało się ustalić, co J. 

W. zrobił z pieniędzmi wyprowadzonymi z ZUS, zaś prokurator R.S. z Prokuratury 

Okręgowej potwierdził, że  toczy się postępowanie karne w przedmiocie  

podejrzenia popełnienia przestępstwa z art. 299 § 1 k.k., powszechnie nazywanego  

przestępstwem prania brudnych pieniędzy, w którym przedmiotem zainteresowania 

prokuratury są transakcje przeprowadzane przez osoby blisko związane z J. W. W 

materiale wskazano, że w zarządzie spółki S. jako wiceprezes oraz zarządach lub 

radach nadzorczych spółek powiązanych zasiada J. P. - mąż A. P. -będącej 

prezesem Sądu Rejonowego […], w którym zapadł wyrok. Przytoczono fragment 

wypowiedzi E. W., że W. P. wszedł do  zarządu spółki S. w 2002 roku, zaś łączenie 

tego faktu ze sprawą I. jest absurdalne, ponieważ  W. P. zna się na handlu […] i 

dzięki niemu firma osiągnęła wiele sukcesów. Dziennikarze wskazali, że z analizy  

dokumentów w KRS wynika, że W. P. rozpoczął pracę zaraz po tym, jak w […] 

sądzie ruszył proces przeciwko mężowi jego szefowej. W reportażu dziennikarze 

oświadczyli, że badając sprawę sprzedaży biurowca […] na rzecz ZUS-u, ujawnili 

splot bardzo dziwnych powiązań biznesowych i towarzyskich. Stwierdzono, że J. W. 

dostał zaskakująco niski wyrok w procesie toczącym się przed sądem rejonowym, 

którego prezesem jest A. P., a której mąż pracuje w firmie żony aferzysty. 

Dziennikarze podali, że proces w sprawie afery I. miał wyjaśnić wszystkie 

wątpliwości w sprawie przekrętu w ZUS-ie, jednak ich ustalenia wskazują, że wciąż 



7 
 

pozostaje mnóstwo niejasności, które mogą rzucić na tę aferę zupełnie nowe 

światło. Postawiono pytania między innymi o to, czy kariera zawodowa W. P., męża 

prezes sądu, ma związek z procesem, który rozpoczął się w tym sądzie, dlaczego 

zaraz po aferze I. spółka żony J. W. dynamicznie się rozrosła. Dodano, że główni 

bohaterowie tej sprawy chcą, żeby te wszystkie pytania stanowiły przypadkowe 

zbiegi okoliczności. W końcowej części reportażu zamieszczono wypowiedź W. P., 

że nie dziwi go zbieg dat, iż akt oskarżenia w sprawie I. wpłynął do  sądu w 2000 r., 

a sam dostał on propozycję pracy od E. W. w 2001 r. 

Sąd Okręgowy ustalił dalej, że śledztwo w sprawie nabycia w 1999 r. przez 

ZUS od spółki I. nieruchomości w […] za kwotę 25 mln złotych zostało wszczęte w 

dniu 15 września 1999 r. przez Prokuraturę Okręgową w […]. Zarzuty w tej sprawie 

postawiono między innymi B. P. - dyrektorowi […] oddziału ZUS oraz J. W. - 

prezesowi zarządu I. sp. z o.o. We wrześniu 2000 roku Prokuratura wniosła 

przeciwko tym osobom akt oskarżenia do Sądu Rejonowego […]. Wyrokiem z 11 

lipca 2008 r. Sąd ten uznał B. P. za winnego czynu z art. 296 § 2 w zw. z § 3 k.k. i 

art. 270 § 1 k.k. i art. 271 § 1 i 3 k.k. w zw. z art. 11 § 2 k.k.i art. 12 k.k. i za to 

wymierzył mu karę 3 lat pozbawienia wolności oraz grzywnę w wysokość stawek 

dziennych po 100 zł każda, natomiast J. W. Sąd uznał za winnego czynu z art. 296 

§ 2 w zw. z § 3 k.k. i art. 270 § 1 k.k. w zw. z art. 11 § 2 k.k. w zw. z art. 12 k.k. i za 

to wymierzył mu karę 2 lat pozbawienia wolności z warunkowym zawieszeniem jej 

wykonania na okres próby 5 lat oraz grzywnę w wysokości 150 stawek dziennych 

po 150 zł każda. Sąd Rejonowy przyjął, że J. W. spowodował w mieniu ZUS szkodę 

majątkową w wielkich rozmiarach wynoszącą co najmniej 14 511 470 zł. 

Apelacje od tego wyroku złożyli obrońcy oskarżonych i prokuratura. Wniosek Sądu 

Okręgowego […] o przekazanie sprawy do rozpoznania innemu sądowi z uwagi na 

dobro wymiaru sprawiedliwości nie został uwzględniony przez Sąd Najwyższy. 

Wyrokiem z 3 grudnia 2009 r. Sąd Okręgowy w […] uchylił opisany wyżej wyrok 

Sądu Rejonowego i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania. Afera I., w tym 

sprawa wydania wyroku przez Sąd Rejonowy  przeciwko osobom w niej 

oskarżonym, była przedmiotem zainteresowania opinii publicznej, w tym mediów. 

W prasie pojawiło się szereg krytycznych wypowiedzi na temat łagodności kar 



8 
 

orzeczonych w opisanym wyroku. Postępowanie karne w sprawie J. W. nie zostało 

prawomocnie zakończone.  

Umowa nabycia biurowca przez ZUS została unieważniona przez sąd 

cywilny. Prawomocnym wyrokiem Sądu Apelacyjnego z dnia 22 grudnia 2003 r. 

orzeczony został zwrot nieruchomości na rzecz spółki I. z obowiązkiem zwrotu 

przez zbywcę na rzecz ZUS kwoty 24 mln zł z odsetkami ustawowymi, która stała 

się przedmiotem postępowania egzekucyjnego,w toku którego zlicytowano 

nieruchomości dłużnika J. W. na łączną kwotę 19,2 mln zł. Do marca 2004 r. 

przekazano na rzecz ZUS kwotę ponad 9,8 mln zł ZUS nie wyegzekwował całej 

kwoty należnej mu na podstawie wyroku. 

W maju 2008 r. Prokuratora Okręgowa wszczęła śledztwo w sprawie 

podejrzenia popełnienia przestępstwa z art. 299 § 1 k.k., które zostało ostatecznie 

umorzone postanowieniem z 31 maja 2010 r. wobec braku danych dostatecznie 

uzasadniających podejrzenie popełnienia przestępstwa.  

Sąd ustalił ponadto, że powstała w 1989 roku S. sp. z o.o. prowadzi 

działalność gospodarczą w branży […]. Do 2002 r. wspólnikami S. sp. z o.o. byli J. 

S., który w 2002 r., zbył swój udział w spółce na rzecz E. W. oraz E. W., od 2002 r. 

większościowy wspólnik spółki i prezes jej zarządu od 2001 r. do chwili obecnej. W 

latach 1989-1992 pracownikiem spółki był J. P., który po okresie prowadzenia 

własnej działalności, ponownie podjął pracę w powodowej spółce we wrześniu 2001 

roku z inicjatywy E. W., a od 1 stycznia 2002 r. został wiceprezesem zarządu spółki 

jako znana E. W. osoba dysponująca kwalifikacjami, doświadczeniem, znajomością 

języka niemieckiego i dobrymi kontaktami na rynku […].  We wrześniu 2001 r. żona 

J. P. – A. P. była wiceprezesem Sądu Rejonowego […] nadzorującym sprawy 

z  zakresu prawa pracy i prawa rodzinnego. W 2007 r. objęła funkcję prezesa Sądu 

Rejonowego […], jest także członkiem Kolegium Sądu Okręgowego w […]. 

Powodowa spółka była od 2002 r. większościowym udziałowcem Sx. spółki z o.o. 

(powstałej w 2002 r.), od 2003 r. jedynym udziałowcem Sx. spółki z o.o. (powstałej 

w 2003 r.), a od 2004 r. większościowym udziałowcem C. spółki z o.o. (powstałej w 

2004 r.)., prowadzących działalność w branży odzieżowej. W latach 2002-2004 S. 

sp. z o.o. i spółki od  niej zależne nabywały między innymi przedsiębiorstwa i 



9 
 

nieruchomości w […] za środki własne i środki z zaciągniętych na ten cel kredytów. 

Dotychczas spółka S. nie odnotowała strat w swojej działalności.         

Według dalszych ustaleń Sądu Okręgowego, po ukazaniu się artykułu „[…]" i 

wyemitowaniu reportażu „[…]", S. sp. z o.o. zaczęła mieć problemy ze swoimi 

dostawcami i kontrahentami, a także zakłócona została produkcja w zakładach tej 

spółki i spółek od niej zależnych z uwagi na niepokoje wśród pracowników. 

Handlowcy zauważyli spadek obrotów; spadła efektywność zakładów S. sp. z o.o. i 

spółek od niej zależnych a także obniżył się dotychczasowy poziom zaufania do 

spółki jako kontrahenta i klienta banków kredytujących jej działalność gospodarczą. 

Powołując się na artykuły „[…]" oraz reportaż „[…]", od […] 2009 r. T. S. i M. S. 

załączali te publikacje do szeregu pism składanych w różnego rodzaju 

postępowaniach, w szczególności w celu podważenia wiarygodności E. W., z którą 

pozostawali w konflikcie.  

Podczas przygotowywania materiałów do artykułu „[…]" oraz reportażu „[…]" 

B. K. i J. J. rozmawiali z prokuratorem R. S. z Prokuratury Okręgowej, radcą 

prawnym ZUS P. J., przewodniczącym Wydziału  Karnego Sądu Rejonowego […], 

prezes Sądu Rejonowego […], a także z rzecznikiem Sądu Okręgowego […], 

próbowali się skontaktować - jednak bezskutecznie - z  J. W. i B. P. Korzystali także 

z uzyskanych od  informatora zastrzegającego anonimowość informacji na temat J. 

W., jego interesów, interesów prowadzonych przez jego żonę E. W. oraz na temat 

sądu, przed którym toczył się proces w sprawie afery  I. 

Podczas przygotowywania spornych publikacji B. K. i J. J. rozmawiali z E. W. 

w siedzibie powodowej spółki, rejestrując przebieg rozmowy za pomocą ukrytej 

kamery. Część jej wypowiedzi została wyemitowana w reportażu lub zamieszczona 

w artykule. Po odbytej rozmowie z  dziennikarzami E. W. wysłała im maila z […] 

2009 r., w  którym wskazała na konieczność dokonania przez nich rzetelnej 

weryfikacji szeregu okoliczności przed upublicznieniem przez nich absurdalnych 

insynuacji kierowanych pod jej adresem i jej współpracowników. E. W. 

poinformowała dziennikarzy, że bezpośrednim powodem powołania J. P. do 

zarządu S. sp. z o.o. była rezygnacja J. S. Wskazała na celowość sprawdzenia 

przez dziennikarzy przebiegu kariery zawodowej, kwalifikacji i doświadczenia 



10 
 

zawodowego J. P. przed oceną motywów jego zatrudnienia w spółce. Nadto 

podniosła, że dane finansowe publikowane przez S. sp. z o.o. wskazują na źródła 

środków wydatkowanych przez S. sp. z o.o. na zakup zakładów produkcyjnych i na 

inne inwestycje. Zaznaczyła, że przy analizie należy zwrócić uwagę na wyniki, 

fundusze własne i kredyty. B. K. i J. J. przed opracowaniem ostatecznej wersji 

publikacji rozmawiali także z J. P. 

Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, Sąd Okręgowy uwzględnił 

powództwo w przeważającej części uznając, że pozwani dopuścili się bezprawnego 

naruszenia dobrego imienia powodowej S.spółki z o.o. przez bezpodstawne 

sugerowanie że zaskakująco dobra sytuacja spółki wynikała z możliwości prania 

brudnych pieniędzy uzyskanych z przestępstwa popełnionego przez J. W. Ponadto 

kontekst publikacji i programu telewizyjnego oraz zamieszczone wypowiedzi 

bezpodstawnie sugerowały, że członkowie zarządu powodowej Spółki E. W. i W. P. 

korumpowali wymiar sprawiedliwości, ponieważ powiązano te osoby z wydaniem 

przez Sąd Rejonowy wyroku w sprawie B. P. i J. W. przedstawionego jako 

wyjątkowo łagodny dla J. W. Naruszenie dóbr osobistych powodowej Spółki było, 

zdaniem Sądu Okręgowego, bezprawne i zawinione przez dziennikarzy, którzy 

poprzez zamieszczenie kwestionowanych przez powoda wypowiedzi naruszyli 

obowiązki wskazane w art. 10 i 12 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo 

prasowe, nie dochowując szczególnej staranności i rzetelności dziennikarskiej 

w gromadzeniu i wykorzystaniu materiałów służących przygotowaniu spornego 

artykułu prasowego i audycji telewizyjnej. W tej sytuacji Sąd zastosował na 

podstawie art. 24 § 1 w związku z art. 43 k.c. i art. 38 ust. 1 prawa prasowego 

postulowane przez powoda niemajątkowe oraz majątkowe środki ochrony dóbr 

osobistych nakazując pozwanym zamieszczenie oświadczeń o treści wskazanej 

w wyroku oraz zasądzając- na podstawie art. 448 k.c. - świadczenia pieniężne na 

cel społeczny wskazany w wyroku. Sąd Okręgowy oddalił żądanie zasądzenia 

zadośćuczynienia na rzecz powoda wskazując, że skoro powodowa Spółka jest 

osobą prawną, to wystarczająca jest zastosowana przez Sąd forma rekompensaty 

w postaci nałożenia na pozwanych obowiązku uiszczenia stosownych kwot na 

rzecz Polskiego Komitetu Pomocy Społecznej.  



11 
 

Wyrok Sądu Okręgowego zaskarżyli apelacjami: powodowa Spółka oraz 

pozwani: T. S.A., R. sp. z o.o. i W. M. oraz B.K. i J. J. Po ich rozpoznaniu Sąd 

Apelacyjny wyrokiem z dnia 17 kwietnia 2014 roku zmienił zaskarżony wyrok 

jedynie poprzez zmianę miejsca i sposobu opublikowania oświadczeń - nie 

bezpośrednio przed programem „[…]”, lecz przed programem „[…]” i nie na stronie 

[…], lecz na stronie […] tygodnika „[…]”, dostosowując sposób usunięcia skutków 

naruszenia dóbr osobistych powoda do sposobu, w  którym doszło do tego 

naruszenia. W pozostałej części oddalił apelacje pozwanych oraz oddalił apelację 

powodowej Spółki w całości, podzielając ocenę Sądu pierwszej instancji co do 

braku przesłanek do zasądzenia na rzecz powoda zadośćuczynienia w 

dochodzonym rozmiarze. 

Skargi kasacyjne od powyższego wyroku Sądu Apelacyjnego wywiedli: 

powodowa Spółka oraz pozwani: T. S.A., B. K. i J. J. 

Powodowa Spółka formułując zarzut naruszenia prawa materialnego - art. 24 

§ 1 w zw. z art. 448 k.c. przez błędną wykładnię i niewłaściwe zastosowanie, 

domagała się uchylenia zaskarżonego wyroku wydania wyroku reformatoryjnego  

uwzględniającego apelację powoda i oddalającego apelacje wniesione 

przez pozwanych.  

Pozwana T. S.A. zarzuciła naruszenie naruszenie art. 24 § 1 k.c., art. 448 k.c. 

oraz art. 12 ust. 1 pkt 1 prawa prasowego w związku z art. 24 § 1 k.c. Wniosła  o 

uchylenie zaskarżonego wyroku w części dotyczącej pozwanej T. S.A. w całości i 

przekazanie sprawy Sądowi Apelacyjnemu do ponownego rozpoznania, 

ewentualnie o uchylenie zaskarżonego wyroku w części dotyczącej pozwanej T. 

S.A. i oddalenie powództwa w stosunku do T. S.A. w całości.  

Pozwani B. K.i J. J. zarzucili naruszenie prawa materialnego tj. art. 23 k.c. 

oraz art. 24 k.c. w zw. z art. 10 ust. 1 i 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 26 stycznia 

1984 roku - Prawo prasowe w zw. z art. 328 § 2 k.p.c. Wnieśli o uchylenie wyroku w 

zaskarżonej części i orzeczenie przez Sąd Najwyższy, co do istoty sprawy poprzez 

oddalenie powództwa wobec pozwanych w całości, ewentualnie uchylenie wyroku 

Sądu pierwszej instancji w całości i wyroku Sądu drugiej instancji w zaskarżonej 

części i przekazanie sprawy Sądowi pierwszej instancji do ponownego rozpoznania. 



12 
 

Sąd Najwyższy zważył, co następuje: 

W postępowaniu w sprawie o ochronę dóbr osobistych sąd powinien 

w pierwszym rzędzie ocenić, czy w świetle ustaleń faktycznych poczynionych na 

podstawie wyników postępowania dowodowego w powiązaniu z żądaniem pozwu, 

twierdzeniami powoda oraz pozwanego, zdarzenie wskazane przez powoda 

spowodowało naruszenie wskazanego przez powoda dobra osobistego, na czym to 

naruszenie polegało oraz jaki był jego skutek. W razie przesądzenia, że do 

naruszenia dobra osobistego doszło, na sądzie ciąży powinność oceny, czy 

naruszenie to było bezprawne, przy czym ciężar wykazania braku bezprawności 

spoczywa na pozwanym. W przypadku, gdy zdarzeniem wskazywanym przez 

powoda jako źródło naruszenia dobra osobistego jest publikacja prasowa, ocena tej 

kwestii powinna uwzględniać stanowisko Sądu Najwyższego wyrażone 

w uchwale  składu siedmiu sędziów z dnia 18 lutego 2005 r., III CZP 53/04 

(OSNC  2005, nr 7-8, poz. 114), zgodnie z którą wykazanie przez dziennikarza, 

że  przy zbieraniu i wykorzystaniu materiałów prasowych działał w obronie 

społecznie uzasadnionego interesu oraz wypełnił obowiązek zachowania 

szczególnej staranności i rzetelności, uchyla bezprawność działania dziennikarza. 

Jeżeli zarzut okaże się nieprawdziwy, dziennikarz zobowiązany jest do jego 

odwołania. W  przypadku żądania zasądzenia na rzecz powoda odpowiedniej sumy 

tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę lub odpowiedniej sumy 

pieniężnej na wskazany przez niego cel społeczny, na powodzie spoczywa 

obowiązek wykazania winy pozwanego, będącej przesłanką zastosowania tego 

środka ochrony naruszonego dobra osobistego (por. uzasadnienie uchwały 

składu  siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z dnia 9 września 2008 roku, III CZP 

31/08, OSNC 2009, nr 3, poz. 36, wyroki Sądu Najwyższego: z dnia 12 grudnia 

2002 r., V CKN 1581/00, OSNC 2004, nr 4, poz. 53; z dnia 1 kwietnia 2004 r., II CK 

115/03, niepubl.; z dnia 16 września 2004 r., IV CK 707/03, niepubl., z dnia 

17  marca  2006 roku, I CSK 81/05, OSP 2007, nr 3, poz. 30), a także uzasadnienie 

wyroku  Trybunału Konstytucyjnego z dnia 7 lutego 2005 r., SK 49/03, OTK 2005, 

Nr 2A, poz. 13). Przesądzenie zaistnienia wskazanych wyżej przesłanek 

odpowiedzialności pozwanego jest podstawą do dokonania przez sąd oceny, 

czy  skutki naruszenia dobra osobistego mogą być usunięte przez zastosowanie 



13 
 

zaproponowanych przez powoda środków ochrony o charakterze niemajątkowym 

i/lub majątkowym, w szczególności czy są one adekwatne do sposobu naruszenia 

oraz charakteru i rozmiaru jego skutków oraz czy prowadzą do uzyskania 

przez  powoda należnej rekompensaty bez nadmiernego i nie uzasadnionego 

okolicznościami każdego indywidualnie rozpatrywanego przypadku obciążenia 

zobowiązanego. 

Rozpatrując skargę kasacyjną powódki należy podnieść, że w świetle 

przyjętej przez Sąd Apelacyjny koncepcji rozstrzygnięcia (kwestionowanej przez 

pozwanych, o czym niżej), sformułowane w niej zarzuty naruszenia art. 24 § 1 k.c. 

oraz art. 448 k.c. nie zasługują na uwzględnienie. W nauce prawa i judykaturze 

ugruntowany jest pogląd, że w sprawie o naruszenie dóbr osobistych, zmierzający 

do usunięcia skutków naruszenia dobra osobistego środek o charakterze 

niemajątkowym, powinien być dostosowany do sposobu, w jaki doszło do 

tego  naruszenia. Oświadczenie sprawcy mające na celu usunięcie skutków 

naruszenia dobra osobistego pokrzywdzonego powinno dotrzeć do tego grona osób, 

które zapoznały się z informacjami naruszającym te dobra (por. wyroki Sądu 

Najwyższego: z dnia 10 września 2009 r., V CSK 64/09, nie publ., z dnia 

8  lutego  2008 r., I CSK 345/07, nie publ. oraz z dnia 27 marca 2013 r., I CSK 

618/12, OSNC-ZD 2014, nr 1, poz. 13). Zmiana wyroku Sąd Okręgowego 

w zakresie dotyczącym miejsca i czasu publikacji oświadczeń pozwanych 

dokonana przez Sąd Apelacyjny uwzględnia to trafne stanowisko i zasługuje 

na aprobatę. Sąd Apelacyjny nie naruszył także art. 448 k.c. akceptując oddalenie 

przez Sąd Okręgowy żądania zasądzenia od pozwanych - obok odpowiednich sum 

na cel społeczny wskazany przez powoda- także odrębnych kwot tytułem 

zadośćuczynień na rzecz powodowej Spółki. Sąd drugiej instancji nie przekroczył tu 

granic sędziowskiego uznania, wskazując na motywy przyjęcia, za Sądem 

Okręgowym, iż rozmiar uszczerbku w dobrach niemajątkowych doznanego przez 

powodowa Spółkę nie uzasadniał zasądzenia na rzecz powoda tych świadczeń. 

Z tych przyczyn skarga kasacyjna powódki podlegała oddaleniu jako bezzasadna 

(art. 39814 k.p.c.).  

Skargi kasacyjne pozwanych zawierają podobne podstawy i koncentrują się 

wokół zarzutów, że po pierwsze- kwestionowane publikacje w postaci artykułu 



14 
 

prasowego i audycji telewizyjnej nie naruszyły dóbr osobistych powodowej Spółki, 

bo nie dotyczyły jej działalności, lecz były poświęcone głośnej w […] tak zwanej 

aferze I. oraz zapadłemu w tej sprawie wyrokowi Sądu Rejonowego […], zaś 

przedmiotem zainteresowania autorów były wymienione w tych publikacjach osoby 

fizyczne – J. W., skazany w aferze I., jego żona  E. W., jej współpracownik J. P., 

będący mężem A. P. - prezes Sądu Rejonowego, w którym zapadł wyrok w sprawie 

karnej przeciwko J. W. oraz powiązania istniejące między tymi osobami fizycznymi. 

Po drugie skarżący zarzucili dokonanie przez Sąd Apelacyjny błędnej oceny, jakoby 

autorzy publikacji naruszyli ciążący na nich obowiązek dochowania szczególnej 

staranności i rzetelności dziennikarskiej przy gromadzeniu i wykorzystywaniu 

materiałów. W konsekwencji kwestionowali stanowisko Sądu drugiej instancji co do 

bezprawnego i zawinionego postępowania autorów publikacji prasowej i audycji 

telewizyjnej, skutkującego nałożeniem na pozwanych solidarnie obowiązków 

wskazanych w wyroku Sądu Okręgowego, nieznacznie  zmienionym przez Sąd 

Apelacyjny.  

Ocenę zasadności tych zarzutów należy rozpocząć od przypomnienia, 

że stosownie do art. 43 k.c., przepisy o ochronie dóbr osobistych osób fizycznych 

stosuje się odpowiednio do osób prawnych. W orzecznictwie i nauce prawa zgodnie 

przyjmuje się, że dobra osobiste osób prawnych to wartości niemajątkowe, dzięki 

którym osoba prawna może funkcjonować zgodnie ze swym zakresem działań 

(por.  wyroki Sądu Najwyższego: z dnia 14 listopada 1986 r., II CR 295/86, OSNCP 

z 1988, nr 2-3, poz. 40, z dnia 28 maja 1999 r., I  CKN 16/98, OSNC z 2000 r., nr 2, 

poz. 25, z dnia 11 stycznia 2007 r., II CSK 392/06, OSP 2009 r., nr 5, poz. 55). 

W orzecznictwie i nauce prawa zgodnie przyjmuje się, że osobom prawnym 

przysługują takie dobra osobiste jak dobre imię (dobra sława, reputacja, autorytet), 

nazwa (firma) lub tajemnica korespondencji (por. wyroki Sądu Najwyższego: z dnia 

7 marca 2003 r., I CKN 100/01, z dnia 14 maja 2009 r.,I CSK 440/08, nie publ.). 

Dobre imię osoby prawnej naruszają takie zarzuty, które - obiektywnie oceniając - 

przypisują jej niewłaściwe postępowanie mogące spowodować utratę zaufania do 

niej, potrzebnego do realizacji zamierzonych przez nią celów w ramach 

prowadzonej działalności (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 27 marca 2013 r., 

I CSK 518/12, OSNC-ZD 2014, nr 1, poz. 13). W orzecznictwie i nauce prawa za 



15 
 

tego rodzaju naruszenia uważa się się formułowanie nieprawdziwych zarzutów 

dotyczących przykładowo niskiej jakości wytwarzanych produktów lub 

świadczonych usług, nierzetelnego wypełniania przez daną osobę prawną 

zobowiązań publicznoprawnych i prywatnoprawnych (nie uiszczanie podatków, 

składek na ubezpieczenie społeczne, nie spłacanie kredytów bankowych lub 

innych  długów), niewłaściwego traktowania pracowników (mobbing, zaleganie 

z wypłacaniem wynagrodzeń), niewłaściwego podejścia do klientów (niekulturalne 

traktowanie klientów, nierzetelne załatwianie skarg i  reklamacji) - por. wyroki Sądu 

Najwyższego: z dnia 10 maja 2007 r., III CSK 73/07, nie publ. oraz z dnia 

28 września 2008 roku, II CSK 126/08 , nie publ. 

W przypadku sformułowania przez osobę prawną zarzutu naruszenia jej 

dobrego imienia niezbędne jest rozróżnienie między naruszeniem dobra osobistego 

określonej osoby prawnej oraz dóbr osobistych konkretnych osób fizycznych 

wchodzących w skład jej organów. Istotne jest bowiem, czy kwestionowane 

informacje dotyczące określonych osób fizycznych odnoszą się równocześnie do 

postępowania tych osób jako piastunów organu, związanego z przedmiotem 

działalności danej osoby prawnej w sferze publicznej, a więc jej aktywnością na 

polu działalności gospodarczej lub społecznej, czy też dotyczą innych kwestii 

związanych z życiem osobistym lub innego rodzaju działaniami tych osób 

fizycznych, nie odnoszących się bezpośrednio do przedmiotu działalności 

określonej osoby prawnej. To rozróżnienie jest istotne w niniejszej sprawie, zaś 

punktem wyjścia dla przeprowadzenia tego rodzaju oceny powinna być analiza 

treści kwestionowanych publikacji. Już same ich tytuły - „[…]” oraz „[…]” w 

powiązaniu z motywami przewodnimi publikacji prasowej i audycji telewizyjnej, 

jakimi są po pierwsze tak zwana afera I., po drugie zapadły w tej sprawie wyrok 

Sądu Rejonowego […], świadczą o tym, że przedmiotem obu publikacji nie jest 

bezpośrednio S. spółka z o.o. jako taka w kontekście różnych aspektów 

prowadzonej przez nią działalności gospodarczej w branży […]. Pierwszy z tych 

tytułów odnosi się do transakcji między spółką I. i ZUS, której przedmiotem była 

sprzedaż biurowca kupionego przez spółkę I. (kierowaną przez prezesa zarządu J. 

W.) za 10 mln i odsprzedanego następnie […] oddziałowi ZUS za 25 mln złotych. 

Drugi tytuł nawiązuje do wyroku wydanego w sprawie karnej przeciwko B. P. i J. W. 



16 
 

Z całości treści obu tych publikacji można wywieść niewątpliwie krytyczny stosunek 

autorów do działań J. W. oraz dyrektora […]  oddziału ZUS B. P. dotyczących 

transakcji nabycia przez ZUS biurowca, następnie unieważnionej przez sąd oraz 

krytyczny stosunek dziennikarzy do wyroku skazującego J. W. na karę pozbawienia 

wolności w zawieszeniu jako karę zbyt łagodną i nieproporcjonalną do wagi 

postawionego mu zarzutu. Kwestionowane publikacje nie zawierają natomiast 

bliższych informacji, zarzutów lub krytycznych ocen dotyczących bezpośrednio 

takich istotnych z punktu widzenia przedmiotu działalności gospodarczej 

powodowej Spółki zagadnień jak przykładowo- jakości produkowanych przez nią 

towarów lub świadczonych usług, stosunku Spółki do jej klientów, pracowników, 

kontrahentów, fiskusa, banków, wiarygodności i rzetelności biznesowej itp. 

Przedmiotem zainteresowania autorów i bohaterami publikacji prasowej oraz 

audycji telewizyjnej są wskazane w niej osoby fizyczne, w tym E. W. i J. P., a więc 

osoby wchodzące wprawdzie w skład zarządu powodowej Spółki, ale opisane w 

obu publikacjach nie tyle w związku z pełnionymi przez te osoby funkcjami 

w powodowej Spółce i ich działaniami jako piastunów organu tej spółki, ile przede 

wszystkim z uwagi na osobiste powiązania tych osób z J. W. i A. P. w kontekście 

będącej tematem obu publikacji sprawy zakupu przez ZUS biurowca oraz wyroku 

Sądu Rejonowego wydanego w sprawie karnej.  

W orzecznictwie wskazuje się, że do naruszenia dobrego imienia osoby 

prawnej mogą prowadzić zarzuty odnoszące się do osób fizycznych wchodzących 

w skład jej organu, jeśli przedmiotem zarzutów lub krytycznych ocen są takie ich 

działania, które z uwagi na przedmiot, charakter oraz przede wszystkim cel, dają 

się przypisać danej osobie prawnej. Z treści kwestionowanych publikacji wynika, 

że  dziennikarze interesują się nie tyle powodową spółką S. jako taką, ile źródłem 

pochodzenia prywatnego, jak to określają, majątku E. W., w skład  którego wchodzi 

bezspornie powodowa Spółka. Zainteresowanie to wynika wyłącznie z tej przyczyny, 

że jest ona żoną J. W. - osoby skazanej w sprawie karnej związanej z zakupem 

biurowca przez ZUS, w sytuacji, w której los pieniędzy pochodzących z zapłaconej 

przez ZUS ceny zakupu nieruchomości jest nieznany. Z przytoczonej przez 

dziennikarzy, a nie kwestionowanej co do prawdziwości podanych informacji - 

wypowiedzi radcy prawnego ZUS P. J. wynika bowiem, że ZUS zmuszony był w 



17 
 

celu odzyskania pieniędzy wszcząć postępowanie egzekucyjne, które jednak 

nie  doprowadziło do pełnego zaspokojenia jego roszczeń wynikających 

z unieważnionej przez sąd transakcji. Z kolei z wypowiedzi prokuratora R. S. 

wynikało, że prokuratura wszczęła postępowanie w sprawie podejrzenia 

popełnienia przestępstwa z art. 299 k.k.  

Z uwagi na to, że powodem jest w niniejszej sprawie spółka S. oraz z uwagi 

na treść pozwu wyznaczającą zakres kognicji sądu orzekającego, poza zakresem 

ustaleń i ocen prawnych musi pozostawać w rozpoznawanej sprawie kwestia, czy 

we wskazanych publikacjach doszło do naruszenia dóbr osobistych J. W., E. W., J. 

P. oraz A. P., względnie do nieuzasadnionego zaprezentowania przez dziennikarzy 

w negatywnym świetle Sądu Rejonowego […] z uwagi na krytyczne uwagi autorów 

publikacji dotyczące treści i uzasadnienia wyroku sądu karnego w zakresie 

odnoszącym się do J. W. i wskazującego na motywy wymierzenia mu przez Sąd 

Rejonowy kary pozbawienia wolności w zawieszeniu.  

W uzasadnieniu zaskarżonego wyroku Sąd Apelacyjny wskazał, 

że  bohaterem publikacji nie była powodowa Spółka, a dziennikarze nie zawarli 

w  kwestionowanych publikacjach twierdzeń, że spółka S. uczestniczyła 

w przestępstwie prania brudnych pieniędzy, czerpała korzyści majątkowe 

z  niedozwolonych źródeł lub też by członkowie zarządu Spółki korumpowali […] 

wymiar sprawiedliwości. Niemniej jednak Sąd Apelacyjny uznał, że sformułowane 

w  obu publikacjach pytania obrazujące wątpliwości dziennikarzy były dla 

powodowej Spółki obraźliwe i naruszyły jej dobre imię, stąd zaaprobował nakazanie 

pozwanym przez Sąd pierwszej instancji opublikowanie oświadczeń 

przepraszających Spółkę za bezpodstawne sugestie, że okoliczności te miały 

miejsce oraz zasądził świadczenie pieniężne na cel społeczny wskazany przez 

powoda. Sąd Apelacyjny nie poświęcił jednak należytej uwagi wskazanej wyżej 

kwestii rozróżnienia między naruszeniem dobra osobistego określonej osoby 

prawnej oraz dóbr osobistych konkretnych osób fizycznych wchodzących w skład 

jej organów w kontekście podejmowania przez nie takich działań, które mogą być 

bezpośrednio zarachowane na poczet działań samej Spółki, co w świetle treści 

publikacji oraz przede wszystkim w świetle motywów zajęcia się tą problematyką 

przez pozwanych dziennikarzy oraz celów publikacji w kontekście istnienia 



18 
 

zainteresowania opinii publicznej zarówno tak zwaną aferą I., jak i sprawą karną, 

nie pozwala na odparcie sformułowanego w obu skargach zarzutu naruszenia art. 

24 § 1 k.c.               

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. 

nr 5, poz. 24 ze zm. - dalej pr. pras.), prasa, zgodnie z Konstytucją 

Rzeczypospolitej Polskiej, korzysta z wolności wypowiedzi i urzeczywistnia prawo 

obywateli do ich rzetelnego informowania, jawności życia publicznego oraz kontroli 

i   krytyki społecznej. Jest zobowiązana do prawdziwego przedstawiania 

omawianych zjawisk (art. 6 ust. 1 pr. pras.). Stosownie  do art. 12 ust. 1 pkt 1 tej 

ustawy, dziennikarze są zobowiązani zachować szczególną staranność przy 

zbieraniu i wykorzystywaniu materiałów prasowych, w tym zwłaszcza sprawdzić 

zgodność z prawdą uzyskanych informacji lub podać ich źródło (por. wyroki Sądu 

Najwyższego z dnia 8 października 1987 r., II CR 269/87, OSNC 1989, nr 4, 

poz. 66 oraz z dnia 5 kwietnia 2002 r., II CKN1095/99, OSNC 2003, nr 3, poz. 42).  

Dziennikarz dochowuje wskazanych aktów staranności w przypadku 

wykorzystania informacji o faktach pochodzących od osób zasługujących 

obiektywnie na wiarę, a więc przykładowo osób zaufania publicznego, do których 

orzecznictwo zalicza między innymi rzeczników prasowych, urzędników 

samorządowych i państwowych, a także przedstawicieli policji, sądów i prokuratury. 

Dziennikarze mają obowiązek zamieszczania w publikacjach informacji 

prawdziwych, a więc relacjonowania faktów w sposób zgodny z rzeczywistym 

przebiegiem zdarzeń i stanów faktycznych. Sąd Apelacyjny nie kwestionuje, 

że zawarte w obu publikacjach informacje na temat tak zwanej afery I. oraz na 

temat wyniku postępowania w sprawie karnej z nią związanej, według stanu na 

dzień publikacji artykułu i emisji audycji telewizyjnej, są zgodne z prawdą 

oraz  zostały oparte na wiarygodnych źródłach - na wypowiedziach prokuratora R. 

S., radcy prawnego ZUS P.J., dokumentach zawartych w aktach rejestrowych 

powodowej Spółki, a także aktach sprawy karnej Sądu Rejonowego. Polegają także 

na prawdzie zawarte w nich informacje o zatrudnieniu J. P., męża prezes Sądu 

Rejonowego […], przez E. W. w należącej do niej spółce S. Prawdziwe są 

informacje o zmianach w stanie osobowym wspólników powodowej spółki, o jej 

dobrej kondycji finansowej oraz inwestycjach. Polega na prawdzie informacja o 



19 
 

toczącym się postępowaniu przygotowawczym w sprawie podejrzenia popełnienia 

przestępstwa z art. 299 k.k. Zbierając materiały, autorzy korzystali z dostępnych im 

dokumentów, a nadto rozmawiali z bohaterami obu publikacji. Zamieścili 

wypowiedź E. W., że pieniądze na rozwój spółki S. pochodzą z kredytów i 

działalności gospodarczej, zaś ani spółka ani  sama E. W. nie mają nic wspólnego z 

interesami J. W. 

Jak to już podniesiono, w uzasadnieniu zaskarżonego wyroku Sąd 

Apelacyjny wskazał, że wprawdzie bohaterem publikacji nie była powodowa Spółka, 

ale sformułowane w obu publikacjach pytania i wątpliwości były dla powodowej 

Spółki obraźliwe i stanowiły bezprawne oraz zawinione naruszenie przez 

dziennikarzy dobrego imienia Spółki. Jest to kwestia o podstawowym znaczeniu dla 

wyniku rozpoznania skarg kasacyjnych pozwanych, dotykająca granic swobody 

dziennikarskiej w ferowaniu ocen i stawianiu pytań na kanwie przedstawionych 

prawdziwych informacji odnoszących się do określonych faktów. Zarówno 

w artykule prasowym, jak i w audycji telewizyjnej, dziennikarze istotnie sformułowali 

pytania wyrażające - nasuwające się im w świetle przedstawionych okoliczności - 

wątpliwości co do występowania- jak to sami określili - zastanawiających, ich 

zdaniem, zbiegów okoliczności. W świetle konstytucyjnej zasady wolności prasy 

i wypowiedzi kluczowa staje się odpowiedź na pytanie, czy tego rodzaju wyrażane 

przez dziennikarzy pytania na tle nasuwających się im wątpliwości, zawierające 

krytyczne, w podtekście, oceny referowanych zgodnych z prawdą faktów - stanowią 

działanie naruszające par exellence dobra osobiste określonej osoby fizycznej lub 

prawnej, czy też mieszczą się jednak w granicach wolności prasy i czy sąd może 

zakazać lub sankcjonować formułowanie tego rodzaju pytań i wątpliwości. 

Przyjmując powszechnie akceptowany w orzecznictwie zarówno sądów polskich, 

jak i Europejskiego Trybunału Praw Człowieka i Obywatela (por. wyrok ETPC 

z dnia 26 lutego 2002 r., Dichand& Others v. Austria, wyrok z dnia 7 maja 2002 r. 

McVicar v. The United Kingdom ) i nauce prawa podział wypowiedzi zawartych 

w publikacjach prasowych sensu largo na opisowe i ocenne, należy wskazać, 

że tylko pierwsze z nich, dotyczące faktów, można poddać klasyfikacji według 

kryteriów prawda - fałsz. Oceny natomiast czyli poglądy lub opinie, wartościują 

określone fakty, ale ich nie opisują, stąd nie poddają się tego rodzaju weryfikacji co 



20 
 

do ich ,,prawdziwości”, jak twierdzenia o faktach. Pojęcie „rzetelności” ma inne 

znaczenie w przypadku faktów i inne w przypadku ocen. Relacja o faktach jest 

rzetelna, jeśli oddaje prawdziwy przebieg zdarzeń lub stanów faktycznych. Nakaz 

dochowania rzetelności oznacza zakaz podawania przez dziennikarzy informacji 

kłamliwych. W stosunku do ocen brak jest podstaw do ich klasyfikowania 

jako  prawdziwe lub fałszywe. Ujemne oceny krytyczne podlegają natomiast - na 

wniosek osoby, której dotyczą - sądowej kontroli z punktu widzenia motywów 

osoby formułującej lub rozpowszechniającej tego rodzaju ocenę (w szczególności, 

czy motywem tym jest działanie w obronie społecznie uzasadnionego interesu, 

przejrzystości życia publicznego i realizowania prawa społeczeństwa do informacji, 

nie zaś chęć dokuczenia lub poniżenia osoby krytykowanej w opinii publicznej) oraz 

pod względem formy wypowiedzi krytycznej, w szczególności co do tego, czy forma 

ta nie jest obraźliwa, nadmiernie ekspresyjna lub nieadekwatna do okoliczności. 

Sąd Apelacyjny nie zawarł w uzasadnieniu zaskarżonego orzeczenia wywodów 

dotyczących przedstawionego rozróżnienia, co sprawia, że sformułowany w obu 

skargach kasacyjnych pozwanych zarzut naruszenia art. 12 ust. 1 pkt 1 prawa 

prasowego zasługuje na uwzględnienie. Nie sposób bowiem uznać, 

że  dziennikarze nie dochowali standardów staranności i rzetelności w zbieraniu, 

wykorzystaniu i przedstawieniu informacji co do faktów, których prawdziwości 

Sąd  nie zanegował, natomiast Sąd Apelacyjny nie wskazał przyczyn, dla których 

uznał, że niedopuszczalne było formułowanie przez dziennikarzy pytań 

w  kontekście wskazanych przez nich motywów podjęcia tematów obu publikacji 

oraz formy tychże wątpliwości. Nie oznacza to bynajmniej umniejszania zakresu 

należnej każdej osobie fizycznej i prawnej ochrony przysługujących im dóbr 

osobistych, zwłaszcza w sytuacji istnienia także innych  instrumentów prawnych 

służących tej ochronie. Zgodnie z obowiązującym w dacie wniesienia pozwu 

w niniejszej sprawie (2009 rok) art. 31 prawa prasowego, na wniosek 

zainteresowanej osoby fizycznej, prawnej lub innej jednostki organizacyjnej 

redaktor naczelny redakcji właściwego dziennika lub czasopisma był obowiązany 

opublikować bezpłatnie: 1) rzeczowe i odnoszące się do faktów sprostowanie 

wiadomości nieprawdziwej lub nieścisłej, 2)rzeczową odpowiedź na stwierdzenie 

zagrażające dobrom osobistym. Przepis ten utracił wprawdzie moc z dniem 



21 
 

14  czerwca 2012 r. na mocy wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 1 grudnia 

2010  r., sygn. akt K 41/07 (Dz. U. z 2010 r. Nr 235, poz. 1551), ale w 2009 roku 

powodowa Spółka oraz osoby fizyczne opisane w publikacjach, a nadto 

ewentualnie Sąd Rejonowy […] miały tego rodzaju możliwość rzeczowego 

wyjaśnienia opinii publicznej, że zawarte w publikacjach wątpliwości są  

pozbawione racjonalnych podstaw.  

W świetle krajowego, jak i europejskiego dorobku orzecznictwa jest 

niewątpliwe, że prasa ma prawo do prezentacji zjawisk ocenianych jako naganne, 

może też wyrażać związane z tym negatywne oceny, w tym także w formie pytań 

i  wątpliwości, jeśli opisywane zjawiska są ważne dla transparentności życia 

publicznego, budzą powszechne zainteresowanie, a ich przedstawianie leży 

w uzasadnionym interesie publicznym. Do zjawisk należy zaliczyć zarówno sprawę 

zakupu biurowca przez ZUS, jak i wynik głośnej sprawy karnej związanej z tą 

transakcją. Perspektywa ewentualnego postępowania sądowego nie powinna 

prowadzić do zachowań konformistycznych, autocenzury lub odmowy 

podejmowania przez prasę kontrowersyjnych tematów ze szkodą dla interesu 

publicznego. Nie oznacza to, rzecz jasna, przyzwolenia na niczym nieskrępowane 

postępowanie dziennikarzy i nie może stanowić usprawiedliwienia dla ekscesów, 

albowiem dziennikarze są jednoznacznie zobowiązani do respektowania dóbr 

osobistych bohaterów publikacji.  

Przyjmując, że doszło do bezprawnego oraz zawinionego naruszenia przez 

pozwanych dobrego imienia pozwanej Spółki, Sąd Apelacyjny zaaprobował 

zastosowanie przez Sąd Okręgowy wobec pozwanych - obok niemajątkowego 

środka ochrony dóbr osobistych - także środka o charakterze majątkowym 

w  postaci nałożenia na pozwanych, na podstawie art. 448 k.c. obowiązku 

uiszczenia kwot po 25 000 złotych na cel społeczny wskazany przez powoda - 

Polski Komitet Pomocy Społecznej. Odmienna ocena kwestii bezprawności 

prowadzić jednak musi do przyjęcia braku podstaw do zasądzenia od pozwanych 

solidarnie kwot wskazanych w wyroku Sądu Okręgowego.   

W tym stanie rzeczy orzeczono jak w sentencji (art. 39815 § 1 k.p.c.). 

 



22 
 

kc 

 

 

jw  

  
  

 


