
 

 

 
 
 

Sygn. akt III SK 15/09 
 
 
 

WYROK 
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 

 
Dnia 14 stycznia 2010 r. 

Sąd Najwyższy w składzie : 
 

SSN Kazimierz Jaśkowski (przewodniczący) 

SSN Zbigniew Korzeniowski 

SSN Andrzej Wróbel (sprawozdawca) 

 
Protokolant Dorota Białek 
 

w sprawie z powództwa Telewizji Polsat S.A. w Warszawie 

przeciwko Przewodniczącemu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w Warszawie 

w sprawie decyzji pozwanego z dnia 22 marca 2006 r., nr 2/2006, 

po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw 

Publicznych w dniu 14 stycznia 2010 r., 

skargi kasacyjnej powoda od wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie 

z dnia 8 października 2008 r., sygn. akt VI ACa 332/08, 

 

 
oddala skargę kasacyjną. 
 

 
                                           Uzasadnienie: 

 

Sąd Okręgowy w Warszawie wyrokiem z dnia  29 listopada 2007 r. sygn. akt 

XX GC 582/06 oddalił odwołanie Telewizji Polsat S.A. w Warszawie , dalej jako 

„powódka” lub „Telewizja Polsat” od decyzji przewodniczącego Krajowej Rady 



 

 

2

Radiofonii i Telewizji, dalej jako „pozwany”, z dnia 22 marca 2006 r. nr 2/2006 

stwierdzającej naruszenie przez powódkę art. 18 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 grudnia 

1992 r. o radiofonii i telewizji (jednolity tekst:  Dz.U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2531 ze 

zm., dalej jako „ustawa”) przez wyemitowanie w dniu 26 lutego 2006 r. audycji z 

cyklu „K. W." i nakładającej na tego nadawcę karę pieniężną w wysokości 500.000 

zł. 

Sąd pierwszej instancji ustalił między innymi, że w dniu 26 lutego 2006 r. 

Telewizja Polsat wyemitowała audycję autorstwa Kuby W., który prowadził 

rozmowę, opartą na formule wywiadu, z Kazimierą S. Jednym z poruszanych tam 

tematów była osoba i działalność Magdaleny B., dziennikarki katolickiego Radia 

Maryja Została ona nazwana przez Kazimierę S. „starą dziewczynką" w kontekście 

prowadzonej przez nią działalności, polegającej na organizowaniu katolickich 

podwórkowych kółek różańcowych dla dzieci oraz w związku z charakterystycznym 

sposobem artykulacji głosu podczas odmawiania modlitwy prowadzonej na antenie 

tego radia. Miało wówczas miejsce parodiowanie sposobu wykonywania M. B. 

modlitwy, co naruszało uczucia religijne odbiorców i spotkało się z protestami 

widzów. Zarówno prowadzący program, jak i uczestnicząca w nim K. S. nie 

wiedzieli wówczas, że dziennikarka Radia Maryja  jest osobą niepełnosprawną. 

Audycja była odtwarzana publicznie, po jej uprzednim nagraniu w studiu. 

Sąd pierwszej instancji uznał, że doszło do naruszenia czci dziennikarki 

Radia Maryja poprzez nazwanie jej „starą dziewczynką” oraz do ośmieszenia 

prowadzonej przez nią działalności publicznej, co mogło narazić tę osobę na utratę 

zaufania publicznego do pracy z młodymi ludźmi, wskutek nadszarpnięcia jej 

dobrego imienia. 

Zdaniem Sądu pierwszej instancji, zarówno prowadzący audycję, jak i 

producent programu nie dochowali należytej staranności i rzetelności 

dziennikarskiej, w zakresie zebrania informacji na temat przyczyn specyficznej 

artykulacji głosu przez Magdalenę B. (art. 12 ust. 1 pkt 2 Prawa prasowego), 

doprowadzając do naruszenia jej dóbr osobistych. 

Sąd pierwszej instancji zgodził się z poglądem pozwanego, że parodiowanie 

sposobu wykonywania modlitwy, jak w niniejszej sprawie, nie znajduje akceptacji w 

społeczeństwie i może prowadzić do naruszenia uczuć religijnych. Taka opinia ma 



 

 

3

oparcie w kierowanych do pozwanego skargach odbiorców. Osoby te mogły 

odebrać takie traktowanie słów modlitwy jako brak szacunku dla realizowanych 

przez osoby wierzące praktyk religijnych. 

Sąd Okręgowy nie dopatrzył się naruszenia przez przewodniczącego 

Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wskazanych przez skarżącą Spółkę przepisów 

Kodeksu postępowania administracyjnego, podnosząc że Telewizja Polsat miała 

świadomość wszczęcia przez organ nadzoru postępowania w związku z emisją 

spornej audycji i nic nie stało na przeszkodzie zapoznaniu się ze skargami widzów. 

W ocenie Sądu pierwszej instancji, nie doszło do naruszenia art. 53 ust. 2 w 

związku z  art. 10 ust. 3 i 4 ustawy poprzez wadliwe zastosowanie tych przepisów, 

gdyż wskazany tam tryb postępowania ma charakter fakultatywny, co wynika z 

wykładni gramatycznej powołanej wyżej unormowania. 

Sąd pierwszej instancji uznał, że art. 10 ust. 1 Konwencji o Ochronie Praw 

Człowieka i Podstawowych Wolności wprawdzie ustanawia  bardzo szeroko 

rozumianą swobodę wyrażania, przekazywania i odbioru myśli, ale jednocześnie 

przewiduje również możliwość wprowadzenia ustawowych ograniczeń w 

korzystaniu z tej swobody, m.in. w celu ochrony dobrego imienia innych osób, co w 

polskim ustawodawstwie znajduje odbicie w art. 12 ust. 1 Prawa prasowego oraz w 

art. 23, 24 Kodeksu cywilnego, gdzie przewidziano, opartą na zasadzie 

domniemania, bezprawność naruszeń dóbr osobistych. 

Sąd pierwszej instancji  podkreślił, że nie był to pierwszy przypadek 

podejmowania przez Telewizję Polsat działań zmierzających do naruszenia dóbr 

osobistych innych osób oraz wykazujących lekceważący stosunek wobec 

wyznawców różnych religii, o czym świadczą wystąpienia przewodniczącego 

Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, pod kątem przestrzegania zasad określonych 

w art. 18 ustawy. W myśl tego przepisu - audycje i inne przekazy nie mogą 

propagować działań sprzecznych z prawem, z polską racją stanu oraz postaw i 

poglądów sprzecznych z moralnością i dobrem społecznym. Powinny szanować 

przekonania religijne odbiorców, a zwłaszcza chrześcijański system wartości. 

 

Sąd Apelacyjny w Warszawie wyrokiem z dnia  8.10.2008 r. sygn. akt VI ACa 

332/08 oddalił apelację powódki od powyższego wyroku Sądu pierwszej instancji 



 

 

4

 

Sąd Apelacyjny uznał, że chybiony jest zarzut dopuszczenia się przez 

pozwanego naruszenia art. 53 ust. 2 ustawy wobec zastosowania przewidzianej 

tam sankcji bez dokonania czynności przewidzianych art. 10 ust. 3 i  4 tej ustawy 

jest on chybiony. 

Wprawdzie na wstępie zaskarżonej decyzji przytaczano zarówno ustęp 1 jak 

i 2 art. 53 ustawy,  ale zdaniem Sądu Apelacyjnego,  nie ulega wątpliwości, że 

podstawę prawną nałożenia na powodową Spółkę kary pieniężnej stanowił art. 53 

ust. 1 ustawy, co znajduje potwierdzenie w końcowym uzasadnieniu przedmiotowej 

decyzji oraz w treści uchwały Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nr 144/2006 z 

dnia 16 marca 2006 r. upoważniającej przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii 

i Telewizji do nałożenia na nadawcę audycji z cyklu „Kuba W." kary pieniężnej. 

Według Sądu Apelacyjnego, „Taki tryb jest niezależny od przewidzianej w 

art. 53 ust. 2 ustawy możliwości wymierzenia podmiotowi emitującemu dany 

program (który narusza przepisy ustawy) który w decyzji wydanej na podstawie art. 

10 ust. 4 cytowanej wyżej ustawy”. 

W ocenie Sądu Apelacyjnego, przewidziane w art. 10 ust. 4 ustawy  

kompetencje przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji do 

podejmowania określonych czynności nie są obligatoryjne. Ich przedsięwzięcie nie 

jest konieczne do zastosowania wobec nadawcy dolegliwości finansowej, o której 

mowa w art. 53 ust. 1 tejże ustawy. Za takim stanowiskiem przemawia również 

wskazany przez ustawodawcę sposób postępowania przewodniczącego Krajowej 

Rady Radiofonii i Telewizji  w przypadku stwierdzenia, iż nadawca narusza 

obowiązki wynikające z przepisów ustawy o radiofonii i telewizji, przez użycie w jej 

art. 53 ust. 1 zwrotu „wydaje decyzję nakładającą na nadawcę karę pieniężną". 

Zdaniem Sądu Apelacyjnego, postulowana przez powódkę konieczność 

uprzedniego wyczerpania przez pozwanego czynności przewidzianych w art. 10 

ust. 2-4 ustawy, a w szczególności wezwania nadawcy, aby zaniechał on działań w 

zakresie tworzenia i rozpowszechniania programów, jeżeli naruszają one przepisy 

ustawy, uchwały Krajowej Rady lub warunki koncesji sprawiałaby, że w praktyce 

ukaranie takiego podmiotu nie mogłoby nastąpić nawet wówczas, gdyby w sposób 

zamierzony i drastyczny naruszył on ciążące na nim obowiązki, co z kolei 



 

 

5

podważałoby istotę unormowania zawartego w art. 53 ust. 1 ustawy, sprowadzający 

się do niezwłocznego i stanowczego reagowania Przewodniczącego Krajowej Rady 

Radiofonii i Telewizji na przypadki emisji szkodliwych programów. 

 

Sąd Apelacyjny przyjął ponadto, że nie ma istotnego znaczenia twierdzenie, 

iż poprzednie upomnienia kierowane przez pozwanego do zarządu Spółki Telewizja 

Polsat, w związku z rozpowszechnianiem w cyklu audycji „Kuba W." negatywnych 

wzorów zachowań oraz brakiem poszanowania uczuć religijnych dotyczyły zdarzeń, 

które z uwagi na upływ czasu nie mogą podlegać penalizacji. Pozwany nie podniósł 

w motywach zaskarżonej decyzji argumentu, że to tamte zaszłości, miały wpływ na 

podjęcie tej decyzji. W tej sytuacji zarzut naruszenia art. 53 ust. 4 ustawy nie 

wytrzymuje krytyki. Poprzednie wystąpienie pozwanego świadczy jedynie o tym, że 

nadawca już w przeszłości otrzymywał od Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji 

poważne sygnały, wskazujące na konieczność wzmożenia kontroli nad zawartością 

rzeczonych programów (które nie są emitowane na żywo) i jak dowiódł dalszy 

rozwój zdarzeń, nie potraktował on tych wystąpień w należyty sposób. 

Według Sądu Apelacyjnego, nie doszło do naruszenia wskazanych w 

apelacji  przepisów ustawy. Wbrew stanowisku powódki, Sąd pierwszej instancji 

wyprowadził prawidłowy wniosek z analizy zapisu przedmiotowej audycji, że 

parodiowanie głosu pracownicy Radia Maryja poprzez kilkakrotne powtarzanie (w 

ten sposób) przez zaproszoną do studia Kazimierę S., słów modlitwy, która jest 

odmawiana przez uczestników tzw. podwórkowych kółek różańcowych naruszało 

uczucia religijne osób wierzących. Sama modlitwa nie jest wprawdzie określoną 

wartością w ujęciu aksjologicznym, ale stanowi dla wyznawców różnych religii (nie 

tylko chrześcijańskiej) formę kontaktu z Bogiem i nie można jej zaliczać jedynie do 

przejawów zachowania czysto obrządkowego, jak usiłuje to przedstawić skarżący. 

Nie sposób też zgodzić się z poglądem, że parodiowanie głosu spikerki nie 

oznaczało ośmieszania samej modlitwy i prowadzonej przez tę osobę działalności 

publicznej. 

Sąd Apelacyjny ocenił, ze wypowiadaniu słów modlitwy towarzyszył 

pogardliwy komentarz prowadzącego program. Traktowanie modlitwy w sposób 

prześmiewczy świadczy o braku wrażliwości osób biorących udział w tej sekwencji 



 

 

6

audycji, na wyznawany przez wierzących światopogląd, w którym Bóg jest istotą 

najwyższą i źródłem wszelkich łask, a wierni mogą ich doświadczyć dzięki prośbom 

kierowanym do Boga właśnie w formie modlitwy. Takiego postępowania nie da się 

pogodzić z wymogiem przepisu art. 18 ust. 2 ustawy o konieczności poszanowania 

uczuć religijnych i zakazem naruszania norm moralnych (art. 18 ust. 1). 

Według Sądu Apelacyjnego, przepis art. 6 ust. 1 ustawy nakładający na 

Krajową Radę Radiofonii i Telewizji obowiązek stania na straży wolności słowa w 

radiu i telewizji w żadnym wypadku nie oznacza aprobaty dla sytuacji, w których 

następuje nadużywanie tego prawa poprzez naruszenie innych dóbr, 

korzystających z ochrony prawnej. Przepis art. 10 Europejskiej Konwencji o 

Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności nie absolutyzuje wartości, jaką 

jest swoboda wyrażania i przekazywania myśli, dopuszczając możliwość 

stosowania w tym względzie ustawowych ograniczeń, a takim niewątpliwie są 

zawarte w Kodeksie cywilnym przepisy dotyczące ochrony dóbr osobistych, iż 

wiązane z nimi unormowania przyjęte w przepisach Prawa prasowego. Przepis art. 

10 ust. 2 tej konwencji nie zawiera definicji „praw innych osób", które mogą być 

chronione poprzez wprowadzenie restrykcji w zakresie wolności wyrażania opinii. 

Sąd Apelacyjny uznał, że przepis art. 6 ust. 2 pkt 4 ustawy nie został 

powoływany przez pozwanego w zaskarżonej decyzji i samą Radę w uchwale z 

dnia 16 marca 2006 r. jako podstawa zapadłych rozstrzygnięć. Przewidziana w tym 

przepisie kontrola działalności nadawców może m.in. polegać na badaniu ex post 

treści i odbioru programów radiowych i telewizyjnych (art. 6 ust. 2 pkt 5 ustawy). 

Sąd Apelacyjny stwierdził ponadto, że przy nakładaniu kary pieniężnej, 

przewidzianej w art. 53 ust. 1 tejże ustawy nie stosuje się prawnokarnych zasad 

odpowiedzialności i jej wymierzanie nie jest uzależnione od stwierdzenia winy w 

rozumieniu prawa karnego. 

Sąd Apelacyjny zaaprobował wyrażony przez Sąd pierwszej instancji pogląd, 

że w inkryminowanym programie doszło do naruszenia dóbr osobistych spikerki 

Radia Maryja - Magdaleny B. (jej godności) przez przedstawienie jej jako „starej 

dziewczynki", z powołaniem się na szczególną artykulację jej głosu, bez zbadania 

bliżej sytuacji osobistej tej dziennikarki. Program nie był prowadzony „na żywo" i 



 

 

7

nadawca miał dostatecznie dużo czasu, aby dociec przyczyn tego, co w 

zachowaniu M. B., K. S. uznała za rzecz szczególną o wydźwięku pejoratywnym. 

Sąd Apelacyjny zgodził się z opinią powódki, że K. S. nie zarzuciła 

dziennikarce Radia Maryja, iż ta zachowuje się niewłaściwie poprzez prowadzenie 

działalności publicznej w postaci organizowania dziecięcych podwórkowych kółek 

różańcowych, to jednak parodiowanie słów modlitwy, przytaczanych z wierną 

dokładnością i to w kontekście uwag prowadzącego program („siostra modlitwa” 

„didżey” „mistrzyni Freestyle”) niewątpliwie ośmieszało ją jako osobę 

zaangażowaną w pracę z młodymi ludźmi i narażało na utratę zaufania 

niezbędnego do wykonywania tego rodzaju działalności. 

Sąd Apelacyjny stwierdził, że nie zasługuje na aprobatę stanowiska powódki, 

że szczególny charakter programu prowadzonego w konwencji humorystycznej 

(pastiszu,   satyry) i w stosunku do osób funkcjonujących w przestrzeni publicznej, 

nie może powodować, aby  taka forma twórczości była ograniczona lub 

eliminowana. Sąd Apelacyjny przytoczył  wyrok Sądu Najwyższego z dnia 27 

września 2005 r. I CK 256/05, gdzie wskazano, że utwór satyryczny podlega 

kryteriom oceny, stosowanym do innych form wypowiedzi, mimo że dozwolone 

granice krytyki są tu szersze gdyż można posłużyć się pewnym wyolbrzymieniem 

lub karykaturą; podobnie wypowiedział się Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 20 

czerwca 2001 r. I CKN 1135/98. 

Według Sądu Apelacyjnego nie ma przeszkód, aby poddawać krytyce  

dziennikarzy, występujących w masowych środkach przekazu , w tym również w 

Radiu Maryja,  ale musi się to odbywać z zachowaniem reguł przewidzianych w 

Prawie prasowym i uwzględniać rodzaj poruszanej tematyki. Prowadzenie za 

pośrednictwem radia modlitwy z określonym kręgiem odbiorców (wiernych) nie jest 

zwykłą działalnością publiczną, którą można traktować w tych samych kategoriach, 

jak każdą inną sferę aktywności społecznej. Niewątpliwie emitowanie audycji, w 

której propaguje się zachowania naruszające dobra osobiste innych osób, należy 

uznać za działania sprzeczne z prawem, w rozumieniu art. 18 ust. 1 ustawy o 

radiofonii i telewizji. 

Według Sądu Apelacyjnego, nie ma istotnego znaczenia dla bytu 

zaskarżonej decyzji fakt, że po jej wydaniu Trybunał Konstytucyjny zakwestionował 



 

 

8

legalność powołania przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Wyrok 

Trybunału Konstytucyjnego z dnia 23 marca 2006 r. w sprawie sygn. akt 4/06 

zapadł już po wydaniu zaskarżonej decyzji i nie może odbierać jej cech ważności i 

skuteczności. Nie istnieje też wymóg prawny, który nakazywałby powstrzymywanie 

się przez organ państwowy z wydawaniem rozstrzygnięć, tylko dlatego że legalność 

jego powołania jest przedmiotem skargi do Trybunału. 

Powódka zaskarżyła powyższy wyrok Sądu Apelacyjnego w całości skargą 

kasacyjną, w której zarzuciła naruszenia przepisów prawa materialnego (3983 § 1 

pkt. 1 k.p.c.) przez błędną jego wykładnię i niewłaściwe zastosowanie, poprzez 

przyjęcie, że przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji może nałożyć na 

nadawcę karę pieniężną bez zachowania działania wskazanego w ust. 4 art. 10 

ustawy (obejmującego wydanie decyzji nakazującej nadawcy zaniechanie działań w 

zakresie tworzenia i rozpowszechniania konkretnej audycji / programu) i 

zastosować zamiast tej normy (art. 53 ust. 2 tej ustawy) normę art. 53 ust. 1 ustawy 

o radiofonii i telewizji (z pominięciem wydania decyzji przewidzianej w art. 10  ust. 4 

tej ustawy), 2) - art. 53 ust. l w związku z ust. 2 art. 53 ustawy przez przyjęcie, iż 

organ nadzorujący działalność programową nadawcy (pozwany) może dokonać 

dowolnego wyboru zastosowania tego przepisu zamiast przepisu ust. 2 art. 53 tej 

ustawy, bez podania i określenia kryteriów stosowanych dla dokonania takiego 

wyboru. Wskazując na powyższe podstawy, powódka wniosła uchylenie 

zaskarżonego wyroku oraz uchylenie wyroku Sądu Okręgowego - Sądu 

Gospodarczego w Warszawie z dnia 29 listopada 2007 r. w całości oraz orzeczenie 

co do istoty sprawy poprzez zaskarżonej decyzji z uwzględnieniem w orzeczeniu 

kończącym postępowanie w sprawie obowiązku zwrotu przez pozwanego 

spełnionego przez powódkę świadczenia / zapłaconej na rachunek Pozwanego 

przez Powódkę w dniu 11 grudnia 2008 r. kwoty kary pieniężnej 500.000, zł 

ewentualnie o uchylenie zaskarżonego wyroku w całości oraz uchylenie wyżej 

wskazanego wyroku Sądu Okręgowego - Sądu  Gospodarczego  w Warszawie z 

dnia 29 listopada 2007 r. w całości i przekazanie sprawy temu sądowi do 

ponownego rozpoznania.  

 

Sąd Najwyższy zważył, co następuje: 



 

 

9

 

Skarga kasacyjna nie ma uzasadnionych podstaw. 

Na wstępie należy zważyć, że zgodnie z art. 39813 § 1 k.p.c.  Sąd Najwyższy 

rozpoznaje skargę kasacyjną w granicach zaskarżenia oraz w granicach podstaw; 

w granicach zaskarżenia bierze jednak z urzędu pod rozwagę nieważność 

postępowania. Rozpoznanie skargi kasacyjnej w granicach jej podstaw oznacza, że 

granicę rozpoznania sprawy przez Sąd Najwyższy wyznaczają wyłącznie zarzuty 

naruszenia prawa podniesione w skardze kasacyjnej mieszczące się w ramach 

wskazanych w przepisie art. 3983 § 1 k.p.c. podstaw kasacyjnych, tj. naruszenia 

prawa materialnego lub/i naruszenia przepisów postępowania. Powódka w 

niniejszej sprawie podniosła jedynie zarzut naruszenia przepisów prawa 

materialnego, co oznacza, że Sąd Najwyższy rozpoznaje skargę kasacyjną tylko w 

granicach tej podstawy oraz że niniejsza skarga kasacyjna nie mogła skutecznie 

doprowadzić do podważenia ustaleń faktycznych stanowiących podstawę 

zaskarżonego wyroku (niepublikowany wyrok Sądu Najwyższego z dnia 24 kwietnia 

2002 r. sygn. akt IV CKN 1002/00). Ponadto, zgodnie z niepublikowanym wyrokiem 

Sądu Najwyższego z dnia 8 lipca 2009 r. sygn. akt 60/09 Sąd Najwyższy jest 

związany granicami skargi kasacyjnej wyznaczonymi jej podstawami, co oznacza, 

że nie może uwzględniać naruszenia żadnych innych przepisów niż wskazane 

przez skarżącego. Sąd Najwyższy nie jest bowiem uprawniony do samodzielnego 

dokonywania konkretyzacji zarzutów lub też stawiania hipotez co do tego, jakiego 

aktu prawnego (przepisu) dotyczy podstawa skargi kasacyjnej. Nie może także 

zastąpić skarżącego w wyborze podstawy kasacyjnej, jak również w przytoczeniu 

przepisów, które mogłyby być naruszone przy wydawaniu zaskarżonego 

orzeczenia. Sąd Najwyższy może zatem skargę kasacyjną rozpoznawać tylko w 

ramach tej podstawy, na której ją oparto, odnosząc się jedynie do przepisów, 

których naruszenie zarzucono. 

Zakres rozpoznania niniejszej skargi kasacyjnej wyznaczają zatem powołane 

expressis verbis w zarzutach skargi kasacyjnej przepisy art. 53 ust. 1 i 2 oraz art. 

10 ust. 4 ustawy, mieszczące się w ramach pierwszej podstawy kasacyjnej, tj. 

naruszenia przepisów prawa materialnego. 



 

 

10

  Skarżąca Spółka próbuje wprawdzie uzasadnić naruszenie przez Sąd 

Apelacyjny przepisu art. 10 europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i 

podstawowych wolności, lecz czyni to nieskutecznie, ponieważ po pierwsze –nie 

powołała tego przepisu w podstawach skargi kasacyjnej, lecz jedynie pośrednio w 

jej uzasadnieniu,  po drugie – opiera ten zarzut na odmiennej, od przyjętej przez 

Sąd drugiej instancji, ocenie materiału dowodowego zgromadzonego sprawie, 

twierdząc, że materiał ten „daje podstawę do przyjęcia, iż osoby biorące udział w 

inkryminowanej audycji odniosły się do maniery wypowiedzi spikerki Radia Maryja i 

Telewizji Trwam, z której to okoliczności nie można jednak zasadnie wyprowadzać 

wniosku – co do rzekomo prześmiewczego potraktowania modlitwy, którą głos ten 

wypowiadał. Przyjęcie takiej oceny przez sąd drugiej instancji miało wpływ i 

ukształtowało rozstrzygnięcie tego sądu.” Tymczasem zgodnie z utrwalonym 

orzecznictwem Sądu Najwyższego przy podniesionym w skardze kasacyjnej 

zarzucie naruszenia tylko prawa materialnego, nie można brać pod uwagę 

zawartych w jej uzasadnieniu argumentów polemizujących z dokonaną przez sąd 

drugiej instancji oceną dowodów (wyrok z dnia 2 października 1997 r. sygn. akt II 

CKN 360/97). 

Zważyć zatem należy, że Sądy obu instancji ustaliły stanowczo, że po 

pierwsze - parodiowanie głosu pracownicy Radia Maryja poprzez kilkakrotne 

powtarzanie (w ten sposób) przez zaproszoną do studia Kazimierę S., słów 

modlitwy, która jest odmawiana przez uczestników tzw. podwórkowych kółek 

różańcowych naruszało uczucia religijne osób wierzących, po drugie - modlitwa nie 

jest wprawdzie określoną wartością w ujęciu aksjologicznym, ale stanowi dla 

wyznawców różnych religii (nie tylko chrześcijańskiej) formę kontaktu z Bogiem i nie 

można jej zaliczać jedynie do przejawów zachowania czysto obrządkowego;  po 

trzecie -  parodiowanie głosu spikerki oznacza ośmieszanie samej modlitwy i 

prowadzonej przez M. B. działalności publicznej, po czwarte – wypowiadaniu słów 

modlitwy towarzyszył pogardliwy komentarz prowadzącego program, po piąte -

traktowanie modlitwy w sposób prześmiewczy świadczy o braku wrażliwości osób 

biorących udział w tej sekwencji audycji, na wyznawany przez wierzących 

światopogląd, w którym Bóg jest istotą najwyższą i źródłem wszelkich łask, a wierni 

mogą ich doświadczyć dzięki prośbom kierowanym do Boga właśnie w formie 



 

 

11

modlitwy, po szóste - prowadzenie za pośrednictwem radia modlitwy z określonym 

kręgiem odbiorców (wiernych) nie jest zwykłą działalnością publiczną, którą można 

traktować w tych samych kategoriach, jak każdą inną sferę aktywności społecznej. 

Ustalenia te nie zostały skutecznie podważone przez wnoszącą niniejszą 

skargę kasacyjną powódkę, a przy takich ustaleniach nie może się ostać 

wypowiedziany pośrednio zarzut naruszenia art. 10 europejskiej Konwencji o 

ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, że przez to, że satyryczna 

parodia głosu spikerki (prowadzącej działalność publiczną) została uznana przez 

Sąd drugiej instancji za  działanie bezprawne, a przez to pozbawiono artystów 

swobody wypowiedzi osób prowadzących działalność publiczną. Jak bowiem 

wskazano wyżej, Sąd ustalił w tym zakresie i ustaleniami tymi Sąd Najwyższy jest 

związany, że parodia głosu spikerki naruszała uczucia religijne osób wierzących, 

była wyrazem traktowania modlitwy w sposób prześmiewczy i pogardliwy oraz że 

prowadzenie za pośrednictwem radia modlitwy z wiernymi nie jest zwykłą 

działalnością publiczną.  

Sąd Najwyższy stwierdza, że niewątpliwie nałożenie przez pozwanego kary 

pieniężnej na pozwanego stanowi ingerencję państwa w sferę chronioną tym 

przepisem wolności wyrażania opinii. Jednakże w okolicznościach niniejszej 

sprawy, a zwłaszcza wiążących  Sąd Najwyższy ustaleniach faktycznych 

poczynionych przez Sąd drugiej instancji, ingerencja państwa w wykonywanie praw 

chronionych art. 10 Konwencji nie może być uznana za naruszająca ten przepis.  

Wprawdzie zgodnie z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Praw 

Człowieka wypowiedzi rozpowszechniane przez środki masowego przekazu mogą 

mieć charakter kontrowersyjny, szokujący, niepokojący, dozwolone jest stosowanie 

przesady lub prowokacji (wyrok z 26 kwietnia 1995 r. Prager i Oberschlick 

przeciwko Austrii, pkt. 38; wyrok z dnia 3 grudnia 2009 r. Aleksander Krutov p-ko 

Rosji, pkt 25), satyry (wyrok z 22 lutego 2007 r. Nikowitz i Verlagsgruppe News 

GmbH p-ko Austrii, pkt. 25-26); wypowiedzi mogą być stronnicze (wyrok z 22 lutego 

2007 r.  Standard Verlagsgesellschaft GmbH p-ko Austrii, pkt 40), to jednak 

wolność wyrażania opinii nie jest wolnością absolutną i może doznawać ograniczeń 

na zasadach określonych w art. 10 ust. 2, to jest ze względu na „bezpieczeństwo 

państwowe”, „bezpieczeństwo publiczne”, „ochronę zdrowia i moralności”, 



 

 

12

„integralność terytorialną”, „zapobieżenie ujawnieniu informacji poufnych” oraz 

„zagwarantowanie bezstronności i powagi władzy sądowej”, oraz „ochronę dobrego 

imienia i praw innych osób”. Z orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw 

Człowieka wynika, że argument ochrony moralności w kontekście religijnym 

pozwala  na ograniczenie swobody wyrażania opinii w najwyższym stopniu, 

ponieważ nie istnieje w tym zakresie jednolity standard europejski, z uwagi brak 

jednolito europejskiego, a niekiedy nawet krajowego standardu w tym zakresie 

(wyrok z 20 września 1994 r. Otto-Preminger-Institut przeciwko Austrii, pkt 50). 

Nawet bowiem wypowiedź artystyczna nie może być „bez powodu obraźliwa dla 

innych”, bo wtedy „nie przyczynia się do jakiejkolwiek formy debaty publicznej” 

(wyrok Otto-Preminger-Institut, pkt 49). Wypowiedzi poza debatą publiczną 

nakierowane tylko na obrażanie innych osób (np. wyrok z 28 września 2000 r.  

Lopez Gomes da Silva przeciwko Portugalii, pkt 34) mogą zatem podlegać 

surowszym sankcjom niż wypowiedzi związane z przekazywaniem informacji. 

Nawet gdyby uznać, co jednak oczywiście nie ma miejsca w okolicznościach 

niniejszej sprawy, że parodiowanie głosu modlitwy jest wypowiedzią artystyczną, to 

należy przypomnieć, że wypowiedzi artystyczne podlegają ochronie, chyba że „bez 

powodu są obraźliwe dla innych [...] i dlatego nie przyczyniają się do jakiejkolwiek 

formy debaty publicznej zdolnej do promowania postępu w sprawach człowieka” 

(wyrok Otto-Preminger-Institut, pkt 49). Tymczasem, Sąd drugiej instancji ustalił i 

ocenił, że zaprezentowana przez Kazimierę S. parodia głosu spikerki oraz 

towarzyszące tej wypowiedzi komentarze Kuby W. naruszały uczucia religijne osób 

wierzących, były wyrazem traktowania modlitwy w sposób prześmiewczy i 

pogardliwy, oraz ośmieszały działalność publiczną  M. B., a zatem należy je uznać 

za obraźliwe bez żadnego powodu i przez to nie przyczyniające się w jakiejkolwiek 

formie do debaty publicznej zdolnej do promowania postępu w sprawach człowieka. 

W konsekwencji, zarzut naruszenia art. 10 europejskiej Konwencji o ochronie praw 

człowieka i podstawowych wolności jest oczywiście nieuzasadniony. 

Zasadniczy zarzut naruszenia wymienionych w podstawie skargi kasacyjnej 

przepisów art. 53 ust. 1 i 2 w związku z art. 10 ust. 4 ustawy sprowadza się do tego, 

że przepis ten zakazywał pozwanemu nałożenia na powódkę kary pieniężnej na 

podstawie art. 53 ust. 1 ustawy bez uprzedniego wydania przez pozwanego decyzji 



 

 

13

nakazującej zaniechanie przez nadawcę działań w zakresie, o którym mowa w ust. 

3 tego przepisu. Zarzut ten jest oczywiście nieuzasadniony. 

Zważyć bowiem należy, że cel, przedmiot i charakter przepisów art. 53 ust. 1 

i 2 ustawy są strukturalnie, merytorycznie i funkcjonalnie odmienne od celów, 

przedmiotu i charakteru przepisów art. 10 ust. 3 i 4 ustawy. Celem uregulowań 

zawartych w art. 10 ust. 3 i 4 jest zapewnienie przewodniczącemu Krajowej Rady 

Radiofonii i Telewizji sprawowania w granicach określonych ustawą kontroli 

działalności nadawców (art. 6 ust. 2 pkt 4 ustawy); przepisy te mają niewątpliwie 

charakter publicznoprawnych przepisów ustrojowo-kompetencyjno-proceduralnych. 

Tymczasem przepisy art. 53 ust. 1 i 2 ustawy są przepisami określającymi 

przesłanki odpowiedzialności prawnej nadawców za naruszenie obowiązków 

ustawowych określonych w art. 53 ust. 1, sankcję za naruszenie tych obowiązków, 

warunki określania wysokości kary pieniężnej oraz formę jej nakładania.  

 W niniejszej sprawie jest bezsporne, że pozwany nałożył na powódkę karę 

pieniężnej w wysokości 500.000,00 zł za naruszenie przez nią przepisów art. 18 

ust. 1 i 2 ustawy, które stanowią, że: „Audycje lub inne przekazy nie mogą 

propagować działań sprzecznych z prawem, z polską racją stanu oraz postaw i 

poglądów sprzecznych z moralnością i dobrem społecznym, w szczególności nie 

mogą zawierać treści dyskryminujących ze względu na rasę, płeć lub narodowość.” 

(ust. 1) oraz że: „Audycje lub inne przekazy powinny szanować przekonania 

religijne odbiorców, a zwłaszcza chrześcijański system wartości.”(ust. 2), bez 

uprzedniego wykorzystania instrumentów kontroli przewidzianych w art. 10 ust. 3 i 

4, które stanowią, że: „ Przewodniczący Krajowej Rady może wezwać nadawcę do 

zaniechania działań w zakresie tworzenia i rozpowszechniania programów, jeżeli 

naruszają one przepisy ustawy, uchwały Krajowej Rady lub warunki koncesji.” oraz 

że „Przewodniczący Krajowej Rady na podstawie uchwały tej Rady może wydać 

decyzję nakazującą zaniechanie przez nadawcę działań w zakresie, o którym 

mowa w ust. 3.” Bezsporne jest także, że zaskarżona decyzja o wymierzeniu 

rzeczonej kary pieniężnej została wydana, jak ustalił to Sąd drugiej instancji,  na 

podstawie art. 53 ust. 1 ustawy, a nie na podstawie art. 53 ust. 2 ustawy 

W związku z powyżej przedstawionymi zarzutami skargi kasacyjnej należy 

zważyć, że przepis art. 53 ust. 1 ustawy jako jedyną przesłankę wymierzenia kary 



 

 

14

pieniężnej nadawcy, wymienia naruszenie przez nadawcę wymienionych w nim 

przepisów ustawy, a zatem przesłanką taką nie jest uprzednie wykorzystanie przez 

przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji kompetencji określonych w 

art. 10 ust. 3 i 4 ustawy, a zatem w pierwszej kolejności wezwanie nadawcy do 

zaniechania działań w zakresie tworzenia i rozpowszechniania programów 

naruszających przepisy ustawy, uchwały Krajowej Rady lub warunki koncesji, a 

następnie wydanie decyzji nakazujących zaniechania przez nadawcę takich 

działań. Ponadto, zgodnie z przepisem art. 53 ust. 1 ustawy przewodniczący  

Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji  „wydaje decyzję nakładającą na nadawcę karę 

pieniężną”, co oznacza, że w razie stwierdzenia naruszenia przez nadawcę 

obowiązku wynikającego z ustawy, takiego jak obowiązek wynikający z art. 18 ust. 

1 i 2 ustawy, przewodniczący Krajowej Rady jest obowiązany do nałożenia takiej 

kary pieniężnej na nadawcę naruszającego obowiązki ustawowe. Stwierdzenie 

przez przewodniczącego Krajowej Rady, że nadawca naruszył obowiązek 

wynikający z ustawy nie musi jednak następować w trybie przewidzianym w art. 10 

ust. 3 i 4 ustawy; wystarczy, że dowie się o takim działaniu nadawcy stanowiącym 

naruszenie tego obowiązku w inny sposób. 

Ponadto, z tego, że zgodnie z przepisem  art. 53 ust. 2 przewodniczący 

Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji może nałożyć na nadawcę „karę, o której 

mowa w ust. 1, także w decyzji wydanej na podstawie art. 10 ust. 4”, nie wynika, że 

warunkiem nałożenia na nadawcę kary na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy, jest 

uprzednie zastosowanie przepisu art. 10 ust. 4 ustawy, czyli wydanie decyzji 

nakazującej zaniechanie przez nadawcę działań w zakresie, o którym mowa w ust. 

3 art. 10 ustawy. Sens przepisu art. 10 ust. 4 ustawy jest tylko i wyłącznie taki, że 

przewodniczący Krajowej Rady może nałożyć na nadawcę karę pieniężną „także” w 

decyzji wydanej na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy, a nie że może w drodze decyzji 

nałożyć na nadawcę karę pieniężną  na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy tylko wtedy, 

gdy wykorzysta uprzednio tryb przewidziany w art. 20 ust. 3 i 4 ustawy.  

Wymaganie takie byłoby ponadto nierozsądne i nieproporcjonalne, bowiem z 

jednej strony - wymagałoby od przewodniczącego Krajowej Rady, jako organu 

państwowego kontrolującego działalność nadawców w zakresie przestrzegania 

przez nich przepisów ustawowych, sprawowania nieustannego i uciążliwego 



 

 

15

dokuczliwego dla nadawców nadzoru nad ich działalnością w zakresie tworzenia i 

rozpowszechniania programów, w tym systematycznego żądania przedstawienia 

materiałów, dokumentów i udzielenia wyjaśnień w zakresie niezbędnym dla kontroli 

zgodności działania nadawcy z przepisami ustawy i warunkami koncesji (art. 10 ust. 

2), z drugiej zaś – czyniłoby praktycznie niemożliwym nakładanie na nadawcę kar 

pieniężnych za jednorazowe rozpowszechnienie audycji telewizyjnej naruszającej, 

jak w niniejszej sprawie, przepisy ustawy. Podkreślić bowiem należy, że w 

przeciwieństwie do kategorycznego sformułowania art. 53 ust. 1 ustawy, które daje 

podstawę do przyjęcia, że chodzi w nim o ustawowy obowiązek przewodniczącego 

Krajowej Rady, przepis art. 53 ust. 2 i przepisy art. 10  ust. 3 i 4 są sformułowane z 

użyciem wyrażenia modalnego „może”, co wskazuje na to, że chodzi tu o uznanie 

przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, które może, ale nie musi 

korzystać z trybu przewidzianego w art. 10 ust. 3 i 4 oraz że może, ale nie musi 

nakładać kary pieniężnej w decyzji wydanej na podstawie art. 10 ust. 4, lecz może 

to uczynić w decyzji wydanej na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy. 

Biorąc powyższe pod rozwagę, Sąd Najwyższy orzekł jak w sentencji. 

 

/tp/ 


